فواد بریتان: پروژه کودار تنها سیستم دموکراتیزاسیون برای ایران است

"تحقق انقلاب در ایران؛ منوط به ایجاد پایه‌های دمکراتیک آن از طریق اتحاد و همگرایی همه بخش‌های اپوزیسیون و جامعه است."

برگزاری کنفرانس خلق‌ها با حضور نمایندگان و روسای بسیاری از احزاب، سازمانهای مدنی و حقوق‌ بشری و زنان و جوانان در سالن ویژه پارلمان اروپا با ابتکارعمل «پلاتفرم دمکراتیک ایران» موجب گردهم آمدن احزاب و سازمان‌های مختلف ایرانی و کوردی شد. خبرگزاری فرات در خصوص اهداف، ویژگی‌ها و تأثیرات آن کنفرانس نظرات فواد بریتان، رئیس مشترک "جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان(کودار)" را جویا شد.

فواد بریتان معتقد است که چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند زمینه‌های تئوریک و عملی برای تقویت اتحاد و همگرایی میان احزاب و سازمان‌ها را قویا فراهم کند. همچنین تحقق انقلاب در ایران را منوط به ایجاد پایه‌های دمکراتیک آن از طریق اتحاد و همگرایی همه بخش‌های اپوزیسیون و جامعه می‌داند.

متن کامل مصاحبه:

در روز ۶ ژوئن پلاتفرم دمکراتیک ایران در محل پارلمان اروپا کنفرانسی را با عنوان «انقلاب با پیشاهنگی زنان در ایران؛ ایران در آستانه سرکوب یا انقلاب؟» برگزار نمود. کم و کیف کنفرانس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فواد بریتان: کنفرانسی که پلاتفرم دمکراتیک ایران در پارلمان اروپا برگزار نمود بسیار مهم و با سایر کنفرانس‌ها و نشست‌های اپوزیسیون ایرانی متفاوت بود. گردهم آوردن نمایندگان ملیت‌ها و خلق‌ها و نیز سازمان‌های مدنی و حقوق ‌بشری، زنان و جوانان در چارچوب ایران و شرق کردستان در مرحله کنونی بسیار ضروری بود. با گفتگوهایی که انجام گرفت به برخی نیازها هم پاسخ داده شد و راهکارهای لازم مورد گفتگو قرارگرفتند. زمینه اتحاد اپوزیسیون خلق‌های ایران و آغاز فاز تئوریک و نهادی با چنین کنفرانس‌های و با ابتکارعمل «پلاتفرم دمکراتیک ایران» و سازمان‌های مشابه ممکن می‌گردد. گفتگو‌ها، تفسیرات و آسیب‌شناسی‌ها و راهکارهای پیشرو بسیار صریح در کنفرانس نمایانده شد و لازم است با پیشبرد این کنفرانس‌ها در آینده بازهم زمینه‌های تقویت همکاری‌ اپوزیسیونی نیرومندتر گردد. البته تنها اپوزیسیون نه بلکه جامعه مدنی باید در کانونیت قرارگیرند. آن کنفرانس از آن بخش‌های اپوزیسیون و جامعه بود. چنین اقداماتی با اصرار مداوم بالاخره در یک نقطه جواب خواهد داد و بخش‌های اپوزیسیون و سازمان‌های مدنی را گردهم خواهد آورد. لذا کنفرانس راه درستی را رفته و کودار کاملا از آن گام‌های استوار حمایت می‌کند.

پژاک در کنفرانس اعلام کرد که برنامه‌اش برای ایران دمکراتیک، سیستم کودار است. کودار چگونه سیستمی مطلوب برای برساخت ایران آینده است؟

