تلاش اردوغان برای کسب اجازه بین‌المللی هجوم به روژاوا در رایزنی با سران جهان

طی هفتەهای اخیر دولت ترکیه به تهدید خودمدیریتی روژاوا ادامه داده و نواحی تل‌رفعت، منبج، تل‌تمر، عین عیسی و روستاهای کوبانی را هدف حملات راکتی و توپخانه‌ای قرار داده است.

دولتمردان ترکیه بدون هیچ تعارفی می‌گویند از منازعات میان روسیه و آمریکا در قضیه اوکراین و همچنین حق رأی ترکیه در قضیه درخواست عضویت سوئد و فنلاند در پیمان نظامی ناتو باید به عنوان فرصتی برای حمله به کوردها استفاده کنند.

در حالی که روسیه و آمریکا مخالفت رسمی خود با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه را بیان کرده اند اتحادیه اروپا همچنان سکوت اختیار کرده است.

عهدشکنی و سازش مسکو و واشنگتن با ترکیه در جریان اشغال شهرهای عفرین، سرکانی و گری‌سپی روژاوا که با قتل‌عام و فجایع انسانی در سال‌های گذشته همراه بود باعث شده بیانات رسمی آنها چندان جدی تلقی نشود. بویژه زمانی که آنها برای جلب رضایت اردوغان مدعی "درک نگرانی‌های مشروع ترکیه می‌شوند" در حالی که می‌دانند نگرانی ترکیه چیزی بجز نسل‌کشی خلق کورد نیست.

با توجه به اینکه حریم هوایی سوریه در شرق و غرب رود فرات به ترتیب تحت کنترل ایالات متحده و روسیه قرار دارد، ترکیه به مجوز آنها برای به پرواز درآوردن جنگدەهای خود در آسمان شمال سوریه نیاز دارد. ترکیه بدون نیروی هوایی خود جسارت حمله زمینی به روژاوا را ندارد.

سه روز دیگر، سرگئی لاواروف وزیر خارجه روسیه در حالی به ترکیه سفر می‌کند که هیأت مقامات نظامی همراه او نظرها را به خود جلب کرده است.

همچنین امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران فردا دوشنبه به ترکیه می‌رود. سخنگوی وزارت خارجه ایران در همسویی با حکومت بشار اسد در سوریه پیشتر مخالفتش با هرگونه عملیات جدید ترکیه را بیان کرده بود. رژیم سوریه بیمناک است که ترکیه با اشغال تل‌رفعت به دروازه‌های حلب نزدیک شود. طرفین از سویی درمورد سرکوب کوردها اتفاق نظر دارند.

نمایندگان آلمان و هلند نیز در حالی طی روزهای آینده به ترکیه می‌روند که آنکارا اتحادیه اروپا را با اعزام میلیون‌ها پناهجوی سوریه تهدید می‌کند. ترکیه در عین حال از اروپا می‌خواهد آنرا در اشغال نواحی جدید شمال سوریه کمک کند تا پناهجویان را آنجا اسکان دهد و به اروپا نفرستد.

با توجه به عدم اعتماد به طرف‌های بین‌المللی که از جمله نسبت به لشکرشی ترکیه به جنوب کوردستان و ارتکاب جنایات جنگی درون مرزهای عراق سکوت کرده‌اند، کوردهای روژاوا و سایر اجتماعات متحد آنها به قدرت و سازمان‌یافتگی مردمی خود متکی هستند. آنها طرفدار راههای مسالمت‌آمیز و انسانی هستند اما گفته‌اند در برابر فاشیسم و زورگویی و وحشیگری سر خم نمی‌کنند.

فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیك می‌گوید آنها منتظر نقشه‌های جدید ترکیه برای حمله بودند و تدارکات بیشتری برای دفاع از کیان خود اندیشیده‌اند. مظلوم عبدی تأکید کرده اگر ترکیه حمله کند شاهد دفاع سرسختانه‌ای از سوی نیروهای دفاعی شمال و شرق سوریه و مردم روژاوا خواهد بود و تصور نمی‌کند که ترکیه بتواند پیروز این میدان باشد.