سیاستمداران سوئیسی؛ خود را به کوری و کری نخواهیم زد!

چهار سیاستمدار سوئیستی عضو  احزاب این کشور از اتحادیه اروپا و پارلمان سوئیس درخواست کردند تا برای همبستگی با مقاومت‌گران اعتصاب غذا و پایان دادن به حصر عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد اقدام نمایند.

درباره‌ی حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و مقاومت‌های روزه‌ی مرگ و اعتصاب غذا علیه آن کنفرانسی در شهر لوزان کشور سوئیس برگزار شد. این کنفرانس در سالن لوزان پله سود با حضور نماینده‌ی پارلمان ملی سویئس نیکولاس روچات، سیاستمدار کرد دمیر چلیک، آکادمیسین ماریا کلایر کالوز از دانشکده‌ی لوزان و حسنو یلماز از کانون وکلای لوزان برگزار شد.

 

سخنرانان با یادآوری وضعیت بحرانی مقاومتگران اعتصاب غذا از سازمان‌های بین‌المللی خواستند در حمایت از مطالبات اعتصابگران گام‌های عملی بردارند.

 

درسیم داغ پارلمانتار آمد حزب دمکراتیک خلق‌ها که در اعتصاب غذا بسر می‌برد با تماس تلفنی در این کنفرانس شرکت کرده و از مطالبات مقاومتگران سخن گفت.

 

۴ سیاستمدار قطعنامه "حصر" را امضا کردند

شرکت کنندگان در پایان قطعنامه‌ای را درباره‌ی حصر رهبر خلق کرد عبدالله اوجالان و کنشهای اعتصاب غذا صادر کردند. نیکولاس روچات پارلمانتار سوئیس، آلبرتو موکچی ریاست حزب سبز کانتون وائو، هادرین بوکلیس نماینده‌ی پارلمان حزب سبز کانتون وائو و کارینا کلرک عضو مجلس شهرداری از حزب کارگران رننس این قطعنامه را امضا کردند.

 

واکنش به عدم پذیرش مطالبات اعتصابگران

در قطعنامه آمده است؛"خواسته‌های حداقلی اعتصاب‌کنندگان در چهارچوب لزوم احترام ترکیه به قوانین خود و معیارهای بین‌المللی است. همچنین اعتصابگران خواستار از سرگیری مذاکرات صلح هستند.

 

قطعنامه وضعیت اعتصابگران و عدم پذیرش خواسته‌های آنان از سوی رژیم ترکیه را نشانه سیاست‌های غیرحقوقی در رابطه با مسئله کردها در هر چهار بخش کردستان بیان کرده است. قطع‌نامه می‌گوید که تحمیل سانسور از سوی رژیم مستبد اردوغان بر جامعه و فشار علیه مخالفان همچون بخشی از زندگی روزمره در ترکیه است. هر کسی که با سیاست‌های حکومت مخالفت کند تحت فشار قرار می‌گیرد. قطعنامه سپس به بازداشت و حصر پارلمانتاران و از جمله روئسای مشترک ه.د.پ از سوی رژیم ترکیه اشاره کرده است.

 

"نمی‌توانیم ساکت بمانیم"

قطعنامه از اتحادیه اروپا و پارلمان سوئیس می‌خواهد که برای پایان دادن به حصر گام‌های عملی بردارند؛ "‌اتحادیه اروپا و پارلمان سوئیس نمی‌توانند در برابر حملات سیستماتیک علیه کردها، نقض مبانی حقوق بین‌المللی و ارزش های دمکراتیک سکوت نمایند. در حمایت از حق تعیین سرنوشت خلق کرد و آزادی زندانیان سیاسی باید هر چه سریعتر موضعی مشترک اتخاذ گردد."