پیام ماه محرم از ک‌ج‌ک

کمیته خلق‌ها و باورداشت‌های ک‌ج‌ک با اشاره به اینکه آموزش، باورداشت علوی و سیاست‌های جم‌خانه دولت ترکیه خطرناک‌ترین نوع نسل‌کشی است، از علویان خواست مبارزه سازمان‌یافته‌شان را قوی‌تر و با نتیجه ادامه دهند.

ماه محرم

کمیته خلق‌ها و باورداشت‌های کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک‌ج‌ک) به مناسبت ماه محرم که جایگاه مهمی در باورداشت علوی دارد، بیانیه کتبی صادر کرد. در این بیانیه آمده است علویان که در ایام محرم نفس خود را زیر سوال می‌برند، به این فکر کنند که چگونه می‌توانند موجودیت فرهنگی، باورداشتی و زندگی خود را تقویت کنند.

متن کامل پیام به شرح زیر است:

«در آستانه ماه محرم هستیم که در اعتقاد علویان جایگاه مهمی دارد. امید است طاعات و عبادات علویان و شیعیان که در ایام محرم روزه می‌گیرند و یاد کربلا را گرامی می‌دارند مورد قبول واقع شود. به مناسبت ماه محرم که آغاز شده است، از همه کسانی که طرفدار عدالت و حقیقت هستند می‌خواهیم که امروز در امتداد خط مقاومت کربلا موضعی حسینی در مقابل یزیدان اتخاذ کنند.

یزیدیت مجراهای ماندن در بقایش را می‌بیند

یزیدیت در جغرافیای خاورمیانه حتی امروز نیز راه‌های خاص خود را برای ماندن در بقا پیدا می‌کند. رژیم‌های ستمگر، فاشیست، نسل‌کش، استعمارگر و از نسل‌های یزید، تقریباً در هر نقطه از خاورمیانه به ویژه در کوردستان، خلق‌ها و مردم ما را سرکوب می‌کنند. حملات در قالب شکنجه، انزوا، سرکوب و نسل‌کشی به کوردستان این واقعیت را به خوبی نشان می‌دهد. در کوردستان و ترکیه افرادی که از نسل یزید هستند علویان را تهدید می‌کنند. علویان با انواع ظلم، خشونت، نسل‌کشی و انکار مواجه هستند. بر این باوریم که علویان متوجه هستند که با خطرناک‌ترین کشتارها روبرو هستند. ما از آنها انتظار داریم که بیش از هر زمان دیگری ایستار و موضع خود را در برابر این واقعیت نشان دهند. سیاست‌های دولت در زمینه آموزش، جم‌خانه و باورداشت علویان خطرناک‌ترین شکل نسل‌کشی است. انتظار داریم در مقابل این حملات نسل‌کشی، علویان خط مقاومت حسینی را در پیش بگیرند و با ظالمان و بی‌عدالتی مبارزه کنند و نشان دهند که در صف حضرت حسین هستند.

ایجاد اتحاد علیه ظالم

علویان عزیز؛ عرض می‌کنیم علویان که در این ایام محرم نفس را زیر سوال می‌برند، فکر کنند چگونه می‌توانند از موجودیت فرهنگی، باورداشتی و زندگی خود قویتر محافظت کنند. به مناسبت این روز می‌خواهیم اعلام کنیم که وحدت باید مبنای اصلی مبارزه با حاکمان ستمگر باشد. علویان در ایام محرم روزه می‌گیرند و روزهای خود را با بازخواستی عمیق می‌گذرانند. ما از علویان می‌خواهیم که توجه داشته باشند که در همه جا با حملات روبرو هستند و امروز در جبهه دموکراسی علیه یزید‌ها جای بگیرند. ما پیشنهاد می‌کنیم که اتحاد خود را افزایش دهند و معتقد باشند که حملات دولت را خنثی خواهند کرد. در برابر ظالمان متحدانه عمل کنند.

پذیرش خراج، یا موضع و ایستاری به رنگ علویت؟

در این ایام روزه محرم از بزرگان و مادران علوی می‌خواهیم به این نکته اشاره کنند که این مواردی که دولت به عنوان فرصت ارائه می‌دهد حرام است و باید مال حرام را نپذیرند. دولت ایجادکننده انکار، نسل‌کشی و استثمار است. لازم به ذکر است که این بحث که «دولت اجاره جم‌خانه‌ها، قبوض برق و آب آنها را پرداخت می‌کند» تلاشی است برای وابسته کردن علویت به دولت. ما مشتاقانه منتظریم که ابتدا این بحث‌ها برگزار شود. دولت خراج می‌دهد تا علویان را به دولت وابسته کند. آیا جامعه علویان این خراج را خواهند پذیرفت یا در قالب علوی برای صیانت از فرهنگ، باورداشت و هستی خود در برابر این نظام آموزشی و الگوی باورداشتی که می‌خواهند ایجاد شود، مبارزه می‌کند؟ زیرا این سیاست‌های دولتی همه ارزش‌ها و باورهای فرهنگی را که علویان با آن خود را بیان می‌کنند، انکار می‌کند و نادیده محسوب می‌کند. در این راستا از علویان می‌خواهیم که مبارزات تشکیلاتی خود را قوی‌تر و مؤثرتر ادامه دهند. ما علویان را دعوت می‌کنیم که این حقیقت را عمیق‌تر ببینند، آن را به خوبی درک کنند و نیازهای آن را بیش از پیش برآورده کنند.

مبارزه مشترک با یزیدها

افرادی از نسل یزید کرامت انسانیت را زیر پا گذاشته‌اند. در مقابل این، امام حسین برای حقوق و انسانیت مبارزه کرد و کرامت انسانیت را نمایندگی کرد. جای گرفتن در جبهه امام حسین یعنی مبارزه با ظالمان و غاصبان و کسانی که حق را به رسمیت نمی‌شناسند. به مناسبت ایام محرم صمیمانه امیدواریم روزه ۱۲ امام و خدمات آن‌ها، انسان‌هایی که درد به قتل رسیدن مقاومان مقاومت کربلا را احساس می‌کنند مورد قبول و در کتاب حق نوشته شود. در این راستا، ما از مردم خاورمیانه که حامی دموکراسی و آزادی، حقوق و عدالت هستند می‌خواهیم در یک موضع مبارزه مشترک علیه یزیدها دست به دست هم دهند.»