تصویر

هزاران نفر از استراسبورگ فریاد زدند: سی‌پی‌تی، فوراً به امرالی بروید!

کوردها و دوستانشان در مقابل شورای اروپا در استراسبورگ تجمع کردند و خواستار پایان دادن به انزوای اعمال شده بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و تضمین آزادی وی شدند.

تجمع برای آزادی رهبر خلق کورد

تجمع مقابل شورای اروپا با یک دقیقه سکوت آغاز شد. در این راهپیمایی با حضور کوردها و دوستانشان از بسیاری از کشورهای اروپایی، پلاکاردها و بنرهایی مبنی بر آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان حمل شد. عبارت فراخوانی «سی‌پی‌تی، فوری به امرالی برو» نوشته شده بر روی پلاکاردها نیز جلب توجه کرد. عمر اوجالان، نماینده پارلمانی دَم‌پارتی، نمایندگان پارلمان فرانسه و ایرلند و وکیل جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس نیز در این تجمع حضور داشتند.

در ابتدای راهپیمایی در بیانیه برگزارکنندگان این تجمع یادآور شد که «از وضعیت عبدالله اوجالان اطلاعی در دست نیست.»

در این بیانیه که از طرف سازمان‌های کوردی منتشر شد، اشاره شد که میلیون‌ها کورد از ابتدای سال جاری برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به خیابان‌ها آمده‌اند و گفته شد: «به عنوان سازمان‌های کوردی، ما خواهان دریافت اطلاع از وضعیت رهبر آپو در اسرع وقت هستیم.»

در این راهپیمایی، شعارهایی مانند «بدون رهبر آپو زندگی ممکن نیست» و «زنده‌باد رهبر آپو» سر داده شد و همچنین شعارهایی در راستای مطالبه آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان سر داده شد.

در اولین سخنرانی‌های روی صحنه، این واکنش نشان داده شد که نهادهای اروپایی چشم بر انزوا بسته‌اند و در جنایات دولت ترکیه شریک شدند.

زمان آزادی جسمانی فرا رسیده است

فِکرت چَلیک، رئیس مشترک مجلس خلق استراسبورگ، با بیان اینکه درهای قانونی زمانی که صحبت از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و کوردها به میان آمد بسته شد، گفت: «مبارزه مردم کورد و دوستانشان علیه بلوک فاشیستی آک‌پ-م‌ه‌پ شروع به ثمردهی کرده است.» و به نتایج انتخابات محلی ۳۱ مارس اشاره کرد. فکرت چلیک گفت: «اکنون زمان آزادی جسمانی رهبر آپو فرا رسیده است.»

دیوارهای امرالی باید ویران شود

زبیده زُمرُد، رئیس مشترک ک‌ج‌دک-اروپا تاکید کرد که دلیل تجمع آنها در مقابل شورای اروپا و سی‌پی‌تی، خواست مردم کورد برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بوده است. زبیده زمرد با بیان اینکه سه سال است که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان خبری ندارند، گفت: «تا آزادی رهبر آپو را تضمین نکنیم مبارزه خواهیم کرد.»

زبیده زمرد با بیان اینکه کارزار «آزادی عبدالله اوجالان» که در ۱۰ اکتبر راه‌اندازی شد، به مرحله مهمی رسیده است، گفت: «این مبارزه باید به حد تخریب دیوارهای امرالی برسد.» زمرد در حالی که تاکید می‌کرد که مردم کورد انزوا را نمی‌پذیرند، به سکوت نهادهای اروپایی واکنش نشان داد و خواستار آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان شد.

هیچ حساب کثیفی را نمی‌توان در مورد زندگی رهبر آپو ایجاد کرد

اَنفین سَوَر، رئیس مشترک ک‌ج‌دک-اروپا، همکاری سی‌پی‌تی و نهادهای اروپایی را محکوم کرد و گفت: «به عنوان ک‌ج‌دک-اروپا، هیچ کس نمی‌تواند حساب کثیفی را در مورد زندگی رهبر آپو ایجاد کند. این خلق قوی‌ترین پاسخ را خواهند داد، درست همانطور که ۲۵ سال پیش گفتند، "هیچ کس نمی‌تواند خورشید ما را تاریک کند."»

پس از این سخنان افتتاحیه، هنرمند کورد دیار درسیم روی صحنه رفت و ترانه‌هایش را اجرا کرد. هنرمند دیار درسیم در سخنرانی کوتاه خود با گفتن: «رهبر آپو دیگر آزادی همه خلق‌هایی است که خواهان آزادی هستند. زندگی بدون رهبری را نمی‌پذیریم.» از نهادهای اروپایی خواست تا در برابر انزوا به مسئولیت خود عمل کنند.

