سازمان وکلا برای وکلا: ترکیه باید امکان دیدار از امرالی را فراهم کند

سازمان بین‌المللی وکلا برای وکلا خواستار ملاقات وکلای عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد و زندانیان محبوس در جزیره امرالی شد.

سازمان بین‌المللی وکلا برای وکلا (Lawyers For Lawyers) در بیانیه‌ای خواستار اقدام عملی کمیته منع شکنجه شورای اروپا (سی‌پی‌تی) برای ملاقات رهبر خلق کورد و زندانیان محبوس در زندان امرالی با وکلایشان شده است.

در بیانیه آمده است:"کانون حقوقی سده (أسرین) بیش از یک سال است که اطلاعی از موکلانش در زندان امرالی ندارد، به وکلا اجازه ملاقات با موکلانشان داده نمی‌شود و از ٢۵ مارس ٢٠٢١ اعضای کانون حقوقی سده نتوانسته‌اند با موکلان خود عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد، عمر خیری کونار، حامیلی یلدیرم و ویسی آکتاش ملاقات کنند.

٢۵ مارس ٢٠٢١ تماس تفلنی با آقای اوجالان برقرار شد اما این مکالمه تلفنی از سوی مسئولین زندان قطع شده بود.

دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا در مورد آقای اوجالان دو تصمیم اخذ کرده و اعلام کرده بود که اوجالان به شیوه‌ای عادلانه محاکمه نشده و لازم است این پرونده مورد بازنگری قرار گیرد. در تصمیم دوم با اشاره به حکم زندان ابد در ترکیه اعلام کرده بود که حق محاکمه عادلانه و ضوابط نگهداری در زندان نقض شده‌ است.

روز ۵ آوریل ٢٠٢٢ چندین نهاد و سازمان حقوقی از جمله وکلا برای وکلا به دفتر سی‌پی‌تی مراجعه کردند و خاطرنشان نمودند که رفتار ترکیه با وکلای کانون حقوقی سده و موکلان آن نقض موازین بنیادین بین‌المللی حق وکلالت است.

لازم است زمان و شرایط دیدار وکلا از موکلانشان در امرالی فراهم شود. باید مداخله در امور فعالیت وکلا متوقف و پایان داده شود. وکلا باید بتوانند به پرونده و مدارک دسترسی داشته باشند و همکاری حقوقی لازم با آنان میسر گردد. ترکیه باید با پایبندی به توافقنامه‌های بین‌المللی به وظایف خود عمل کرده و بر اساس تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا عمل نماید."

اخبار مرتبط: