نتایج دومین کنفرانس پژاک در اروپا اعلام شد

نتایج دومین کنفرانس پژاک در اروپا که در روزهای ۲۴ و ۲۵ ژوئن در استکهلم سوئد برگزار گردید؛ با مجموعه‌ای تصمیم و درخواست اعلام شد.

صبح روز ۲۴/۶/۲۰۲۳ در استکهلم پایتخت سوئد دومین کنفرانس تشکیلات اروپای حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)  با حضور شمار زیادی از اعضای ارگان‌های مختلف این حزب ازجمله زنان و جوانان برگزار شد و ۲ روز طول کشید. در این کنفرانس وضعیت فعلی روژهلات کوردستان و ایران و منطقه، انقلاب زن، زندگی، آزادی، مبارزه و تلاش‌های پژاک در کل و به‌ویژه در اروپا؛ چه قبلا و چه حالا به‌طور مفصل مورد بحث قرار گرفت. امروز نیز شورای پژاک در اروپا نتایج این کنفرانس را با مجموعه‌ای تصمیم و درخواست و ارزیابی مهم به‌شرح زیر به اطلاع افکار عمومی رساند:

نتایج دومین کنفرانس حزب حیات آزاد کوردستان- پژاک در اروپا

در شرایطی که خلق کورد و کوردستان مورد حمله اشغالگران کوردستان قرار گرفته است و پیش از همه دولت‌های ایران و ترکیه که هر روز به‌بخشی از خلق کورد یورش می‌برند؛ ما در روزهای ۲۴ و ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳ دومین کنفرانس پژاک در اروپا را برگزار کردیم. روز اول به‌غیر از رفقا و تشکیلات پژاک در خارج کوردستان؛ شماری از شخصیت‌های وطن‌دوست و دلسوز خلقمان نیز دعوت گردیده و خوشبختانه بسیاری از آنان حاضر شدند. همزمان تعدادی از احزاب و جریانات کوردی و ایرانی نیز توسط کمیته تدارکات کنفرانس دعوت شده و تعدادی از آنها پیام تبریک خود را به کنفرانس تقدیم کردند. ازهمین جا یکبار دیگر از همه احزاب و شخصیت‌هایی که جواب دعوت ما را دادند؛ قدردانی می‌کنیم.

روز اول کنفرانس به قرائت گزارش و تحلیل وضعیت سیاسی و شرایط کنونی جهان و خاورمیانه و به‌ویژه کوردستان اختصاص یافت. در این راستا و پس از شروع کنفرانس؛ توسط ریاست‌مشترک پژاک، بخش سیاسی گزارش شورای پژاک در اروپا و سازمان زنان پژاک در اروپا قرائت گردید. سپس تحلیل و ارزیابی حاضرین در این کنفرانس تا پایان روز اول ادامه یافت. کل ارزیابی‌ها به حساسیت این دوره تاکید داشتند و همه فرصت‌ها و تهدیدات روبروی انقلاب در کوردستان و به‌ویژه روژهلات کوردستان مورد بحث قرار گرفت.

حملات اشغالگرانه به کوردستان و علی‌الخصوص روژهلات کوردستان؛ موضوع انقلاب زن، زندگی، آزادی در ایران و روژهلات کوردستان، دو موضوع اصلی تحلیل‌های این کنفرانس بودند. همچنین آزادی رهبر آپو و لزوم مبارزه برای شکست سیستم امرالی یکی دیگر از مسائل مورد بحث این کنفرانس بود.

در روز دوم کنفرانس که بیشتر درباره ارزیابی شرایط تشکیلاتی و تعیین کارنامه یکسال آتی بود؛ با قرائت گزارش بخش تشکیلات شورای پژاک در اروپا و گزارش بخش سازماندهی کار و مبارزه زنان پژاک در اروپا آغاز شد. سپس کار و مبارزات یکسال اخیر با دقت ارزیابی شد و ضمن اشاره به نقاط قوت؛ ضعف‌ها و نواقص نیز مورد انتقاد قرار گرفت و بر حل‌وفصل فوری این نواقص تاکید گردید که موجب بدست نیامدن نتایج تلاش‌های انجام گرفته شده‌اند؛ تا مبارزات و فعالیت‌های یکسال آینده را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

کنفرانس پس از ارزیابی شرایط کار و مبارزه یکسال گذشته و خودانتقادی از عملکرد آن یکسال، توانست با یک خواست و روحیه انقلابی برای ادامه فعالیت‌های پژاک در خارج کشور برنامه‌ای مدون ارائه دهد. دربخش پایانی کنفرانس نیز یکسری نکات اساسی و عملی به‌عنوان یک نقشه راه برای یکسال آینده‌ی مبارزات پژاک در خارج کشور؛ به دستور و اساسنامه کنفرانس مبدل شدند.

بخش مهمی از این دستورات و طرح‌ها در این چند نکته زیر خلاصه شده‌اند:

  • مبارزه‌ی همه‌جانبه در خارج از کشور علیه اشغالگری در کوردستان
  • مبارزه‌ی همه‌جانبه جهت کسب حمایت از انقلاب زن، زندگی، آزادی در روژهلات کوردستان و ایران
  • مبارزه علیه انزوای امرالی و تلاش برای آزادی جسمانی رهبر آپو
  • پیشبرد هرنوع کار و مبارزه‌ای که کوردها در اروپا هم به نیروی حمایت از انقلاب داخل کوردستان تبدیل شوند و هم جریان کورد در اروپا با هؤیت ملی و ارزش‌های اجتماعی خویش و نیز ارزش‌های دموکراتیک و مدرن خود شناخته شده و زندگی کند.
  • خارج از فعالیت‌هایی که پژاک در کوردستان و به‌ویژه در روژهلات کوردستان انجام می‌دهد؛ برای فعالیت‌های مشترک ملی و نیز حضور فعال در فعالیت‌های ملی تلاش کند.
  • در میدان مشترک خلق‌های ایران و تمام احزاب دموکراتیک؛ برای نزدیکی و توسعه فعالیت مشترک و راه‌حل دموکراتیک براساس همزیستی دموکراتیک و آزادانه‌ی خلقها تلاش شود.
  • در چهارچوب تصمیمات کنگره ششم پژاک و کنفرانس اول پژاک در اروپا در مدت یکسال آتی؛ به امر آموزش اعضا و سازماندهی آنان توجه بیشتری شود.

مسلما به‌غیر از این نکات اساسی، تعدادی نکات عملی دیگر در دستورنامه‌ی پایانی کنفرانس هست که باید تشکیلات پژاک در یکسال آتی درصدد انجام آنها برآیند. کنفرانس در پایان شعار (با فلسفه زن، زندگی، آزادی تشکیلات را توسعه می‌دهیم و در کوردستان و ایران انقلاب خلقها را به‌پیروزی می‌رسانیم) به‌عنوان شعار کنفرانس تایید شد و کنفرانس با اشتیاق فراوان و سردادن شعار زن، زندگی، آزادی به‌پایان رسید.