"پزشکان اعلام کردند از بلندی به پایین پرتاب شده‌‌اند"

رضوان توران عضو هیئت ه.د.پ که به وان رفته بود اعلام کرد، اسناد و مدارک نشان می‌دهند که دو روستایی اهل وان از هلی‌کوپتر به بیرون پرتاب شده‌اند.

ثروت ترگوت و عثمان شیبان در تاریخ ۱۱ سپتامبر در منطقه‌ی شاخی شهر وان توسط سربازهای ترک دستگیر شدند. به گزارش بیمارستان این دو شهروند از هلی‌کوپتر بیرون پرت شده‌اند. پس از آنکه اسناد اطلاعات منتشر شد، هیئتی از سوی حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) به منطقه رفته و قصد داشتند در این رابطه گزارشی منتشر کنند اما پلیس مانع آنها شد.

هیئت ه.د.پ متشکل از ساروخان اُلوچ رئیس فراکسیون ه.د.پ، معزز اَرهان و مراد ساریساچ پارلمانتارهای شهر وان، رضوان توران پارلمانتار مرسین و عضو شورای ه.د.پ، اعضای شورای مرکزی، مسئولین ه.د.پ و همچنین اعضای حزب مناطق دمکراتیک (د.ب.پ) و حزب آزادی و انسان به منطقه رفتند اما پلیس مانع آنها شد و در این زمینه بیانیه‌ای منتشر شد.

وضعیت جسمانی آنها نامناسب است

رضوان توران، پارلمانتار ه.د.پ که پزشک نیز می‌باشد، پس از انتشار بیانیه در دیداری کوتاه با خبرگزاری فرات اعلام کرد، بر اساس اطلاعاتی که از پزشک‌های بیمارستان بدست آورده‌اند، مشخص شده است که این دو شهروند از ارتفاع زیاد به پایین پرت شده‌اند و گفت:"مجروحان هر کدام در یک بیمارستان بستری بودند که یکی از آنها از بیمارستان به بیرون منتقل شده است و سپس متوجه شدیم که به یک بیمارستان نظامی منتقل شده است. عثمان شیبان نصف شب از منزل خود به یک بیمارستان نظامی برده شده است. با پزشکهای وی صحبت کردیم آنها معتقدند که وی دچار شوک روحی شده است، همچنین چون در زمان پرت شدن از ارتفاع بر روی صورت سقوط کرده است دچار ضربه به سر شده است و خونریزی مغزی کرده است.

به گفته‌ی پزشکان وضعیت جسمانی وی خوب نیست. وضعیت جسمانی شهروند دیگر کمی بهتر است. من خود پزشک هستم و بر اساس اطلاعات و مدارک موجود این جراحات به دلیل پرتاب شدن از ارتفاع ایجاد شده است.  شاهدانی وجود دارند که دیده‌اند این دو شهروند با هلی‌کوپتر برده شده‌اند به همین دلیل همه‌ی شواهد دال بر پرتاب آنها از هلی‌کوپتر است."

    | بیشتر بخوانید ...
    ♦ "ابتدا از هلی‌کوپتر پرتابشان کردند و سپس با زور به بیمارستان نظامی منتقل شدند" 
    ♦ ه.د.پ هشدار داد: میزان وحشیگری از دهه ٩٠ میلادی فراتر رفته است
    ♦ از هلی‌کوپتر پرتابشان کردند و سپس گفتند؛'از مکانی مرتفع سقوط کرده‌اند' 

    ♦ اعتراض نویسنده ترک به پرتاب روستانشینان کورد از هلیکوپتر نظامی‎

توران یادآور شد، مدارک نشان می‌دهند که بیانیه‌ی استاندار درست نیست و دولت هم رخداد را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد. توران گفت:"در سطح بالایی حقوق بشر نقض شده است اما حکومت در شرایطی نیست که این را بپذیرد. برای آنکه روزنامه‌نگارها بر روی آن کار نکنند و تصاویر را منتشر نکنند، نیروهای امنیتی مانع ایجاد کرده‌اند. حکومت طوری که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است رفتار می‌کند و تلاش می‌کند مانع اعتراضات شود. اما این برخورد نیروهای امنیتی نشان می‌دهد که مسائل پنهانی وجود دارد. فکر می‌کنم طی روزهای آینده، وزارت کشور و وزارت دفاع در این مورد بیانیه‌های کذبی منتشر می‌کنند."

به اعمال دهه‌ی نود بازگشته‌اند

رضوان توران، پارلمانتار ه.د.پ در پایان سخنانش به اعمال دولت ترک در مقابل خلق کورد اشاره کرد و گفت، ابتدا گفتند؛"مسئله‌ی کورد را حل می‌کنیم"، اما در نهایت به اعمال دهه‌ی ۹۰ علیه خلق کورد بازگشتند و در مورد اقداماتی چون شکنجه و ربودن شهروندان گفت:"دستگیری و ربودن در این مدت، دوباره به امری روزانه تبدیل شده‌اند. در آخرین مورد یک عضو شورای رهبری مرکزی ما به همین شیوه ربوده شد. آنها به روش‌ها و اقدامات دهه‌ی نود بازگشته‌اند. مردم دیگر از ظلم و فشار خسته شده‌اند. ما به عنوان ه.د.پ در مقابل این سیاست ایستاد و مبارزه می‌کنیم."