کاتی پیری گزارش سالانه مرتبط با ترکیه را به پارلمان اروپا واگذار کرد

​​​​​​​عضو برجسته پارلمان اتحادیه اروپا و مسئول تدوین گزارش مرتبط با ترکیه گزارش سالانه خود در مورد وضعیت این کشور را به پارلمان مذکور ارائه کرد

کاتی پیری عضو پارلمان اروپا و مسئول پرونده ترکیه روز گذشته در حین ارائه گزارش سالانه وضعیت ترکیه گفت:"لازم است مرحله گفتگو با ترکیه برای عضویت آن در اتحادیه اروپا متوقف شود. وی افزود، در حالی که ما در تلاش تنظیم پیماننامه شهروندی اروپا هستیم نسبت به آنچه باید انجام دهیم نگرانیم."

 

پیری سپس افزود: سال گذشته در مجموع ۵٠ هزار تن روزنامه‌نگار، سیاستمدار و مدافع حقوق بشر با تصمیم‌های غیرقانونی در ترکیه به زندان محکوم شده‌اند. این امر غیرقابل قبول است.

شورای اروپا هم مسئول است

کاتی پیری شورای اروپا را مسئول آنچه که در ترکیه جریان دارد مسئول دانسته و گفت:"شورای اروپا مسئول این وضعیت است. پارلمان اروپا بارها آغاز دور تازه مذاکرات را رد نمود و فرصت‌ها برای گفتگو در مورد دولت حقوق و دمکراسی با رژیم ترکیه را به هدر داد."

 

مسئول پرونده ترکیه در پارلمان اروپا در ادامه این كشور را متهم کرد که برای عضویت نه معیارهای عملی را به جای می‌اورد و نه معیارهای تئوری را می‌پسندد. به گفته وی ترکیه در شرایطی قرار گرفته که نجات آن ممکن نیست. وی سپس تصریح کرد که روابط مابین اتحادیه اروپا و ترکیه تنها به رابطه تجاری تقلیل یافته است.

 

پیری سپس گفت که توقف گفتگو برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا به معنی مسدود نمودن در به سوی مردم ترکیه نیست. وی افزود: در صورتی که ترکیه از لحاظ دمکراسی و بازرگانی مکانی امن باشد منافع اروپا را هم تأمین خواهد کرد. برای تداوم جایگاه ترکیه در اتحادیه اروپا لازم است از تمام فرصت‌ها استفاده شود.