عملیات ادلب چه تبعاتی با خود دارد؟

رژیم بشار اسد پس از یک جنگ ۷ ساله حالا می‌خواهد ادلب را به کنترل در‌آورد، کشورهای انگلیس، فرانسه و آمریکا نسبت به احتمال استفاده از اسلحه‌های شیمیایی توسط رژیم اسد در ادلب واکنش نشان دادند. از سوی دیگر انگلیس نیروهایش را از ادلب خارج کرد

رژیم بشار اسد پس از یک جنگ ۷ ساله حالا می‌خواهد ادلب را به کنترل در‌آورد، کشورهای انگلیس، فرانسه و آمریکا نسبت به احتمال استفاده از اسلحه‌های شیمیایی توسط رژیم اسد در ادلب واکنش نشان دادند. از سوی دیگر انگلیس نیروهایش را از ادلب خارج کرد.

 

رژیم سوریه با همکاری ایران و روسیه خود را برای انجام عملیات در ادلب آماده می‌کند. کشورهای غربی نیز اعتراضات خود را اعلام کردند، شورای امنیت سازمان ملل نیز برای بررسی وضعیت انسانی در ادلب در هفته‌ی آینده تشکیل جلسه خواهد داد.

 

آمریکا، فرانسه و انگلیس بیانیه‌ای مشترک را در این رابطه منتشر کردند. در بیانیه این سه نگرانی خود را در مورد عملیات ادلب اعلام کردند.

 

سازمان ملل نیز به وضعیت انسانی حاکم اشاره کرده و گفت آنها نگران بکارگیری دوباره‌ی سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد هستند.

 

در بیانیه‌ی مشترک آمریکا، فرانسه و انگلیس نیز آمده است که اگر رژیم اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند آنها نیز وارد عمل خواهند شد و پاسخی در خور به رژیم اسد خواهند داد.

 

جان بولتون مشاور امنیت ترامپ نیز اعلام کرد: اگر رژیم اسد در ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کند ما به تندی واکنش نشان خواهیم داد. جان بولتون که برای دیدار با مقام‌های اسرائیلی به بیت‌المقدس رفته طی سخنرانی گفت: امیدواریم حملات گذشته‌ی آمریکا به رژیم اسد تاثیری آنچنان داشته باشد که آنها به فکر استفاده از سلاح شیمیایی نیفتند.

 

وی همچنین گفت: اگر رژیم اسد از سلاح شیمیایی استفاده کند ما پاسخ تندی خواهیم داد به همین دلیل آنها باید خوب در این زمینه فکر کنند.

 

آمریکا، فرانسه و انگلیس در روز ۱۴ آوریل سال جاری یک حمله‌ی مشترک علیه رژیم اسد انجام داده بودند، علت این حمله احتمال بکارگیری سلاح شیمیایی توسط رژیم سوریه در دوما بود.

 

به گفته‌ی روزنامه‌ی تایمز بریتانیا، حکومت بریتانیا برنامه‌های همکاری در منطقه‌ تحت کنترل شبه‌نظامیان در ادلب سوریه را کاهش می‌دهد. بریتانیا همکاری مالی مناطق ادلب را به عهده دارد، مسئولین آمریکایی نیز پیشتر اعلام کرده بودند که دیگر توانایی کمک رسانیهای بشردوستانه به ادلب را ندارند.

 

مناطقی که به عنوان مناطق شورشیان نام برده می‌شوند مناطقی هستند که در کنترل جبهه النصره و هم‌پیمانانشان می‌باشند.

 

احتمال انجام عملیات توسط رژیم سوریه در ادلب بیشتر سبب نگرانی دولت ترکیه شده است. دولت ترکیه برای آنکه مانع این حمله شود به دولت روسیه پناه برده است. هدف حمله به ادلب نیز در واقع حمله به تبهکاران وابسته به ترکیه است. به همین دلیل این عملیات از بسیاری جهات بر ترکیه تاثیر خواهد گذاشت. از یک طرف همکاریهای دولت ترکیه برای آن تبهکاران هدف قرار داده می‌شود و از طرف دیگر ممکن است سبب سرازیر شدن هزاران تن از ادلب به ترکیه شود.