ک.ج.ک: ۳۱ مارس فاشیسم آک.پ و م.ه.پ درهم شکست

ک.ج.ک اعلام کرد، در ۳۱ مارس تنها در انتخابات پیروزی بدست نیامد، بلکه فاشیسم آ.ک.پ-م.ه.پ در هم شکست

ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک در مورد انتخابات شهرداریهای شمال کردستان و ترکیه بیانیه‌ای منتشر کرد.

 

متن بیانیه:

هم پیمانی فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ به بهانه‌هایی همچون مداخله نیروهای خارجی علیه ترکیه، با نیرومند کردن شوونیسم، با اعمال فشار و در شرایط نابرابر می‌خواستند در انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه پیروز شوند. اینچنین می‌خواستند با سیاست جنگ طلبی در داخل و خارج حکومت خود را سرپا نگه دارند. اما خلق‌های ترکیه و نیروهای دمکراتیک سیلی محکمی به دولت فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ زدند و سیاستهای فاشیستی آنها را رد کردند.

 

هم پیمانی فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ درهم شکست

هم پیمانی فاشیستی آ.ک.پ و م.ه.پ در ترکیه در هم شکست. سیستم گماشته‌ها (قیم) که در کردستان اقدام به غصب اراده‌ی خلق کرده بود، پایان یافت. دولت ترکیه در شرنخ و چند منطقه‌ی دیگر با تقلب و فریب‌کاری تعدادی از اعضای خود را وارد شهرداری کرده بود اما آنها نیز نتوانستند مانع شکست آ.ک.پ در کردستان شوند. سیاستهای آ.ک.پ و اردوغان شکست خوردند. اردوغان با سیاستهایش علیه کردها و دمکراسی به م.ه.پ خدمت کرد. در ۳۱ مارس مشخص شد که آ.ک.پ نمی‌تواند مدت طولانی در قدرت باقی بماند.

 

ه.د.پ با استراتژی خود بر آینده‌ی ترکیه تاثیر گذاشت

ه.د.پ با استراتژی خود در ۳۱ مارس تاثیر مهمی بر آینده‌ی ترکیه گذاشت. کردها و نیروهای دمکراتیک ترکیه مرحله‌ی نوینی را آغاز کردند. خلق‌های ترکیه موضع بنیاد نهادن ترکیه ی دمکراتیک را اتخاذ کردند.

 

اگر نیروهای دمکراتیک از انتخابات ۳۱ مارس به خوبی استفاده کنند بحران ترکیه حل خواهد شد

همه‌ی شهرهایی که هم پیمانی آ.ک.پ و م.ه.پ را انتخاب کرده‌اند، اکنون از دست آنها خارج شده‌اند. مدیریت شهرهایی مانند استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، میرسین و آنتالیا را از دست داده است و بسیار دشوار است که بتوانند در حکومت بمانند. چون آنها در کردستان هم شکست خورده‌اند دیگر ممکن نیست بتوانند حکومت را حفظ کنند.

 

کردها و نیروهای دمکراتیک که در مقابل نیروهای فاشیست مقاومت کرده‌اند، راه را برای شکست قدرت آ.ک.پ و م.ه.پ باز کردند. با مقاومت خود در مقابل فاشیسم ایستاده‌اند و امید نیروهای دمکراتیک را زنده نگاه داشته‌اند و در ۳۱ مارس فاشیسم را در هم شکستند. مقاومت خلق کرد در مقابل حملات و اصرار نیروهای دمکراتیک این شرایط سیاسی را ایجاد کرده است و یک بار دیگر مشخص شد که خلق کرد در کردستان و خاورمیانه به دینامیک اصلی دمکراسی تبدیل شده است.