فواد بریتان: رفیق سیامند معینی، ریاست مشترک پژاک صراحتا راهکارهای لازم برای تحقق اتحاد خلق‌ها و اقدامات کوردها و نیز نهادینه‌کردن برنامه‌های بسیار ضروری را اعلام کردند. کودار را بعنوان الگو و سرمشق مطلوب برای تمامی ایران دمکراتیک نامبردند. کودار یک سیستم دمکراتیک مردمی متکثر و تنوع‌گرا برای همه طیف‌های سیاسی و اجتماعی است. هیچ قشر، توده و صنف و گروهی اعم از زنان، جوانان، اصناف، کارگران، کارمندان، سازمان‌های حقوق بشری و حتی دینی – مذهبی در سیستم کودار فراموش نشده‌اند. یک ساختار فراحزبی است که می‌تواند برای ایران کثیره‌الملله با همه تنوعاتش جایگاهی به حق در اداره جامعه و کشور و دمکراتیزه‌کردن آن ارایه دهد. به تنوعات و تکثرات اهمیت می‌دهد ولی به تبعیض و نابرابری نه. سیستمی ارایه می‌دهد که از مشروطه تا به امروز نظیر آن را نمی‌توان یافت. یک ساختار دمکراتیک متفاوت است که به همه خلق‌ها، ادیان، زنان، جوانان، سازمان‌ها، احزاب و تمامی تشکل‌ها و اجتماعات جای ویژه می‌دهد. نظمی برقرارمی‌کند که در کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک در پارلمان اروپا هم مورد گفتگو قرارگرفت و پیشنهادهایی در آن چارچوب‌ها ارایه شد. شیوه عمل کنفرانس مذکور بهترین و مناسب‌ترین شیوه برای آزادی ایران و دمکراتیزه‌کردنش با توجه به تحقق بلوچستان، کردستان، آذربایجان و یا هر بخش آزاد در ایران و شرق کردستان است. فعلا یکی از مطلوب‌ترین شیوه‌ها برای تحقق چنان سیستمی جهت تغییر ساختارین در ایران، شیوه و نظم دمکراتیک کودار می‌باشد. یک سیستم چترآسا است که همه می‌توانند زیر سایه آن قرارگیرند بدون اینکه آزادیهای خودویژه آنها نقض یا ضایع شود. به دلیل اینکه خلق‌ها در برابر دولت تاکنون از سیستم خاص خود برخوردار نبوده‌اند، کودار به‌مثابه نیاز انکارناپذیر جهت پرکردن آن خلأ ظهور کرده. هر سازمانی، حزبی و یا صنفی مدنی می‌تواند از الگوی سیستم کودار برای سراسر ایران استفاده نماید.

مسئله آزادی زنان محوریت دارد. جایگری زنان در انقلاب دمکراتیک خلق‌ها در ایران به چه شیوه‌ای ممکن خواهدشد؟

فواد بریتان: کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک ایران به مقوله پیشاهنگی و پیشتازی زنان کانونیت بخشیده و این جای بسی خوشحالی است که به نیاز اصلی و بنیادین انقلاب توجه کرده. این نیاز، نیاز همه خلق‌ها و توده‌های جامعه ایران است. یک ایران نوین و دمکراتیک فقط با آزادی زنان ممکن خواهد شد. تصوری غیر از این به معنای تکرار نظام حاکمیتی دولتی و اجتماعی قدیمی است که دیگر خریداری ندارد. حضور برابر زنان بصورت کامل در کنار مردان جامعه اصل بنیادین است. سهم و درصد کمتر به هر بهانه‌ای قابل قبول نیست. کنفرانس مذکور می‌تواند در آینده به این جنبه انقلاب مورد نیاز ایران کنونی پاسخ قوی‌تری بدهد و بیش از پیش زنان را علمدار نهادینه‌سازی اراده و خودمدیربودن زنان در همه عرصه‌های انقلاب سازد. حضور زنان و اعطای کامل حقوق زنان به آنها یعنی همه انقلاب. بدون اعطای حق زنان، انقلاب بیهوده است و برعکس، با حضور زنان انقلاب معنای حیاتی می‌یابد. پس باید همه احزاب، سازمان‌ها، تشکل‌ها، گروه‌ها، اصناف و پلاتفرم‌هایی که به زنان جایگاه برحق اختصاص نمی‌دهند را مورد انتقاد قرارداد. ما هم انتقاد می‌کنیم هم راهکار تئوریک – عملی ارایه می‌دهیم و کودار برای همین منظور ظهور کرده است.

