دمیرتاش: عبدالله اوجالان برای صلح مبارزه می‌کند

صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک اسبق ه.د.پ در سخنانش در دادگاه گفت:"در پروسه چاره‌یابی تلاش کردند صلح برقرار شود." دمیرتاش افزود:"عبدالله اوجالان برای صلح مبارزه می‌کند."

به بهانه آکسیون‌های ۶ - ۸ اکتبر در حمایت از مقاومت کوبانی علیه داعش دادگستری ترکیه به درخواست طیب اردوغان علیه صلاح‌الدین دمیرتاش ریاست مشترک اسبق حزب دمکراتیک خلق‌ها، اعضای هیئت رهبری مرکزی ه.د.پ و در مجموع ۱۰۸ شهروند پرونده قضایی تشکیل داده بود. ١١مین جلسه رسیدگی به پرونده ۲۲ زندانی پرونده کوبانی در سالن زندان سینجان در آنکارا برگزار شد.

سیاستمداران زن محبوس در زندان پس‌ از زنگ تنفس دادگاه ترانه (Diren ha Diyarbekir diren. Direnmektir sana can veren) (مقاومت کن آمَد مقاومت کن! مقاومت است که به شما زندگی می‌بخشد) را همخوانی کردند. صدای ترانه سیاستمداران زن محبوس در سالن دادگاه طنین‌انداز شد.

"این نیز یک توطئه است"

جلسه پس از زنگ تنفس اول با حضور هیئت دادگاه ادامه یافت. آیلا آکات‌آتا سیاست‌مدار جنبش زنان آزاد و نماینده سابق پارلمان صحبت نمود. آکات اعلام کرد که بیمار است و تست کووید ۱۹ داده و به‌همین دلیل باید زودتر صحبت کرده و برود. آکات در رابطه با گفته شاهدان صحبت کرد و گفت؛"ای‌کاش در آن زمان در سالن دادگاه بودیم و صحبت‌های شاهدان پنهانی را می‌شنیدیم. زمانی‌که می‌خواهیم نمی‌توانیم به سالن سیستم صدا و تصویر بیاییم. من در مورد گفته‌های شاهدان هیئت دادگاه انتقادهایی دارم. صحبت‌های شاهد کرَم گوک‌آلپ را شنیده‌ام و شما هم به‌خوبی به آن گوش دادید. شما گفتید،'چرا با این پرونده ارتباطی وجود دارد'. اما شما اجازه نمی‌دهید، من صحبت کنم. شما گفتید،'دستور تروریسم است'، به بهانه تبلیغ برای سازمان علیه من شکایت شده‌ است. اما دادگاه جرائم سنگین سرت به این دلیل مرا به جریمه‌ی نقدی محکوم نمود. هیچ شکایتی در چهارچوب "پشتیبانی از ترور" علیه من ثبت ‌نشده است و یک شکایت به بهانه‌ی تبلیغ ثبت ‌شده بود. اما به دلیل آنکه نتوانستند در این چهارچوب من را محکوم نمایند، شکایتی علیه من در چهارچوب "پشتیبانی از ترور" ثبت شد. این توطئه است و من آشکارا اعلام می‌کنم در این پرونده بی‌گناه هستم."

"سر فرود نخواهیم آورد و کوتاه نمی‌آییم"

سپس صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس مشترک پیشین ه.د.پ از خود دفاع کرد.

دمیرتاش در سخنانش اعلام کرد، همه بیانیه‌ها و سخنرانی‌هایی که انجام داده ‌است در آن زمان برای توقف جنگ و برقراری صلح بوده‌ است.

دمیرتاش همچنین گفت:"کسی ۱۴ سال در کوهستان و اسلحه به دست بوده و سپس پشیمان شده و بازگشته و خواسته است به زندگی عادی خود ادامه دهد و دادگاه نیز این را پذیرفته ‌است. مشکلی نیست. اما او فقط ۹۳ روز در زندان بوده ‌است. اما ما به دلیل آنکه فقط به ما شک دارند، ما را متهم می‌کنند و اکنون در زندان هستیم و محاکمه می‌شویم. قاضی احمد آلتون ما را به‌عنوان عامل رخدادهای کوبانی محاکمه می‌کند. اما ما سر فرود نمی‌آوریم و کوتاه نمی‌آییم. ما دارای اخلاق و اصالت هستیم. هیئت ه.د.پ برای صلح و برای توقف جنگ تلاش کرده ‌است. اما اکنون در زندان هستند. نباید دادگاه طرفدار و عاملی برای منافع سیاسی باشد."

" عبدالله اوجالان برای صلح مبارزه کرده است"

دمیرتاش در ادامه سخنانش گفت:"باید بدانید سخنان کرَم گوک آلپ در مورد من و کامران یوکسک دروغ هستند. اکنون نیز در بیرون می‌گویند."ه.د.پ هیچ اشتباهی نداشته و فقط برای صلح تلاش کرده ‌است". ما کارهای بسیار خوبی انجام دادیم. تصمیم به جنگ گرفته ‌شده بود و ما نتوانستیم کاری بکنیم، نتوانستیم جنگ را متوقف کنیم. در دوره پروسه چاره‌یابی در قندیل، در امرالی، در آنکارا اراده‌ای برای حل مشکلات را دیدیم. انسان‌ها، سربازها و آن‌هایی که در کوهستان هستند خواستار جنگ نبودند. فقط چندنفری بودند که خواستار جنگ بودند. تاکنون حزب ما این‌گونه سیاست کرده ‌است. آن سخنی که می‌گوید:"باید حصر در امرالی پایان یابد"، به این دلیل است چون ه.د.پ می‌گوید "با امرالی باید دیدار شود". من هشت‌بار و هیئت ما ۳۰ بار به امرالی رفتند. ما به‌عنوان ه.د.پ نیت پاک عبدالله اوجالان را دیدیم. عبدالله اوجالان برای برقراری صلح تلاش می‌کند. دولت و حکومت نیت پاک اوجالان را دیدند. من به‌ خوبی به یاد دارم در امرالی کسی را دیدم که می‌گفت:"قبل ‌از آنکه بمیرم می‌خواهم این کار را پایان دهم، به‌همین دلیل هر کاری که از دستم برآید انجام می‌دهم."

دمیرتاش اعلام نمود، آن‌ها تاکنون به‌هیچ‌وجه سبب هیچ جنگ و خشونتی نشده‌اند. سپس سیاستمداران دیگر و وکلا صحبت کرده و در نهایت نیز سیاستمدار آلپ آلتینورس صحبت کرد.