زیوَر شیخو: هدف ما ایجاد یک جامعه زیست‌محیطی است

زیور شیخو، عضو انجمن گیسوان سبز، کار و فعالیت‌های انجمن را مبتنی بر آگاهی از اکولوژی اجتماعی دانست و هدف آن‌ها را ساختن جامعه‌ای زیست‌محیطی عنوان کرد.

انجمن گیسوان سبز

مقوله‌ی اکولوژی در زندگی انسان یا در کیهان، یکی از پایه‌های اساسی تداوم حیات برای بشریت است. زیرا هرچه افراد بیشتری در محیطی تمیز و طبیعی زندگی کنند، از سلامت بیشتری برخوردارند. برای مدتی، بشریت به روشی سیستماتیک از محیط‌زیست محافظت می‌کرد. با پیشرفت تکنولوژی و سیستم‌هایی که بر روی جامعه اجرا شده است، اکنون جامعه از اکولوژی دور شد و اکولوژی یا طبیعت از واقعیت خود فاصله گرفته است.

در آن نظام‌ها هیچ تلاشی برای حفاظت از محیط‌زیست یا اکولوژی صورت نگرفت و به مرور زمان جامعه با آن ذهنیت و آگاهی به امروز رسید. پس از روژاوا کوردستان و به ویژه پس از گسترش افکار و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان که در دفاعنامه‌هایش موضوعات اکولوژی، مشکلات تخریب محیط‌زیست و راه‌حل آن را ارزیابی می‌کند، بار دیگر جوامع به پا خاستند و گام‌هایی در راستای حفاظت از محیط‌زیست برداشته شد.

انجمن گیسوان سبز (Komeleya Keziyên Kesk) در نوامبر ۲۰۲۰ با چند نفر تأسیس شد. انجمن کار داوطلبانه خود را بر اساس حفاظت از محیط‌زیست، اکولوژی و گسترش راه و روش‌های صحیح برای حفاظت از محیط‌زیست انجام می‌دهد.

عضو انجمن گیسوان سبز، زیور شیخو، انجمن را به خبرگزاری فرات (ANF) معرفی کرد و سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «گیسوان سبز یک ابتکار مردمی مبتنی بر آگاهی از محیط‌زیست اجتماعی است، اما بیش از آن، به عنوان یک انجمن شناخته شده است. و به عنوان یک سازمان زیست‌محیطی در سطح شمال و شرق سوریه کار و فعالیت‌های خود را با یک تفکر جهانی انجام می‌دهد.»

زیور در ادامه سخنان خود به معنای نام گیسوان سبز پرداخت و توضیح داد که این نام به یاد ۵۰۰۰ زن ربوده شده و ناپدید شده توسط تبهکاران داعش در شنگال به این انجمن داده شده است. زیور گفت: «عنوان گیسوان سبز به این دلیل است که در این منطقه گیسو نماد مقاومت انقلاب روژاوای کوردستان است و از سوی دیگر به یاد ۵۰۰۰ زن کورد ایزدی است که توسط تبهکاران داعش در شنگال ربوده و ناپدید شدند، ما به این دلیل این نام را انتخاب کردیم. همچنین آرم انجمن ما یک گیسو و یک درخت زیتون است. درخت زیتون نماد سرسبزی و صلح است و در کوردستان به ویژه عفرین اشغالی به سرزمین زیتون معروف است، به همین منظور نماد ما اینگونه است.»

زیور شیخو با بیان اینکه انجمن گیسوان سبز خود را در سراسر اروپا و شمال و شرق سوریه سازماندهی می‌کند، ادامه داد: «گیسوان سبز در سراسر اروپا و شمال و شرق سوریه گروه‌های داوطلبانه دارند. ما با سازمان‌های بین‌المللی محیط‌زیستی نیز همکاری داریم. در سطح روژاوای کوردستان گروه‌های داوطلب ما در همه شهرها خود را سازماندهی کرده‌اند.

هدف ما ایجاد یک جامعه زیست‌محیطی است. بیشتر اوقات زمانیکه می‌گوییم یک سازمان زیست‌محیطی هستیم، مثل اینکه فقط یک سازمان برای افزایش درختان (درخت‌کاری) است شناخته می‌شود. اما در عین حال روی مدیریت و سازماندهی جامعه نیز کار می‌کنیم.»

زیور شیخو، عضو انجمن گیسوان سبز، سخنان خود را اینگونه به پایان رساند: «جامعه دوستدار محیط‌زیست است. اما اکولوژی توسط دولت‌ها نابود می‌شود. پروژه ما به نام مدرسه زیست‌محیطی، جامعه زیست‌محیطی برای اولین بار در سوریه و مناطق شمال و شرق سوریه اجرا می‌شود. در حال تلاش برای ایجاد کمیته‌های اکولوژی در مدارس هستیم. پروژه ما به نام "سهم‌های روستایی" با همکاری شهرداری‌ها انجام شده است. پروژه‌هایی که در مورد آنها صحبت کردیم پروژه‌های بزرگی هستند و تا مدت‌ها اجرا خواهند شد.»