نماینده مجلس ترکیه: "مرگ ‌بر زندانیان تحمیل می‌شود"

عمر فاروق گرگرلی‌اوغلو اظهار نمود، زندان‌های ترکیه بیشتر از گنجایش خود از زندانیان پر شده‌اند. وی با اشاره به نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌ها گفت:"مرگ بر زندانیان تحمیل می‌شود."

عمر فاروق گر‌گرلی‌اوغلو نماینده ه.د.پ از حوزه انتخابیه کوجالی در گفتگو با خبرگزاری فرات یادآور شد، براساس گزارش اخیر شورای اروپا در رابطه با تحقیقاتشان در مورد زندان‌های جهان، ترکیه پس ‌از روسیه کشوری است که بیشترین تعداد زندانی را دارد.

گرگرلی‌اوغلو همچنین اعلام نمود، از لحاظ تعداد افرادی که در یک‌سال اخیر زندانی شده‌اند، ترکیه رکورد زده ‌است. وی گفت"" در ترکیه آمار دستگیری‌ها ۸۹٫۳ درصد افزایش‌ یافته است."

گرگرلی‌اوغلو گفت:"وضعیت بسیار خطرناک است، چون در زندان‌ها بیشتر از گنجایش و حجم آن‌ها زندانی نگهداری می‌شوند. برخی زندان‌ها ۱۶۶ درصد از زندانیان پر شده‌اند. در جایی ‌که باید ۱۰ نفر زندانی باشد،  ۳۵ نفر را جای داده‌اند. این نیز بر سلامت روح و روان و همچنین فیزیک انسان تاثیر می‌گذارد. اکنون بزرگ‌ترین مشکل این است. سلامت انسان‌ها با خطر مواجه می‌شود. به‌همین دلیل تعداد زندانیان بیمار روزبه‌روز درحال افزایش است. همچنین افرادی که بیمار هستند و در زندان نگهداری می‌شوند، وضعیتشان بدتر می‌شود. همچنین آمار مرگ‌ومیر در زندان‌های ترکیه بسیار زیاد است. از لحاظ تعداد مرگ‌ومیر در زندان‌ها، پس‌از روسیه، ترکیه در سرتاسر جهان جایگاه دوم را دارد. در این‌ میان نیز ۱۳٫۹ درصد مرگ‌ومیرها به دلیل خودکشی می‌باشد."

گرگرلی‌اوغلو اعلام نمود، با هدف هموار نمودن راهکارهای تعلیق مجازات زندان زندانیان بیمار، پروژه‌ای قانونی را ارائه کرده‌ایم. وی گفت:"زندانیانی که به سرطان، آلزایمر و بیماری‌های لاعلاج و طولانی‌مدت دیگر مبتلا شده‌اند، نباید در زندان‌ها بمانند. پروسه‌ی بسیار دشواری وجود دارد. موضوع تعلیق مجازات زندان بازبینی نمی‌شود. اکنون تعداد بسیاری از زندانیان بیمار در زندان‌ها محبوس هستند. ازگی ازبک در سطح چهارم دچار سرطان مغز شده و جراحی دشواری انجام داده ‌است. یک‌سال پیش مجازات زندان وی تعلیق شد، اما این حکم لغو شد و او اکنون دوباره زندانی شده‌ است. بیمارستان تحقیقات آموزشی می‌گوید:"نباید وی در زندان باشد"، اما پزشکی قانونی استانبول می‌گوید؛"نه او می‌تواند در زندان بماند". ما همه به بیمارستان‌ها می‌رویم و در آن‌جا دکترها در مورد هر چیزی تصمیم می‌گیرند، اما آیا کسی که در پزشکی قانونی کار می‌کند، دکتر نیست؟ فشار سیاسی بسیاری بر پزشکی قانونی استانبول وجود دارد. به‌همین دلیل زندانیان در زمان مرگ آزاد می‌شوند و یا اینکه در زندان جان خود را از دست می‌دهند."

عمر فاروق گرگرلی‌اوغلو در ادامه اعلام نمود که خانواده‌های بسیاری با آن‌ها دیدار کرده‌اند و آن‌ها نیز تلاش می‌کنند تا همراه با خانواده‌ها ارتباط داشته باشند. وی گفت:"ما می‌بینیم که تراژدی‌های بزرگ بسیاری رخ می‌دهد."

گرگرلی‌اوغلو در پایان اعلام نمود که تمامی گزارشات پزشکی زندانیان سیاسی با نگرشی خصمانه و کینه‌توزانه تنظیم می‌شوند. وی گفت:"گزارش مربوط به آیسل توغلوک نمونه بسیار واضح این‌ موضوع است. گزارش پزشکی قانونی کاملاً مشخص بود. مشخص است که سیاست مانند همه رخدادهای دیگر در این موضوع نیز سنگینی خود را دارد. می‌توانستیم بسیاری را نجات دهیم، اما جوانان بسیاری را از دست دادیم."