چه بر سر ۶۳۷ میلیون دلار اقلیم در لبنان آمد؟

بانک مرکزی لبنان اعلام ورشکستگی کرده است و ۶۳۷ میلیون دلار درآمد نفت اقلیم کوردستان نیز در بانک‌های لبنان  بلوکه شده ‌است. یک نماینده پارلمان می‌گوید" این پول از دست ‌رفته است."

در ابتدای ماه آوریل ۲۰۲۱ شرکت دیلوت که ناظر خط لوله نفتی اقلیم کوردستان است، اعلام نمود که ۶۳۷ میلیون دلار اقلیم کوردستان در بانک‌های لبنان قرار دارد و این پول بلوکه ‌شده و قابلیت انتقال را ندارد.

مقدار پول اقلیم کوردستان بر اساس گزارش دیلوت شامل ۳۱۰ میلیون یورو و ۲۹۴ میلیون دلار است که در مجموع ۶۳۷ میلیون دلار می‌باشد.

شیرکو جودت عضو هیئت اقتصادی و امور دارایی در پارلمان اقلیم کوردستان در این رابطه به روژ نیوز اعلام کرد:"درآمد نفت اقلیم کوردستان شفاف نیست و این مقدار پول تا زمانیکه بلوکه شد، هیچ‌کس از آن اطلاعی نداشت، در حالیکه برابر با حقوق همه کارمندان اقلیم کوردستان می‌باشد. این نیز یکی دیگر از نشانه‌های فساد و بی‌برنامگی‌های حکومت اقلیم کوردستان در برخورد با درآمد اقلیم می‌باشد."

وی در رابطه با سرنوشت این پول می‌گوید:"این مقدار پول اقلیم کوردستان از دست ‌رفته است، چون بانک مرکزی لبنان اعلام ورشکستگی نموده. در چنین شرایطی همه گروه‌هایی که با آن‌ها معامله کرده‌اند، در این ضرر شریک خواهند بود. اکنون این پول اقلیم که ۶۳۷ میلیون دلار است، بلوکه شده و نمی‌توان آن را منتقل کرد".

این پول درآمد نفت اقلیم کردستان در یک بانک شرکت قبرسی بوده ‌است که صاحب آن یک تاجر پاکستانی با نام مرتضی لاخانی بوده و پیش‌تر او کار تجارت نفت اقلیم کوردستان را انجام می‌داده‌ است.

سازمان‌های دولتی اقلیم کوردستان تاکنون در باره این مقدار پول شفاف‌سازی نکرده و هیچ‌کس نمی‌داند چه بر سر این پول خواهد آمد.