مقوله اتحاد ملیت‌ها و خلق‌ها در ایران در کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک مورد مناقشه قرارگرفت. کودار چه دیدگاهی نسیت به این قضیه دارد؟

فواد بریتان: به دلیل این که نظام و سیستم ساختاری دولت‌- ملت‌ها بصورت دیکتاتوری و ارتش‌سالار ظالمانه ایجاد شده‌اند و در تمامی منافذ جوامع نفوذ کرده‌اند، وقوع یک انقلاب حقیقی بصورت تکه‌پاره، نامنسجم و در صورت فقدان اتحاد همه خلق‌ها، ناممکن و یا بسیار دشوار است. این تصور که یکی از ملیت‌های ایران می‌تواند به تنهایی بدون اندیشیدن به آزادی و حقوق سایر خلق‌ها به پیروزی می‌رسد، از پایه غلط است. آزادی خلق‌های ایران و خاورمیانه به هم گره‌خورده است چه بپذیریم چه نپذیریم. ملیت‌ها، ستون‌های نگهدارنده موجودیت یکدیگر هستند و این اصل آزادی آنها در کنار یکدیگر جهت رفع تبعیض‌ها و جنگ‌های ویرانگرانه است. تنها راه این است. غیر از این، هر ادعایی پوچ و ضدانسانی و ضداجتماع است. انقلاب ژن، ژیان آزادی قدرت چنان اتحادی را قویا اثبات نمود. راه را نشان داد و هم‌اکنون وظیفه ما تحقق آن اتحاد است اگر نه پیروز نخواهیم شد. پلاتفرم دمکراتیک ایران هم با بذل توجه به این حق و همان ستون‌های بنیادین، آن کنفرانس را در پارلمان اروپا برگزار نمود. پس گام‌های اولیه و مهم را برداشته و باید توسعه و گسترش یابد که این وظیفه همه ماهاست.

درخصوص اتحاد احزاب کورد در این کنفرانس نیز گفتگو شد. در مرحله کنونی چه گام‌هایی باید برداشته شود و کنفرانس چه تأثیری در این زمینه دارد؟

ف. بریتان: کنارهم آمدن احزاب و سازمان‌های مختلف خاصه احزاب کورد بسیار مهم بود. نباید قضیه اتحاد خلقمان را صرفا به وجود و حضور احزاب محدود کنیم. به اندازه احزاب باید به سازمان‌های مدنی، حقوق بشری و محیط‌زیستی و اصناف کارگری نیز باید اهمیت داد. زیرا تنها در آن صورت سیستم کنفرانس برای تحقق اتحاد همه بخش‌های جامعه صورت حقیقی پیدا می‌کند. فراموش کردن هر بخش، قشر و گروه جامعه یک خطای بزرگ است. کودار یک سیستم برای همه جامعه است نه بخشی از آن و جنبه همگانی‌بودن سیستم برای جامعه را در کنفرانس پلاتفرم دمکراتیک ایران دیده و معتقدیم که می‌تواند بیشتر تقویت شود. چنین کنفرانس‌هایی می‌تواند گام‌های اولیه برای اتحاد احزاب کوردی را بردارد و دیدیم که همین کنفرانس برداشت. این یک موفقیت است زیرا یک تغییر اساسی بر پایه نیازهای اساسی مرحله انقلاب خلق‌ کورد در کنار سایر خلق‌های ایران است. اولین گفتگوها صورت گرفت و اولین گام‌ها برداشته شد. یخ روابط سرد و یا ضعیف میان احزاب و سازمان‌ها با این اقدامات آب می‌شود پس کمی همت می‌تواند به رشد و گسترش کنفرانس در عرصه عملی بیانجامد. ما همچو کودار که سیستمی چترآسا برای همه احزاب و سازمان‌های جامعه مدنی هستیم برای هر گامی دمکراتیک و عملی آماده‌ایم و خشنودیم که کنفرانس پلاتفرم بستری شده برای این تحولات حیاتی. با اتحاد و همگرایی و همدلی‌بودن موازی همه احزاب و سازمان‌ها می‌توان گام‌های قوی بسوی آزادی برداشت.