عصر جدید برای کالاهای الکترونیک خراب‌شده در اتحادیه اروپا

کمیسیون اتحادیه اروپا لایحه‌ای را آماده کرده است که به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا کالاهای الکترونیکی خراب را تعمیر کنند. هدف کاهش زباله‌های الکترونیکی در کشورهای اتحادیه اروپا است.

تاکنون تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند به جای تعمیر کالاهای الکترونیکی خراب‌شده، در چارچوب قوانین ضمانت، آنها را با کالاهای جدید جایگزین کنند. کمیسیون اروپا تصمیم گرفت این وضعیت را تغییر دهد تا مدت‌زمان کاربرد کالاهای الکترونیکی را طولانی‌تر و از هدر رفتن غیر ضروری جلوگیری کند.

بر اساس اخباری در روزنامه "ولت آم زونتاگ" (Welt am Sonntag) که به نقل از منابع خود در بروکسل منتشر شده، کمیسیون اروپا شکل نهایی به پیش‌نویس قانونی‌اش داده است که تولیدکنندگان را مجبور می‌کند در درجه اول از کالاهای الکترونیکی آسیب‌دیده استفاده کنند. در صورت پذیرش لایحه اعلام شده در 22 مارس؛ سازندگان سعی خواهند کرد تا اقلام خراب‌شده را قبل از تعویض آنها با موارد جدید تعمیر کنند.

علاوه بر این، پس از دو سال گارانتی، پیش‌بینی می‌شود که هزینه تعمیرات طبق قانون کاهش یابد که تولیدکنندگان را ملزم به داشتن قطعات یدکی برای تعمیر محصولات خود می‌کند. برای این کار، تولیدکنندگان باید در صورت خراب شدن احتمالی، محصول را با یک یادداشت اطلاعاتی در مورد تعمیر و کیفیت محصول به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

از 35 میلیون تن زباله در سال جلوگیری می‌شود

دیدیه ریندرز، کمیسر عدالت اتحادیه اروپا، با ارزیابی این لایحه، که هدف آن شفافیت بیشتر در فروش محصول و هدایت مصرف‌کنندگان به تعمیر محصول است، گفت: در سال‌های اخیر، تولیدکنندگان شروع به جایگزینی خودکار کالاهای الکترونیکی شکسته بدون تلاش برای تعمیر آن‌ها کرده‌اند.

ریندرز با بیان اینکه این وضعیت استفاده طولانی مدت از کالاها را از بین می‌برد و باعث ضایعات الکترونیکی بیشتری می‌شود، اظهار داشت که ابتدا باید به مصرف‌کنندگان این امکان ارائه شود که اقلام شکسته را تعمیر کنند. ریندرز ادامه داد: این گزینه نباید آنقدر پیچیده باشد و ارجاع به خدمات تعمیر باید ساده باشد.

بر اساس داده‌های کمیسیون اروپا، سالانه 35 میلیون تن زباله در کشورهای عضو اتحادیه اروپا با تعمیر کالاهای الکترونیکی خراب که معمولاً با کالاهای جدید جایگزین می‌شوند، جلوگیری می‌شود.