تحویل اوزدمیر به ترکیه: من شکنجه شده‌ام

رسول اوزدمیر که از سوی دولت سوئد به ترکیه مسترد شده است، از طریق وکلای خود در رابطه با وضعیت خود اطلاعاتی را به خارج از زندان منتقل کرده است. او از طریق وکیلش اعلام کرد که توسط اعضای سازمان میت ترکیه و TEM مورد شکنجه قرار گرفته است

رسول اوزدمیر که در جریان ممنوعیت رفت و آمد در منطقه جزیر شرناخ، در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ مجروح شده و در سوئد تقاضای اعطای شهروندی این کشور را کرده بود، دو هفته قبل به ترکیه مسترد شد. بعد از استرداد اوزدمیر به ترکیه، چند روز در بازداشت قرار گرفته و سپس به زندان شماره ۹  گروه F در سیلوری منتقل شده است.

نعیم آکبولوک وکیل رسول اوزدمیر بعد از انتقال وی به زندان با وی ملاقات کرده و اعلام کرد که موکل وی اظهار داشته است که در زمان بازداشت شکنجه‌های سنگینی را متحمل شده است. آکبولوک خاطرنشان ساخت که اوزدمیر بعد از آنکه به سوئد رفته است و تقاضای تامین امنیت نموده است، به مدت ۴ ماه منتظر پاسخ سوئد مانده است. وی پیش از آنکه به ترکیه مسترد شود، در کمپ پناهندگان نیز مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

نعیم آکبولوک خاطرنشان ساخت در روزی که موکلم به ترکیه مسترده شده است به وی گفته‌اند برای حضور در دادگاه آماده شود. بعد از آنکه وی را از کمپ خارج می‌کنند، دست و پاهای وی را بسته و به ترکیه مسترد کرده و در درون بسته‌ای به فرودگاه می‌برند، تمامی این اقدامات بدون اطلاعات خانواده وی انجام شده است.

شکنجه وی توسط میت و پلیس

نعیم آکبولوک اظهار داشت که موکل وی گفته است که پلیس سوئد وی را در فرودگاه صبیحه گوکچن به نیروهای میت تحویل داده‌اند. اعضای میت وی را به یک مرکز اطلاعاتی منتقل کرده و ۶ ساعت مداوما تحت شکنجه بوده است. سپس وی را به نیروهای پلیس TEM تحویل داده‌اند. اعضای TEM نیز با شوک الکتریکی وی را شکنجه کرده‌اند. یک روز تمام وی را واداشته‌اند که بر روی پا بایستد. با اتمام بازجویی وی را به زندان منتقل کرده‌اند. اما تا کنون پرونده وی به دادگاه ارسال نشده است.

نعیم آکبولوک در بخش دیگری از سخنان در این رابطه اظهار داشت که اعضای میت و TEM در خصوص رویدادهای جزیره وی را مورد استنطاق قرار داده‌اند و این درحالی است که موکل من طی سالهای ۲۰۱۴-۲۰۱۶ زندانی بود. به رغم آنکه موکل من در آن زمان دستگیر شده بود، اتهاماتی را متوجه وی نموده‌اند. موکل من در سوئد نیز مورد ایذا و اذیت قرار گرفته است. به ترکیه مسترد شده است و تمامی این موارد بدون اطلاع خانواده وی صورت گرفته است. این مسائل بسیار مهم هستند.

با افراد دیگر میز چنین رفتار می‌کنند. آیا این یک سیاست ویژه است یا تنها در رابطه با اوزدمیر چنین رفتارهایی روی داده است؟ ایا استرداد وی در چارچوب تفاهمنامه بوده است؟ آیا با حمله پلیس به فرودگاه منتقل شده است؟ چرا به ترکیه تسلیم شده است؟ این مسائل باید روشن شوند. سوئد طبق چه معامله‌ای با موکل من اینگونه رفتار کرده است؟ بعد از استرداد موکل من به ترکیه، ۱۴ روز در قرنطینه مانده است. دچار شکنجه شده است. اما در گزارش پزشکی قانونی به این مورد اشاره نشده است. باید تمامی این مسائل روشن شوند.