مخالفت روحانی با کناره‌گیری وزیر خارجه؛ ظریف استعفای خود را پس گرفت

در پی مخالفت حسن روحانی با استعفای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی به سر کار خود بازگشت

دو روز پس از استعفای محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گزارش‌‌ها حاکی از منصرف شدن وی از کناره‌گیری است. از سوی دیگر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران بامداد امروز (چهارشنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه) در پاسخ رسمی به نامه استعفای ظریف پذیرش استعفای او را "بر خلاف مصالح کشور" دانست و با آن مخالفت کرد.

 

گفته می‌شود که بازگشت ظریف به وزارتخانه پس از دلجویی علی‌ خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی رییس جمهوری صورت گرفته است. جواد ظریف دوشنبه شب پس از دیدار علی‌ خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با بشار اسد رییس جمهور سوریه از سمت خود استعفا کرده بود.

 

استعفای محمدجواد ظریف بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ایران و جهان داشت. بسیاری استعفای ظریف را به دور زدن دستگاه دیپلماسی توسط نیروهای نظامی، به‌ویژه سپاه پاسداران مربوط دانستند چرا که ساعاتی قبل از آن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در تهران به‌شکل ناگهانی با حسن روحانی، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و جمعی از وفاداران خامنه‌ای در غیاب محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

 

در پی استعفای او، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس اعلام کرد که ظریف مورد حمایت مقامات عالی نظام است. سلیمانی گفت: "آقای ظریف مسئول سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و همواره مورد تائید و حمایت مقامات عالی نظام بوده و هستند."

 

قاسم سلیمانی با هدف لاپوشانی نقش دولت پنهان در تصمیم استعفای محمد جواد ظریف گفته است:"در جریان سفر اخیر آقای بشار اسد به تهران و ملاقات وی با آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم، برخی ناهماهنگی‌ها در نهاد ریاست جمهوری که مطرح هم شده، منجر به عدم حضور وزیر امورخارجه کشورمان در این ملاقات و متعاقبا گلایه‌مندی ایشان شده است." او در ادامه افزوده است:" هیچ‌گونه تعمدی برای عدم حضور آقای دکتر ظریف در این ملاقات نبوده است و باید تاکید کنم ایشان به‌عنوان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران مسئول اصلی در حوزه سیاست خارجی کشور هستند."

 

همچنین حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در نامه‌ای رسمی گفت:"اینجانب نسبت به فشارهای وارده به دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و حتی رئیس جمهوری منتخب مردم به خوبی آگاهم"، اما در ادامه افزود: "جنابعالی مورد اعتماد اینجانب و مجموعه نظام جمهوری اسلامی و به‌خصوص رهبر معظم انقلاب اسلامی هستید."

 

محمدجواد ظریف در پی دلجویی‌ها و صحبت‌های فرمانده‌های سپاه (دولت پنهان)، در اینستاگرام در توجیه پیام استعفای دوشنبه شب و بدون اشاره به انصراف از استعفا در پیام تازه‌ای مدعی شده است "هیچ دغدغه‌ای جز اعتلای سیاست خارجی" نداشته است.