لهیب شعله‌های فاشیسم در زندان‌های ترکیه؛ شش زندانی اقدام به خودکشی کردند

در پی شکنجه زندانیان سیاسی در زندان شماره ۵ نوع L سیلیوری، ۶ زندانی سیاسی اقدام به خودکشی کردند.

شعبه استانبول جمعیت حقوقدانان برای آزادی (OHD) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۵ زندانی محبوس در زندان شماره ۵ نوع L سیلیوری در نتیجه شکنجه وحشیانه اقدام درصدد خودکشی بوده‌اند.

در بیانیه‌ آمده آمده است؛"بنابر اطلاعات روز ۶ آوریل/ ١٧ فروردین ۶٠ زندانبان به بند زندانیان رفته و به صورت آنها سیلی زد‌ه‌اند، همچنین آنها را تهدید کرده و با گفتن 'بیائید بیرون، ما همدیگر را می‌بینیم" زندانیان را تهدید کرده‌‌اند، به همین دلیل میان زندانیان و زندانبانان درگیری روی داده است. یک زندانی دچار سکته قلبی شده است."

'زندانبان به بند آمدند و شکنجه را آغاز کردند'

بنابر بر بیانیه، پس از یک روز ۶٠ زندانبان به بند زندان رفته‌اند. در ادامه بیانیه آمده است:"اعلام شد که رئیس زندان هم همراه با زندانبان به بند زندانیان رفته و با گفتن 'برای عبرت دیگران، شما را به فیلم مبدل می‌کنیم' زندانیان را مورد تهدید قرار داده است، زندانبانان ۶ زندانی را شکنجه کرده‌‌اند، به دلیل خشونت و شکنجه وحشیانه بر زندانیان، آنها درصدد بوده‌اند تا با بند کفش‌ دست به خودکشی زده‌اند. علی‌رغم اینکه زندانبان بخش بهداشت شاهد اقدام خودکشی زندانیان بوده است اما هیچ اقدامی برای ممانعت از خودکشی نکرده است، اما هم‌بندان این زندانیان با مداخله مانع از خودکشی هم‌سلولی‌های خود شده‌اند."

جمعیت حقوقدانان آزاد در ادامه با اشاره به اینکه ۶ زندانی مذکور که درصدد خودکشی بوده‌اند روز ٨ آوریل/ ١٩ فروردین با خوردن ۴٠ قرص برای دومین بار اقدام به خودکشی کرده‌اند می‌افزاید:"یکی از این زندانیان تحت نظات دقیق قرار گرفته است، ۵ زندانی دیگر نیز با هدف جلوگیری از انتشار این رویداد و کسب اطلاع خانواده‌های آنان از حق تماس تلفنی محروم شده‌اند. بتازگی گزارشی در مورد انتقال جسد یکی از زندانیان که دست به خودکشی زده به شهر الیح دریافت شده است. ما در مورد این خبر از مسئولان زندان خواستار توضیح شدیم اما آنان از ارائه پاسخ سر باز زدند.

ممنوعیت شکنجه و پایبندی به حقوق بشر در زندان شماره ۵ نوع L سلیوری هیچ جایگاهی ندارد. ما تحقیق در این زمینه را ادامه می‌دهیم و وزارت دادگستری را مسئول هر رویدادی می‌دانیم. در این راستا از وزارت دادگستری درخواست می‌کنیم تا در مورد ادعاهای مربوط به نقض حقوق زندانیان در بیانیه‌ای فوری توضیح دهد."