آوارگی صدها هزار نفر از ساکنان شمال سوریه در پی حملات اشغالگران

حمله رژیم اشغالگر ترک به شمال و شرق سوریه صدها هزار شهروند را مجبور به آوارگی کرده است. تنها ١۵٩ هزار و ٧٢١ شهروند به استانهای حسکه و رقا پناه برده‌اند.

در توطئه‌ی مشترک ناتو، روسیه، آمریکا، داعش، القاعده و ترکیه شمال شرق سوریه که آرامترین و امن‌ترین منطقه تمام سوریه در ‌هشت سال گذشته بود هدف حمله قرار گرفت و صدها هزار نفر مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند.

روز نهم اکتبر ٢٠١٩ رژیم فاشیست ترکیه با همکاری ناتو، روسیه و تبهکاران القاعده و فراری‌های داعش به شمال سوریه حمله کرد. به گفته مسئولین شمال و شرق سوریه سازمان ملل و سازمان ناتو هم مستقیما در این جنایت بشری شرکت کرده‌اند. دولت‌های و مجامع بین‌المللی وابسته به آنان مجوز اشغال و پاکسازی نژادی خلق‌های ساکن در شمال و شرق سوریه را به رژیم تبهکار ترکیه دادند. روسیه و آمریکا دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد لایحه توقف حملات ترکیه را در ١١ اکتبر ٢٠١٩ وتو کردند. روسیه و آمریکا با وتو کردن این لایحه عملا نسل‌کشی خلق‌های شمال و شرق سوریه از سوی القاعده، داعش و با مدیریت طیب اردوغان را مورد پذیرش قرار دادند.

حملات تبهکاران تحت فرمان اردوغان به آوارگی صدها هزار نفر انجامید، صدها تن از شهروندان شمال سوریه جان خود را از دست دادند و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

سازمان ملل متحد در آماری اعلام کرد که تنها در سریکانی و گریسپی دو شهر واقع در مناطق مرزی با ترکیه بیش از ١٨٠ هزار نفر آواره شده‌اند. خودمدیریتی شمال و شرق سوریه هم در بیانیه‌ای آمار آوارگان حمله اشغالگرانه ترکیه و تبهکاران وابسته به آنکارا را ٣٠٠ هزار نفر اعلام کرد.

شورای امور اجتماعی که پس از حملات دولت ترک برای رسیدگی به وضعیت آوارگان فعالیت خود را آغاز کرده است در اطلاعیه‌ای گفته بود که "تهیه آمار آوارگان ادامه دارد" و افزوده بود که تنها در دو استان حسکه و رقا بیش از ١۵٩ هزار و ٧٢١ آواره مناطق مرزی اسکان یافته‌اند.

شورای امور اجتماعی به فعالیت‌های خویش ادامه می‌دهد. طبق آمارهای این مرکز تعداد شهروندان آواره مناطق جنگی به این شرح است.

