بیانیه‌ی خودمدیریتی شنگال در مورد توافقنامه هولیر و بغداد

در بیانیه آمده است:"اکنون ۶ سال است ما شنگال را اداره می‌کنیم و هیچ مشکلی به وجود نیامده است، به خلقمان خدمت کرده‌ایم و به آن ادامه میهدهیم. هر تصمیم و توافقی خارج از اراده‌ی ما و جامعه‌ی مقاومتگر ایزدی بدون نتیجه خواهد بود و عملی نخواهد شد"

شورای خودمدیریتی دمکراتیک شنگال (م.خ.د.ش) در مورد توافق میان اقلیم کوردستان و حکومت عراق درباره‌ی شنگال بیانیه‌ای منتشر کرد و اعلام نمود: هر تغییری که ما در آن سهیم نباشیم را نمی‌پذیریم.

در این بیانیه آمده است: "همان طور که می‌دانیم با هدف از بین بردن جامعه‌ی ایزدی، در زیر چتر و حکومت متفاوت، سیاست نابودگری بر ایزدی‌ها اجرا می‌شود، آخرین بار هم در ۳ آگوست ۲۰۱۴ و پس از تسلیم نمودن شنگال توسط پ.د.ک و پشتیبانی نکردن حکومت عراق، تبهکاران داعش قتل‌عامی وحشتناک بر خلقمان تحمیل کردند. اما دشمن به هدف خود نرسید، برعکس جامعه‌ی ایزدی خود را به نیرو، اراده و مقاومت تبدیل کرد و بهای سنگینی پرداخت کردند و مانع دشمن شدند. قبل از ۲۰۱۴ اراده و سیاست احزاب بر ایزدیها تحمیل می‌شد. اما آن زمان گذشت، اکنون نه جامعه مانند گذشته است و زمان نیز مانند آن زمان نیست."

در ادامه‌ی بیانیه آمده است: "به عنوان خودمدیریتی شنگال اوضاع را زیر نظر داریم که شامل تغییرات میان بغداد و هولیر در مورد مناطق جدا شده‌ی ماده‌ی ۱۴۰ که در مورد آن گفتگو می‌شود، می‌باشد. همچنین توافق روز  ۹ اکتبر و توافق‌های دیگری بدون اطلاع و کسب نظر ایزدی‌ها، گروه‌ها و مردم شنگال در مورد شنگال صورت گرفته‌اند. نشست‌های دوسویه را توافقنامه نام می‌گذارند. اما هیچ گفتگو، چاره‌یابی و پروژه‌ای در مورد شنگال بدون کسب نظر و موافقت ایزدی‌ها به نتیجه نخواهد رسید. به همین دلیل ما هم از نزدیک شرایط را تحت نظر داریم و در مورد آن گفتگو می‌کنیم، می‌خواهیم به این نتیجه برسیم که منافع خلقمان در کجاست و چه کسی در مورد منطقه اختلاف دارد، برای حفظ منافع جامعه‌ی خود و برای حفظ جایگاه شنگال، می‌خواهیم به دیدگاهی مشترک برسیم، که در آن اراده و وجود جامعه‌مان در نظر گرفته شود و جایگاه آن به رسمیت شناخته شود."

هر گفتگو و تغییری که در آن سهیم نباشیم را نمی‌پذیریم

در ادامه آمده است: "اکنون ۶ سال است ما شنگال را اداره می‌کنیم و هیچ مشکلی به وجود نیامده است، به خلقمان خدمت کرده‌ایم و به آن ادامه میهدهیم. هر تصمیم و توافقی خارج از اراده‌ی ما و جامعه‌ی مقاومتگر ایزدی بدون نتیجه خواهد بود و عملی نخواهد شد."

همچنین آمده است: "به اختصار اعلام می‌کنیم که هیچ تغییر و گفتگویی که در آن سهیم نباشیم را نمی‌پذیریم، ما هم گفتگو می‌کنیم و گفتگوهایمان برای منافع مردم است، برای آنکه این مذاکرات به نتیجه‌ی خود برسند، باید اساس قرار گیرند. خارج از اینها هیچ گفتگو و مذاکراتی پذیرفته نخواهد شد، این مسئله را ما می‌توانیم چاره‌یابی کنیم، ما با گفتگو، صلح و چاره‌یابی موافق هستیم اما این چاره‌یابی باید با توجه به مردم شنگال باشد."

در پایان بیانیه آمده است: "از همه‌ی گروه‌ها و خلق شنگال می‌خواهیم که در مورد تصمیمهایی که در مورد آنها گرفته می‌شود، ساکت و بدون موضع‌گیری نباشند."