در طول سخنرانی‌های روی صحنه، شعارهایی در راستای مطالبه آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و شعار «ژن، ژیان، آزادی» به کرات مطرح می‌شد.

رهبر آپو رفیق زنان است

سپس کَزبان دوغان به نمایندگی از جنبش زنان کورد در اروپا (ت‌ژک-اروپا) به کسانی که در این راهپیمایی شرکت کرده بودند سلام کرد. کزبان دوغان با جلب توجه به روند توطئه علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و وضعیت انزوا در امرالی گفت: «رهبر آپو یک فرد واحد نیست. ایشان انتقام جنایت شیخ سعید، سید رضا (...)، قتل‌عام دره زیلان است. رفیق زنان است.» کزبان دوغان پس از یادآوری اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است در انزوا به سر می‌برد، تاکید کرد که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را نمی‌توان از مردم کورد جدا کرد. کزبان دوغان با فراخواندن شورای اروپا و سی‌پی‌تی، از این نهادها خواست تا به وظایف خود عمل کنند.

ما دیگر سکوت شما را نخواهیم پذیرفت

زینب مراد، رئیس کنگره ملی کوردستان (ک‌ن‌ک) که در این راهپیمایی حضور داشت و سخنرانی کرد، سلام خود را از چهار بخش کوردستان به امرالی فرستاد و گفت: «تا زمان شکسته شدن دروازه‌های امرالی از این مبارزه دست نخواهیم کشید.» زینب مراد با اشاره به اینکه افکار رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در سراسر جهان گسترش یافته است، انفعال شورای اروپا و سی‌پی‌تی را محکوم کرد و خاطرنشان ساخت که رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان باید در میان مردم آزاد شود. زینب مراد ضمن تاکید بر مقاومت انجام شده در این راستا خطاب به نهادهای بین‌المللی گفت: «ما دیگر سکوت آنها را نمی‌پذیریم. مردم ما امروز قدرت زیادی دارند.» زینب مراد تاکید کرد: «دشمنان مردم کورد دیگر نمی‌توانند در مقابل این مقاومت بایستند.»

پس از زینب مراد، هنرمند سیدار آمد با ترانه‌های خود در میان سرودهای «زنده‌باد رهبر آپو» به روی صحنه رفت.

همبستگی کامل از سوی جوانان کمونیست

نمایندگان جوان حزب کمونیست انقلابی برای دادن پیام همبستگی کامل به مبارزات خلق کورد روی صحنه آمدند. جوانان کمونیست گفتند: «ظلم به مردم کورد محصول سرمایه‌داری است و بر ضرورت مبارزه کمونیستی با امپریالیسم و ​​استثمار تاکید کردند و راه‌حل علیه امپریالیسم را طبقه کارگر دانستند.»

عضو پارلمان ایرلند: زنده‌باد رهبر آپو

توماس پرینگل، نماینده پارلمان اروپا و نماینده مستقل پارلمان ایرلند حضور در میان مردم کورد را افتخار بزرگی برای خود عنوان کرد و تاکید کرد که برای آزادی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان مبارزه می‌کند. پرینگل با اشاره به اینکه مبارزات مردم کورد و مردم ایرلند مشابه است، گفت: «رویکرد دولت ترکیه در قبال زندانیان سیاسی و عبدالله اوجالان نشان‌دهنده ترس دولت ترکیه است. مبارزه عبدالله اوجالان و مبارزه بی‌وقفه مردم اینجا بسیار ارزشمند است و مبارزه همه ماست.» پرینگل سخنان خود را با گفتن «زنده باد رهبر آپو» به پایان رساند.

عمر اوجالان: باید صیانت‌مندی قوی‌تر باشد

پس از پرینگل، عمر اوجالان، نماینده پارلمانی استان روحا از دَم‌پارتی روی صحنه رفت. در همین حال شعار «زنده باد رهبر آپو» از محل تجمع برخاست. عمر اوجالان که سخنان خود را به گویش کرمانجی کوردی ایراد کرد، گفت: «این صیانت‌مندی باید تقویت شود، باید تلاش کنیم تا به نتیجه برسیم. ما باید به مبارزه وجدانی، قانونی و سیاسی ادامه دهیم.» عمر اوجالان گفت: «ما به دنبال حقیقت هستیم. اینجا جایی است که ما باختیم. ما امروز در اینجا همراه با مردممان این را مطالبه می‌کنیم.»

