حکم زندان برای پلیسی که در جریان تظاهرات در مارسی به یک کورد حمله کرد

برای افسر پلیسی که در جریان تظاهراتی در دسامبر ۲۰۲۲ در مارسی فرانسه به یک کنشگر کورد حمله کرد، هشت ماه حبس تعلیقی و یک سال ممنوعیت از کار در ملاء عام درخواست شد.

افسر پلیس مارسی، که در تیپ تماس منطقه‌ای در بوبیگنی (Bobigny) انجام وظیفه می‌کرد، «به صورت یک تظاهرکننده مشت‌زده است که نه ضروری و نه متناسب بود.»

یک روز پس از حمله ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ که در آن سه کورد از جمله اوین گویی (امینه کارا)، عضو شورای اجرایی ک‌ج‌ک و پیشگام جنبش زنان به قتل رسیدند، در ۲۴ دسامبر در مارسی تجمع اعتراضی برگزار شد.

سیلو اودیر، دادستان مارسی، برای افسر پلیس هشت ماه حبس تعلیقی و یک سال ممنوعیت کار در ملاءعام درخواست کرد.

دادستان سیلوی اودیر استدلال کرد که متهم با این باور که مصطفی ای. را به عنوان فردی که در پایان تظاهرات اشیاء مختلف را به سوی پلیس پرتاب کرد، «اشتباه صحیح» مرتکب شده است.

اما در تصاویر گرفته شده از دوربین عابر پیاده فرمانده پلیس مشخص شد که استاد کاشی‌کاری کورد مصطفی ای. در سکوت تنها در حال راه رفتن بوده که مورد حمله قرار گرفته است.

افسر پلیس متهم در دفاع از خود گفت: «تا جایی که یادم می‌آید، می‌دوید.»

دادستان سیلوی اودیر گفت که بازداشت پلیس «موجه است اما متناسب نیست». پلیس دو ضربه شدید به صورت این کارگر کورد وارد کرد که باعث شکستگی بینی و خونریزی شدید شد.

شهروند کورد کاشی‌کار که شکایت کرده است به دلیل «بیهوش‌شدن» وقایع را به خاطر نمی‌آورد. این در حالی است که تصاویر نشان می‌دهد زمانی که افسر پلیس به سمت او دوید، این کارگر کورد دستان خود را بالا برد تا نشان می‌دهد هیچ اتفاقی رخ ندادا که دلیل جرم تلقی شود.

یک پرونده دیگر در مورد او وجود دارد

دادستان خاطرنشان کرد: «افسر پلیس مورد بحث به دلیل دو شکایتی که در مدت چهار ماه علیه وی صورت گرفته است، دچار 'اختلال رفتاری' شده است.

این افسر پلیس متهم در تاریخ ۳۱ می به دلیل جرایم مشابهی که در جریان تظاهرات حقوق بازنشستگی علیه یک زوج جوان مرتکب شده بود، توسط همین دادگاه کیفری صلح به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد. افسر پلیس به این حکم اعتراض کرد.

این افسر پلیس همچنین به دلیل تهیه گزارش دستگیری جعلی که به کنش اعتراضی منجر به بازداشت مصطفی ای. اشاره دارد، محاکمه می‌شود.

دادگاه در ۲۵ نوامبر تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.