"حصر و ایزولاسیون را نمی‌پذیریم، بسوی اسکله جزیره امرالی راه می‌افتیم"

ه.د.ک، ک.ج.ک، ه.د.پ، د.ب.پ و مَد توهاد فَد اعلام کردند که در محکومیت حصر و انزوای امرالی روز ١٢ ژوئن بسوی سواحل بورسا راه‌پیمایی خواهند کرد.

کنگره دمکراتیک خلق‌ها (HDK)، کنگره جامعه دمکراتیک (DTK) حزب دمکراتیک خلق‌ها (HDP)، حزب مناطق دمکراتیک (BDP) و فدراسیون مشاوره حقوقی و همبستگی با خانواده زندانیان و محکومین (MED TUHAD-FED) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در محکومیت انزوای تحمیلی رژیم ترکیه بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جزیره امرالی بسوی اسکله واقع در سواحل بورسا راهپیمایی خواهند کرد.

نشست مطبوعاتی در دفتر مرکزی کنگره دمکراتیک خلق‌ها برگزار گردید. در این نشست أسنگُل دمیر و جنگیز چیچک روئسای مشترک ه.د.ک، بردان اوزترک رئیس مشترک ک.ج.د، ابرو گونای سخنگوی ه.د.پ، صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دمکراتیک، زکی باران رئیس مشترک مد توهاد فد، أیلم ساروجا نماینده جنبش زنان آزاد و وکلای کانون حقوقی سده (أسرین) حضور داشتند.

بیانیه مشترک سازمان‌های شرکت کننده از سوی صالحه آیدنیز قرائت شد.

در بیانیه آمده است:"ترکیه به درازای تاریخ خود در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در بحرانی‌ترین برهه خود بسر می‌برد. حاکمیت خواستار لاپوشانی بحران‌های همه‌جانبه از طریق بحران جهانی است اما ما می‌دانیم که دلیل وضعیت جاری این است که ترکیه بحران موجودیت خود را با بحران‌های نظام سرمایه‌داری جهانی درآمیخته است. در آغاز دومین سده از جمهوری ترکیه یکی از دلایل اساسی بحران نظام این است که هنوز نتوانسته مسئله کوردها را از طریق دمکراتیک و صلح‌آمیز حل کند. عدم چاره‌یابی از سوی حاکمیت آ.ک.پ و م.ه.پ به ابزار تحمیل تسلیم بر اپوزیسیون اجتماعی مبدل شده است. راه حل در فروپاشی حاکمیت کنونی است و در این صورت صلح، استقرار و آزادی به کشور بازمی‌گردد.

'عبدالله اوجالان از منافع خلق صیانت می‌کند'

آقای اوجالان به این تهدیدها و فوت ‌و فن‌ها آگاه است و از سال ١٩٩٩ تا به امروز با رویکرد صلح اجتماعی و جمهوری دمکراتیک خواستار خنثی کردن سیاست‌های جنگ‌افروزی و نفاق حاکمیت بوده است. ایشان در مقابل منافع احزاب و حاکمیت از منافع خلق‌ها، زحمت‌کشان، زنان، باورمندی‌ها و طبیعت دفاع کرده است. در خلال ٢٣ سال حبس ایشان در امرالی، در مقابل هرگونه فکر و ایدئولوژی ضداجتماعی از منافع جامعه صیانت به عمل آورده و هنوز هم به این روند ادامه می‌دهد.

'حصر و ایزولاسیون رویه‌ای ضداجتماعی است'

بر این اساس، جزیره امرالی در مقابل ذهنیت استعمارگری و به بردگی کشیدن خلق‌ها به میدان مبارزه برای آزادی و دمکراسی مبدل شد. هنوز هم دارای چنین جایگاهی می‌باشد. در اساس سیاست شکنجه و حصر در امرالی به نفع رژیم فاشیست [حاکم] است، اما علیه مبارزان آزادی، عدالت و برابریست. از این رو ما اعلام می‌کنیم که حصر در امرالی به 'حصر اجتماعی و رویه‌ای ضداجتماعی' مبدل شده است.

'علیه حصر باید موضعی گسترده نشان داده شود'

در گذشته اخیر شاهد بوده‌ایم زمانیکه در امرالی مذاکره و گفتگو صورت گرفته، در ترکیه فرهنگ دمکراسی پیشرفت نموده است. به همین دلیل ما می‌گوییم، موضع علیه حصر و انزوای امرالی اعلام موضع در رابطه با آفرینش صلح اجتماعی مسئله کورد است. این موضع صلح اجتماعی به معنی صیانت از آینده دمکراتیک و مشترک خلق‌هاست. از اینرو علیه هرگونه سیستم شکنجه و حصر در امرالی باید در حوزه‌های سیاسی، اخلاقی و حقوقی واکنشی گسترده نشان داده شود.

'حملات اشغالگرانه'

کشورهایی که مسائل را از راه‌های صلح‌آمیز و مذاکره حل می‌کنند، سطح پیشرفت آنان قابل مشاهده است. به زعم این همه، علیه سیاست جنگ‌طلبی حاکمیت که همچنان بر سیاست حصر پافشاری کرده و تحت عنوان عملیات برون مرزی به این سیاست ادامه می‌دهد، ما سیاست‌هایی را که از زندگی طبیعی و تمامی هویت‌های فرودست محافظت می‌کند به پیش برده و این روند را ادامه می‌دهیم.

'ما نمی‌پذیریم و در ١٢ ژوئن بسوی اسکله راهپیمایی خواهیم کرد'

آقای عبدالله اوجالان ٢٣ سال است در ایزولاسیون شدید در زندان امرالی نگهداری می‌شود. از ٢۵ می ٢٠٢١ پس از مکالمه تلفنی با برادرش محمد اوجالان تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نیست. این وضعیت مایه نگرانی ماست، آنرا نمی‌پذیریم و ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیچ زمانی آنرا قبول نخواهیم کرد. ما برای بیان نارضایتی خود و نگرانی خویش در این مورد روز ١٢ ژوئن با شعار 'علیه سیاست حصر و در صیانت از آزادی بسوی اسکله راهپیمایی می‌کنیم' از تمام آحاد جامعه می‌خواهیم که از آکسیون ما حمایت به عمل آورند."