رهبر ایران: مذاکره بی مذاکره!

صبح امروز رهبر ایران در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه هرگونه امکان مذاکره با امریکا را رد کرده و آن را منوط به توبه آمریکا و بازگشت به برجام دانست.

   علی خامنه‌ای رهبر ایران امروز در آستانه بازگشایی حوزه‌های علمیه طی سخنان مهمی، هر گونه مذاکره و دیدار با آمریکا را رد کرده و عنوان کرد هر گونه مذاکره‌ای با امریکا منوط به توبه این کشور و بازگشت به برجام است. علی خامنه‌ای در این دیدار تاکید نمود که بین مقامات ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد، نه در نیویورک و نه غیر آن. خامنه‌ای در این دیدار اظهار داشت که تمامی مسئولان یک‌صدا بر این باورند که با آمریکا در هیچ سطحی مذاکره نخواهد شد. زیرا  مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آنان بر جمهوری اسلامی و مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا است. رهبر ایران هدف آمریکایی‌ها از مذاکره را نه یافتن راه‌حل عادلانه، بلکه تحمیل خواسته‌های گستاخانه دانست و گفت: این حرف را که هدف آمریکا از مذاکره، تحمیل است قبلاً بنده می‌گفتم اما آنها این‌قدر گستاخ شده‌اند که امروز این واقعیت را خودشان هم به ‌زبان می‌آورند.

   خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با مواضع اروپا نیز عنوان کرد راجع به اروپایی‌ها در یک وقت دیگر صحبت خواهد کرد. اما علت اصرار آنها به اینکه اگر با رئیس‌جمهور آمریکا یک جلسه بگذارید همه مشکلات شما حل خواهد شد، این است که اثبات کنند فشار حداکثری در مقابل ایران یک سیاست موفق است و باید همین سیاست را به کار بست.

   این سخنان رهبر ایران را باید پاسخی به صداهای متفاوت در نظام حاکم ایران مبنی بر انجام گفتگو با آمریکا و نیز گونه‌ای از نا امیدی ایران در برابر سیاستهای اروپا و بازگشایی اینستکس تفسیر کرد. به نظر می‌رسد با حملات بی‌پروای ایران به آرامکو، مقامات ایرانی تصمیم خود را برای رویارویی هر چه بیشتر با جامعه جهانی و بستن باب مراوده و گفتگو گرفته‌اند. با سخنان امروز آیت الله خامنه‌ای امکان هر گونه گشایش یا تنش‌زدایی با جامعه جهانی به طور کلی از میان می‌رود. بازتابهای این سیاست قاطع ایران در صحنه داخلی و خارجی تا چند روز آینده بیشتر مشهود خواهد شد.