عمر اوجالان با بیان اینکه شورای اروپا و سی‌پی‌تی «متاسفانه در برابر شکنجه‌ی علیه عبدالله اوجالان سکوت کرده‌اند» تاکید کرد که مردم کورد عبدالله اوجالان را «رهبر» خود می‌دانند.

عمر اوجالان با اشاره به اینکه شورای اروپا باید نقش مثبتی برای کوردستان و خاورمیانه داشته باشد، گفت: «ما نگرانی‌هایی داریم. ما در مورد امنیت و سلامت آقای اوجالان نگرانی‌هایی داریم. سه سال است که هیچ دیداری صورت نگرفته است (...) چرا این بی‌عدالتی انجام می‌شود؟ مردم میهن‌دوست و فداکار ما از اراده خود صیانت بعمل می‌آورند.»

وقت آن است که بیشتر کار کنیم

عمر اوجالان گفت: «زمان کار است، زمان مبارزه فرا رسیده است. مردم ما، چشم کوردستان به اینجاست (...) این کار مقدسی است. اتحاد کوردها و کوردستان باید تقویت شود، اتحاد بین‌المللی باید تقویت شود.»

عمر اوجالان با فراخواندن نهادهای اروپایی به عدم تسلیم شدن در برابر سیاست‌های باج‌خواهی دولت ترکیه گفت: «ما تا پایان به مبارزه خود برای حقیقت ادامه خواهیم داد. در این موضوع تردیدی وجود ندارد.»

عمر اوجالان با تاکید بر اینکه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و کوردستان باید آزاد باشند، گفت: «همه باید برای شکستن این انزوا تلاش کنند.»

وکیل آسانژ: شجاعت شما هیجان‌انگیز است

وکیل جولیان آسانژ بنیانگذار ویکی‌لیکس نیز در این تجمع حضور یافت و به مقاومت و مبارزه مردم کورد درود فرستاد. این وکیل که از اعضای اتحادیه کارگری نیز می‌باشد، از حضور در جمع مردم کورد ابراز خرسندی کرد و گفت: «شجاعت شما به خلق‌های دیگر هم جرات می‌بخشد. این به ما هیجان زیادی می‌دهد.»

این وکیل دادگستری با بیان اینکه پرونده‌های زیادی را در دنیا پیگیری می‌کنند، گفت: «با این حال وضعیت ترکیه فاجعه‌بار است.» وکیل آسانژ با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عدم دریافت اطلاع از وضعیت عبدالله اوجالان وجود ندارد، گفت: «آقای عبدالله اوجالان باید آزاد باشد.» این وکیل دادگستری با انتقاد از نگرش و سکوت شورای اروپا افزود: «من اینجا هستم تا با همه مردم کورد اعلام همبستگی کنم. من با همه زندانیان سیاسی همبستگی می‌کنم.»

فرناندز عضو پارلمان اروپا: عبدالله اوجالان باید آزاد باشد

امانوئل فرناندز، نماینده حزب چپ فرانسه (LFI) و نماینده پارلمان اروپا گفت: «اینجا برای من افتخار است. من اینجا هستم تا همبستگی و حمایت خود را اعلام کنم.» فرناندز بیان نمود: «وضعیت عبدالله اوجالان واقعاً مذموم و غیرقابل قبول است» و خاطرنشان کرد که این وضعیت برخلاف تمام توافقات بین‌المللی است. فرناندز اظهار کرد که شورای اروپا دارای نواقص و ضعیف است، گفت: «عبدالله اوجالان باید هر چه زودتر آزاد شود.» فرناندز به شجاعت و مبارزه مردم کورد درود فرستاد و تاکید کرد که در کنار آنها هستند. فرناندز با بیان اینکه در شورای اروپا سخنرانی خواهد کرد، گفت که وضعیت رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و صلاح‌الدین دمیرتاش در دستور کار قرار خواهد گرفت. فرناندز با اظهار اینکه فرانسه اخیراً پناهندگان کورد را به دولت ترکیه تحویل داده است، گفت: «این کار به نام من انجام نشده است. از طرف LFI انجام نشد. این کار به نام چپ فرانسه انجام نشد. این مایه شرمساری است. ما به دفاع از همرزمان خود ادامه خواهیم داد. ما خواهان آزادی عبدالله اوجالان و زندانیان سیاسی هستیم.»

پس از سخنرانی فرناندز، هنرمند کاوه ارومیه روی صحنه رفت. کاوه ارومیه که میزبان این راهپیمایی نیز بود، اولین آهنگ خود را برای مادران کورد مقاومت‌گر اجرا کرد. این تجمع با نوای کاوه ارومیه به پایان رسید.