تشدید تحریم کالاهای رژیم تُرک از سوی کشورهای عربی

بازرگانان و سرمایه‌داران تُرک در پی تحریم‌های گسترده كشورهای عربی با تهدید بزرگی مواجه شده‌اند.

عربستان سعودی، مصر، لیبی و امارات متحده عربی تحریم اجناس و کالاهای ترکی را آغاز کردند، این اقدام به صورت رسمی انجام نمی‌شود، بلکه در سطح عمومی و خیابانی است، این اقدام سبب نگرانی بازرگانان ترکیه‌ای شده است.

این اقدام به بایکوت ابتدا در شبکه‌های اجتماعی اعلام شد، زمانی هم که هر دو عرصه‌ی بازرگانی و صنعتی را در بر گرفت به کارزاری حقیقی تبدیل شد.

عجلان عجلانی رئیس اداره بازرگانی عربستان سعودی ابتکار عمل این کارزار را به عهده گرفت که شامل اعلام بایکوت در سه عرصه بود: ‌‌‌‌‌نه به تولید در ترکیه، نه به واردات کالای ترکی و نه به سفر و گردشگری ترکیه.

بایکوت فقط در این سطح نبوده و اقدامات دیگری به دنبال آورده است تا آنجایی که همه‌ی برندهای جهانی که در ترکیه تولید می‌شوند را هم دربر گرفت و درخواست شده است تا شرکتهایشان را به کشورهای دیگری منتقل کنند تا این بایکوت شامل آنها نشود.

گزارش رسانه‌های بریتانیایی اعلام کرده است که این بایکوت سبب زیان بزرگی به اقتصاد ترکیه خواهد شد و تاثیرات آن به کلی آشکار خواهند شد.

دامنه تحریم اقتصاد ترکیه از سوی کشورهای عربی بحدی گسترده است که طیب اردوغان، دیکتاتور ترک کشورهای عربی را تهدید به نابودی کرده است.

امارات، مصر و عربستان سعودی بارها دولت ترکیه را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرده‌اند.

عربستان سعودی معتقد است که ترکیه میخواهد نقش عربستان در منطقه را از بین ببرد و سبب بی‌ثباتی در این کشور شود. عجلان عجلان در این رابطه گفت:"ما چه به عنوان یک شهروند چه به عنوان بازرگان، هر چیزی را که به ترکیه مرتبط باشد بایکوت می‌کنیم"، از شهروندان عربستانی نیز خواست همه‌ی کالاهای ترکی را بایکوت کنند، چون آنکارا به مسئولین حکومت آنها بی‌احترامی می‌کند.

علت اصلی تحریم اقتصادی ترکیه از سوی ریاض این است که عربستان فکر می‌کند، ترکیه می‌خواهد نقش عربستان را به عنوان یک نیروی سنی مذهب در منطقه از بین ببرد.

مسئولین عربستانی به طور رسمی در مورد سخنان اردوغان اظهار نظر نکرده‌اند، در مورد بایکوت هم به طور رسمی چیزی نگفته‌اند، بلکه بایکوت در سطح عمومی انجام می‌شود، به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند عربستان را از این کار منع کرده و از آنها گلایه و شکایت کند.

اقتصاد ترکیه با کارزار تحریم از سوی کشورهای عربی متحمل زیان بزرگی شده‌ است و فرصتهای تولید در کشورهای عربی را هم از دست می‌دهد، به همین دلیل مصطفی گلتیبی رئیس اتحادیه‌ی صادرات پوشاک در استانبول در این رابطه گفت: " همه‌ی بازرگانان ترکی که کالا به عربستان صادر می‌کنند، تحت تاثیر این بایکوت قرار گرفته‌اند، صادر کنندگان ترک هم از اقدامات انجام شده توسط گمرک‌های عربستان شکایت کرده‌اند".