 

یک بار دیگر دیده شد که با اساس قرار دادن خط ملت دمکراتیک و کشور مشترک مشکلات اصلی ترکیه حل خواهند شد و با اساس قرار دادن دمکراسی به کشوری نمونه تبدیل خواهد شد. مقاومت رئیس مشترک ک.ج.د لیلا گوون و رفقای دربندش و رفقایمان در اروپا که با شعار "حصر را پایان می‌دهیم و فاشیسم را نابود می‌کنیم" اعتصاب غذا کرده‌اند، فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ را در تنگنا قرار داده‌اند. نتایج سیاسی آن توسط خلق‌های ترکیه و همچنین نیروهای دمکراتیک دیده شده است و در انتخابات ۳۱ مارس برای شکست فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ تاثیر بسزایی داشته است.

 

نیروهای دمکراتیک باید برای پایان دادن به حصر به مسئولیت خود عمل کنند

نتیجه‌ی این انتخابات نه تنها برای نیروهای دمکراتیک و خلقهای ترکیه، بلکه حتی به سازمان‌ها و نیروهای بین‌المللی نشان داد که اگر آنها خواهان آشتی و آرامش در ترکیه هستند، چه سیاستی باید در پیش بگیرند. اتحاد دمکراتیک خلق‌های ترکیه که در این انتخابات آشکار بود، نشان داد که راه حل مسئله‌ی کرد چگونه است.

 

پایان دادن به حصر رهبر آپو و ایجاد شرایط فعالیت و زندگی آزاد، برای دمکراتیک شدن ترکیه بسیار مهم است. در هم شکستن فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ در انتخابات ۳۱ مارس، مشخص کرد که باید همه‌ی نیروهای دمکراتیک در مبارزه برای پایان دادن به حصر رهبر آپو که توسط لیلا گوون و رفقایمان در زندان انجام می‌شود، مشارکت کنند. چون برای چاره‌یابی مسئله‌ی کرد و ایجاد اتحاد ملی دمکراتیک خلق‌های ترکیه و ایجاد ترکیه‌ای دمکراتیک، رهبر آپو دارای نقشی حیاتی است. ۲۰ ساله تلاش رهبر آپو در امرالی مؤید این واقعیت است.

 

پیروزیها نباید تنها محدود به انتخابات باشد

باید پیروزی خلق کرد و نیروهای دمکراتیک در انتخابات تنها محدود به این انتخابات نشود، بلکه در چهارچوب نابودی فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ در کل و ایجاد ترکیه‌ای دمکراتیک باشد. چنین شرایط اجتماعی و سیاسی ایجاد شده است.

 

دشمنی با کردها توسط آک.پ و م.ه.پ در شهرها و مناطق و زندگی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی رأی نیاورد. این برای تغییر ذهنیت و ایجاد سیاستهای دمکراتیک زمینه‌ی مساعدی ایجاد کرده است. وظیفه‌ای که اکنون به عهده‌ی همه‌ی نیروهای دمکراتیک گذاشته می‌شود این است که در این شرایط فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ را به کلی نابود کنند و شرایط را برای ایجاد ترکیه‌ای دمکراتیک فراهم کنند. باید با بزرگتر کردن مبارزات پاسخ فراخوان هم پیمانی آ.ک.پ و م.ه.پ داده شود که گفت، 'در مدت ۴ سال انتخاباتی انجام نمی‌شود. سیاست حکومت را قبول کنید و در مقابل آن نایستید.' باید در مبارزات همه‌ی راهها و روشهای دمکراتیک به کار گرفته شود. به همین دلیل در ۳۱ مارس نه تنها پیروزی در انتخابات کسب شد بلکه فاشیسم آ.ک.پ و م.ه.پ هم در هم شکست. آنچه باید از این به بعد انجام شود این است که با سیاست دمکراتیک ضد جنگ، این حکومت فرو بپاشد.

 

ما پیروزی ۳۱ مارس را به خلق کرد و نیروهای دمکراتیک تبریک می‌گوییم. بر اساس روح ۳۱ مارس از همه دعوت می‌کنیم که به اتحاد دمکراتیک خلق‌های ترکیه تکیه کنید و مبارزات را گسترش دهید.