فاشیسم با طعم ایرانی؛ مدرسه دانش‌آموزان افغانستانی در استان یزد بسته شد

خبرها حاکیست یک مدرسه دانش‌آموزان افغانستانی در استان یزد با انگیزەهای نژادپرستانه تعطیل شده است

فاشیسم با طعم ایرانی؛ مدرسه دانش‌آموزان افغانستانی در استان یزد بسته شد

 

خبرها حاکیست یک مدرسه دانش‌آموزان افغانستانی در استان یزد با انگیزەهای نژادپرستانه تعطیل شده است

 

خبرهایی از شهر شاهدیه در استان یزد منتشر شده که حاکی از بستن یک مدرسه دانش‌آموزان افغان است.

 

این مدرسه پیشتر در اختیار دانش‌آموزان ایرانی بوده اما به دلیل فرسودگی تخلیه شد و وزارت آموزش و پروش آنرا به دانش‌آموزان افغانستانی اختصاص داد.

 

قرار بود امسال کودکان افغانستانی هم بتوانند مانند کودکان ایران در مدارس عمومی تحصیل کنند اما اقدام صورت گرفته در یزد نشان می‌دهد که هنوز دولت تصمیمی برای پایان تحقیر شهروندان افغانستان نگرفته است.

 

برخی از فعالان مدنی یزد در بیانیەای آنچه در شهر شاهدیه روی داده را فاشیستی خوانده و آنرا محکوم کردەاند.

 

چند روز پیش تعداد قلیلی از شهروندان شهر شاهدیه در استان یزد با حمله به مدرسه افغانیها باعث تعطیلی این مدرسه شدند.

 

بنا به قوانین جدید دولت ایران اتباع خارجی حق ثبت نام در مدارس عادی را ندارند و باید در مدارس تعین شده درس بخوانند. بر این اساس در برخی شهرها برای آنها مدارس جداگانه در نظر گرفته شده است.

 

در شهر شاهدیه یزد نیز برای بچه های افغانی ساکن یک مدرسه جداگانه در نظر گرفته شده که کودکان افغان فقط در این مدرسه میتوانند ثبت نام کند.

 

چند روز پیش هم زمان با بازگشایی مدارس در ایران شهروندان شهر شاهدیه یزد با حمله به مدرسه مذکور این مدرسه را تعطیل کردند و اعلام کرده‌اند اجازه نمی‌دهند کودکان افغانی در این مدرسه درس بخوانند.

 

معترضان مدعی شده‌اند کودکان افغان نژاد اصیل نداشته و اجازه‌ی رفت و آمد آنها به این محله را نخواهند داد.

 

با وساطت معتمدین، اهالی شهر چند روز به این کودکان فرصت داده‌اند تا این مدرسه را ترک کرده و به جای دیگری بروند.

 

اوج گیری رفتارهای نژادپرستانه در ایران موجب نگرانی سازمانهای حقوق بشری شده است.

 

سیاست‌های رژیم جمهوری اسلامی و تبلیغات نژادپرستانه گسترده در میان ایرانیان، موجبات توهم زدگی مردم را فراهم آورده به گونه‌ای که نژادپرستی به رفتار برخی از شهروندان مبدل گشته و بازتاب این طرز تفکر در زندگی جمعه به وضوح دیده می‌شود.

 

حکومت ایران برای ملتهای ساکن ایران اعم از کُرد و بلوچ و ترک و عرب و ... هیچ ارزشی قائل نیست و حقوق اولیه این خلق‌ها را به بدترین شیوه پایمال می‌کند. اوضاع در مورد اتباع خارجی بسیار بدتر است به گونه‌ای که آنها در بسیاری از شهرها و استانها اجازه سکونت ندارند و بسیاری از کودکان پناهنده در ایران از حق تحصیل برخوردار نیستند.

 

در بسیاری موارد دیده شده رژیم با پناهندگان خارجی بخصوص افغانها با شیوه ای غیرانسانی برخورد کرده و در مواردی شهروندان افغان را در قفس نگهداری نمود که با واکنشهای داخلی و خارجی همراه شد. کارشناسان مسائل اجتماعی و سیاسی هدف این اقدام نهادهای امنیتی رژیم جمهوری اسلامی را فراهم نمودن زمینه تحقیر و توهین به کرامت انسانی شهروندان پناهنده عنوان کردند.

در سالهای اخیر تعداد زیادی از پناهندگان افغان با اجبار از ایران اخراج شده و به شیوه‌ای غیر انسانی به کشور خود بازپس فرستاده شده‌اند.

 

کارگران افغانی با حداقل حقوق و دستمزد در ایران کار می‌کنند و از حقوق اولیه انسانی و بیمه و... بی‌بهره می‌باشند.

 

در شرایطی که دولت به این شیوه با اتباع خارجی رفتار می‌کند موجبات رفتارهای غیر انسانی از طرف شهروندان نیز دور از ذهن نیست.