غیرنظامیان گروه سادات در حملات نظامی به‌کارگرفته می‌شوند

افراد غیرنظامی که توسط سادات آموزش می‌بینند در حملات نظامی ارتش ترکیه شرکت می‌کنند و توسط دولت به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود.

حکومت آ.ک.پ به ریاست طیب اردوغان پس‌از تلاش برای کودتای ۱۵ ژوئیه تحت کنترل قرار دارد، در کوردستان و ترکیه سیاست نابودی اجتماعی را اجرا کرده و این‌گونه می‌خواهد جامعه را فلج و تسلیم نماید. سازمان‌هایی که پس‌از ۱۵ ژوئیه تحت عنوان سازمان‌های جامعه مدنی به اردوغان و سویلو وابسته شده و کارهای پلید خود را به وسیله این سازمان‌ها انجام می‌دهند. شبه‌نظامیانی که پیش‌از ۱۵ ژوییه آماده شده بودند، به خیابان‌ها آمده و مشخص شد که این شبه‌نظامیان توسط سازمان‌های مذکور سازماندهی شده‌اند. برخی از مسئولین این سازمان‌ها پیش‌تر توسط سادات آموزش داده شده‌اند.

سادات چیست؟ چگونه تأسیس شده و چرا تا این حد در اخبار از آن نام ‌برده می‌شود؟ آن‌ها در کوردستان چکار می‌کنند؟

سادات به فرستادن سلاح برای گروه النصره (شاخه القاعده در سوریه) شناخته می‌شود. سادات خود را یک شرکت مشاوره و آموزشی در زمینه نظامی و دفاعی معرفی می‌کند، در هر صورت از روز تأسیس تبلیغات متفاوت و گوناگونی در رابطه با سادات وجود دارد.

سادات در ۲۸ فوریه ۲۰۱۲ توسط سرتیپ بازنشسته عدنان تانریوردی و ۲۳ افسر بازنشسته‌ی دیگر تشکیل شد. این شرکت در رابطه با هدف تاسیس خود می‌گوید که پرورش و آموزش نظامی در سطح داخلی و بین‌المللی به‌صورت مشاوره در زمینه‌های دفاع و خرید اسلحه را انجام می‌دهد. اعضای مؤسس این کمپانی می‌گویند، سادات اختصار نام مشاور دفاعی است، این نام به عربی به معنی سید است و به ‌همین دلیل این نام را انتخاب کرده‌اند.

-عدنان تانریوردی کیست؟

سرتیپ بازنشسته عدنان تانریوردی حدود ۳۰ سال در بخش جنگ ویژه فرماندهی‌کل و ریاست سازمان دفاع مدنی KKTC کار کرده ‌است. تانریوردی به عنوان مربی در آکادمی جنگ زمینی تدریس کرده ‌است. خلوصی آکار یکی از دنباله‌روها و شاگردان تانریوردی، وزیر دفاع کنونی ترکیه است. تانریوردی در ۲۸ فوریه به‌طور رسمی و به بهانه "بدون عضو بودن و بدون کادر بودن" بازنشسته شد، اما در آن زمان تعداد بسیاری از کارمندان نظامی به دلیل "اسلامی بودن" به کار نظامی خود پایان دادند.

تانریوردی پس ‌از کار و امور نظامی در جمعیت "مدافع عدالت" شرکت نموده و همراه سربازانی که همراه وی بازنشسته شده بودند، با هم این جمعیت را تاسیس نمودند. وی به مدت ۵ سال ریاست این سازمان را برعهده داشته و سپس از راه جمعیت مرکزی تحقیقات استراتژیک با ایده‌هایش در رابطه با از نوبنیاد نهادن نیروهای نظامی ترکیه در صدر اخبار قرار گرفت. تانریوردی پیش‌از تاسیس سادات همراه با کمپانی‌های ویژه آمریکا در زمینه استراتژی نظامی کار کرده ‌است.

ارتباط تانریوردی و اردوغان

در سال ۱۹۹۴ زمانی‌که رجب طیب اردوغان به‌عنوان شهردار استانبول انتخاب شد، تعداد بسیار کمی در ارتش از وی پشتیبانی کردند. یکی از آن‌هایی که از وی پشتیبانی نمود، تانریوردی بود. تانریوردی در زمان کاندید شدن اردوغان، فرماندهی گردان مالتپه استانبول را برعهده داشت. اردوغان و تانریوردی در آن زمان توسط ۱ دوست مشترک یکدیگر را شناخته و با گذشت زمان ارتباط میان آن‌ها تقویت شد. تانریوردی به یکی از افرادی تبدیل شد که اردوغان به وی اعتماد دارد و در ماه آگوست ۲۰۱۶ به‌عنوان مشاور اصلی رئیس‌جمهور انتخاب شد. تانریوردی به‌ویژه در زمینه دفاعی یکی از مشاورین مهم اردوغان بود.

