درخواست اتحادیه اروپا برای «تحقیقات معتبر و مستقل» در مورد هواپیمای اوکراینی

ایران می‌گوید که احتمال برخورد موشک با هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین در صبا شهر تهران مردود است. اوکراین نیز خواهان همکاری کشورهای آمریکا، کانادا و بریتانیا برای روشن شدن دلایل سقوط هواپیمای مذکور شد.

بامداد روز چهارشنبه (١٧ دی / ٧ ژانویه) سقوط هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ خطوط هوایی اوکراین در صباشهر تهران به کشته شدن ١٨٨ سرنشین آن انجامید. با گذشت زمان شایعات تازه‌ای در مورد احتمال اصابت موشک به این هواپیما مطرح شده است.

در تازه‌ترین گزارش مربوط به سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ اوکراین، اتحادیه اروپا خواستار تحقیقات مستقل و معتبر در خصوص علت و چگونگی این سانحه شده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا در جریان نشست خبری در بروکسل اعلام کرد:"برای ما بسیار مهم است که تحقیقات در چارچوب یک کمیته تحقیق مستقل و معتبر و براساس قوانین سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی هرچه زودتر آغاز شود."

اوکراین اعلام کرد که روز جمعه اطلاعات مهمی در مورد این سانحه از سوی ایالات متحده آمریکا به آنان ارائه شده است. پیشتر رئیس جمهوری اوکراین از شرکای بین‌المللی کی‌یف خواسته بود تا اطلاعات و شواهد مرتبط با این سانحه را در اختیار کمیسیون تحقیق قرار دهند.

ایران با مردود خواندن احتمال اصابت موشک از آغاز تحقیقات در این زمینه خبر داده است. علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران صبح جمعه (٢٠ دی) ادعاهای مرتبط با برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی را قویا مردود اعلام کرد.