دمیر: ما قدرت عبدالله اوجالان را در نوروز به وضوح دیدیم

جمال دمیر وکیل دادگستری با اشاره به اینکه قدرت سیاسی و اجتماعی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در نوروز به وضوح دیده شد، گفت: بنابراین کاری که اکنون باید انجام شود، اجازه ملاقات وکیل و خانواده با آقای اوجالان است.

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان 24 سال است که در انزوای شدید در زندان تیپ اف امرالی به سر می برد و از 25 مارس 2021 هیچ اطلاعی از وضعیت وی در دسترس نیست. این موضوع مایه نارضایتی خلق کورد و دوستان‌شان است. نگرانی ها در مورد سلامت و وضعیت اوجالان در حال افزایش است.

وکیل جمال دمیر گفت که از زمان توطئه بین المللی ۱۵فوریه ۱۹۹۹، عبدالله اوجالان علیه قانون دشمنی مبارزه کرده است. دمیر با بیان اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در شرایط انزوای شدید تلاش می کند صدای مردم باشد، گفت: ما باید شرایط غیر انسانی را که در آن نگهداری می شود  به مسئله روز کشور و جهان تبدیل کنیم، این مسئولیت ماست. شرایط انزوای شدید آقای اوجالان باعث شورش در چهار بخش کوردستان و بسیاری از کشورهای جهان شده است.

انزوای شدید آقای اوجالان به یک انزوای گسترده و برنامه ریزی شده تبدیل شد. انسان باید به سال ۲۰۱۵توجه کند. همانطور که مشخص است، روندی به نام "روند صلح و حل و فصل" وجود داشت که در آن دولت فعلی با این نام؛ برنامه‌ی مشغول کردن و نابودی کامل را اجرا می کرد.

صبر خلق کورد رو به اتمام است

دمیر یادآور شد که به مدت دو سال نتوانستند با آقای اوجالان ارتباط فیزیکی و رسانه‌ای برقرار کنند و گفت: از آقای اوجالان و سه زندانی دیگر در همان زندان نمی توان اطلاعاتی دریافت کرد. مقامات با این انزوای مطلق و غیرقابل قبول؛ صبر خلق کورد را به پایان رسانده‌اند. حواس همه به خبری از امرالی است. حساسیت جامعه نسبت به امرالی و آقای اوجالان معلوم است. اگر مقامات سیاسی به این رویکرد ناعادلانه‌ی خود پایان دهند، به موقعیت مهمی برای صلح اجتماعی تبدیل خواهد شد.

خلق کورد و دوستانشان خواهان دریافت فوری خبر از وضعیت آقای اوجالان هستند. به خصوص در جشن های نوروز ۲۰۲۳ میلیون ها نفری که به میدان آمدند این خواست را ابراز کردند. یعنی قدرت اجتماعی و سیاسی آقای اوجالان را در نوروز دیدیم. رویکرد به آقای اوجالان باید بر این اساس باشد. آقای اوجالان یک زندانی عادی نیست، در حقیقت رهبر خلق کورد است. بنابراین وکیل و خانواده باید سریعا با آقای اوجالان ملاقات کنند.

برداشتن انزوا برای آینده خلق‌ها مهم است

دمیر گفت: هدف از این انزوای آقای اوجالان که به‌عنوان شکنجه علیه بشریت شناخته می‌شود؛ نارضایتی از چشم انداز او برای راه حل است و در پایان سخنان خود گفت: آقای اوجالان وضعیت خاورمیانه، چهار بخش کوردستان و سایر کشورها را به خوبی تحلیل می کند و چشم اندازی برای راه حل و صلح ارائه می دهد. این نشان دهنده تفاوت و منحصر به فرد بودن آقای اوجالان است. این امر افراد و نظام‌های دیکتاتور، نژادپرست، مستبد، فردپرست و ضد دمکراتیک را آزار می دهد. بنابراین رفع انزوای مطلق از آقای اوجالان برای آینده خلق های خاورمیانه بسیار مهم است.