در دسامبر ۲۰۱۹، یک گفته‌ی تانریوردی در کنگره در استانبول سبب اعتراضات بسیاری شد. وی گفته بود؛"باید خود را برای آمدن مهدی آماده کنید". به دلیل اعتراضات در ژانویه ۲۰۲۰ وی از مشاور اصلی و عضویت بورد سیاست خارجی و امنیتی اخراج شد.

اقدامات سادات

قبل‌از آنکه تانریوردی به‌عنوان مشاور رئیس جمهور به کار گمارده شود، می‌دانیم که سازمان سادات در شکست تلاش برای کودتای ۱۵ ژوییه نقش مهمی داشت. یکی از نشانه‌های آن این است که با ریاست سادات، سلاح سنگین در میان بسیاری از مردم غیرنظامی پخش شد. تابه‌حال مشخص نشده است که این سلاح پیش کیست. سدات پکر از تمامی روابط پلید دولت مطلع است و یکی‌یکی آن‌ها را آشکار نموده‌ است که سادات چگونه یک نیروی شبه‌نظامی است.

این سلاح‌ها به سازمان‌های تبهکار سوریه داده شد

در سال ۲۰۱۴ مشخص شد، سادات از راه تریلی‌های خود، سلاح برای تبهکاران النصره و داعش در سوریه فرستاده‌ است که در سوریه و عراق مرتکب قتل‌عام شدند و همچنین به عراق و باشور کوردستان حمله کرده‌اند. این سلاح‌ها که روانه سوریه شدند، در کوبانی، شنگال و کرکوک، موصل، رقا، عین عیسی، گری سپی و منبج علیه خلق کورد به ‌کار گرفته شدند. حکومت اردوغان این مسئله را رد نمود که اپوزیسیون ترک به سطحی رسیده باشد که حقایق را نشان دهد.

ارتباط سادات و جمعیت‌های اوجاخ

یکی از کارهای سادات تأسیس کمپ نظامی و آموزشی است. علی‌رغم آنکه براساس قوانین ترکیه غیر از (نیروهای مسلح ترکیه) ت.س.ک، پلیس و م.ک.ا هیچ سازمان و دستگاه دیگری حق ندارد سلاح تولید کند و آن را بفروشد، یا از آن استفاده کند. اما سادات به‌عنوان کمپانی ویژه کار آموزش نظامی را انجام داده و در عرصه بین‌المللی به فروش اسلحه می‌پردازد. سادات این کارها را به‌طور غیرقانونی و با فرمان دولت انجام می‌شود.

همچنین آشکار شده‌است که سادات به کسانی که عضو جمعیت اوجاخ هستند و در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده‌ است آموزش نظامی می‌دهد. همچنین در حمله نظامی ارتش ترک به صورت غیررسمی و با هدف تجربه مستقر شدند. براساس اطلاعات این شبه‌نظامیان که هیچ رسمیتی ندارند، سپس توسط دولت ترکیه رسمی شده و به آن‌ها حقوق پرداخت می‌شود. یک شرط برای این نیروها آنست که زمانی‌که کشته می‌شوند هیچ‌کس نباید از آن مطلع شود و باید پنهانی باقی بماند و نباید خانواده آن‌ها در این رابطه صحبت کنند. بسیاری از کسانی که به‌صورت مدنی در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در کوردستان برای از بین بردن مقاومت خودمدیریتی به‌کارگرفته شدند، افراد عضو این سازمان بودند.

فعالیت سادات در کوردستان

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده این جمعیت‌ها آموزش دیدند تا در زمانی‌که در کوردستان و ترکیه جنگ داخلی انجام شود، دست به تحرک زده و بر این اساس آموزش دیده‌اند. اعضای این جمعیت‌ها در کوردستان نه‌تنها آموزش می‌ببینند، بلکه می‌توانند از سلاح هم استفاده کنند. همچنین در تلاش برای ذوب فرهنگی و تخریب اخلاق و ترویج کارهای غیر اخلاقی و توزیع مواد مخدر فعالیت می‌کنند و می‌خواهند جامعه را از اراده خود دور کنند. در کوردستان و ترکیه هر روز این‌گونه جمعیت‌ها تاسیس می‌شوند. اعضای آن‌ها به خانواده‌هایی که پیش‌تر مشخص شدند حمله می‌کنند. چون می‌دانند که خانواده‌های میهن‌دوست پیشنهادهای آن‌ها را نمی‌پذیرند و می‌دانند از راه خانواده‌هایی که دولت را پذیرفته و خیانت کرده‌اند، می‌توانند در کوردستان مستقر شوند.