اقلیم جزیره

از سریکانی به مرکز حسکه: ٣۶ هزار و ٧٢٢ نفر

از سریکانی به روستاهای جنوب سریکانی: ١٢٣۵ نفر

از سریکانی به روستاهای تل‌تمر و دشت‌های اطراف آن: ٢۵ هزار و ٢٣۴ نفر

از عاموده و روستاهای مرزی به سوی جنوب این منطقه: ٨ هزار نفر

از منطقه جوادیه در خط مرزی به سوی جنوب این منطقه: ۴ هزار نفر

از دربیسی و مناطق پیرامون آن به سوی جنوب این منطقه و حسکه: ١١ هزار و ۶٣٠ نفر

از خط مرزی دیرک به سوی جنوب این منطقه: ۶ هزار و ٣٠ نفر

از دیرک به سوی تل‌ تمر: ١ هزار و ٣٣۵ نفر

از قامشلو به روستاها و شهرکهای واقع در جنوب این منطقه: ۶ هزار و ٢٨٢ نفر

از قامشلو به ناحیه تل حمیص: ٣۵٣ نفر

از خط مرزی تربیسی به سوی جنوب این منطقه: ۵ هزار نفر

تعداد کل آوارگانی که وارد استان حسکه شده‌اند: ١١٣ هزار و ۶۵٩ نفر

اقلیم فرات

از گریسپی به سوی رقا: ١٠ هزار و ٢٠٠ نفر

از عین‌ عیسی به رقا: ٢ هزار و ۵٠٠ نفر

از گریسپی به مناطق رقا: ١٩ هزار و پانصد نفر

از عین عیسی و مناطق آن به ناحیه جرنیه: ٩٧٣ نفر

از مناطق شمالی عین‌ عیسی به مناطق جنوبی این منطقه: ٢ هزار و ۵٠٠ نفر

از گریسپی به عین عیسی: ۶ هزار نفر

از سلوک و مناطق آن به سوی عین عیسی و رقا: ١١ هزار و ٧٠٠ نفر

تعداد کل افرادی که به رقا پناهنده شد‌ه‌اند: ۵٢ هزار و ٢٠٠ نفر

تعداد کل آوارگانی که در استانهای حسکه و رقا ساکن شده‌اند: ١۵٩ هزار و ٧٢١ نفر

صدها هزار انسان را آواره کردند

صدها هزار نفر از کوردها، عرب‌ها، ارمنی‌ها، سریانی‌ها و دیگر خلق‌های این منطقه پس از اشغال مناطقشان توسط دولت تبهکار ترکیه مجبور به فرار شده و خانه و زمین‌های آنان به اشغال عناصر تبهکار وابسته به اردوغان درآمد. شهروندان تأکید می‌کنند که به هیچ عنوانی اشغالگری را نخواهند پذیرفت. آنان خاطرنشان می‌کنند که دولت ترک تبهکاران آسیای میانه را گردهم آورده و با همکاری ناتو، روسیه و آمریکا و در رأس آنها سازمان ملل این تبهکاران را در مناطق اشغالی اسکان داده است.

شش خانواده در یک خانه

در یک خانه واقع در روستای تل نصر واقع در تل تمر شش خانواده آواره ساکن شده‌اند. این خانه نه در دارد و نه سقف. سیلوا محمد مسلم به خبرنگار ما گفت: "ترکها خانه ما را اشغال کردند." سیلوا می‌گوید که آنان در وضعیت ناگواری بسر می‌برند و می‌افزاید: می‌خواهیم که دولت ترک وتبهکارانش از شهر ما، از خانه‌های ما خارج شوند. ما می‌خواهیم راه حلی پیدا شود و ما به خانه‌هایمان برگردیم."

تا ترکها و تبهکارانشان وجود داشته باشند اعتمادی در میان نیست

اوین مصطفی بوزان یکی از آوارگان اهل سریکانی که پس از حملات ترکیه مجبور به ترک خانه خود شده است می‌گوید: تا تبهکاران و ترکها در این منطقه باشند اعتمادی در کار نخواهد بود و نمی‌توانیم به آنجا برگردیم. بجز ی.پ.گ به هیچ نیروی دیگری اعتماد نمی‌کنیم، ما می‌خواهیم به خانه خود برگردیم و زندگی عادی خود را از سر گیریم."

تبهکاران به زور او را از خانه‌اش بیرون کردند

مریم علی یکی از زنان عرب روستای سودا واقع در میان تل‌ تمر و سریکانی است. او همراه خانواده‌اش و سه خانواده دیگر در این خانه بسر می‌برند. مریم علی می‌گوید:"تبهکارانی که خود را ارتش آزاد سوریه می‌خوانند ما را به زور از خانه‌هایمان بیرون کردند. بجز لباسهای تنمان اجازه ندادند هیچ چیز دیگری را همراه خود خارج کنیم. اکنون اینجا به کمک نیازمندیم. ما می‌خواهیم به خانه خود برگردیم، اما در صورت بازگشت امنیت زندگی ما وجود ندارد."

بگذار همه چیز [های مادی] برود تنها شرف انسان بماند

احمد سلیمان پس از حملات تبهکاران ترکیه اسلحه به دست گرفت. خانواده او اکنون در یکی از دبستان‌های حسکه بسر می‌برند. احمد به روستای تل نصر آمده است، احمد سلیمان می‌گوید که هواپیماهای جنگنده ترکیه خانه‌های وی را بمباران کرده‌اند و خاطرنشان می‌کند که به هیچ عنوان سرزمین آبا و اجدادیشان را به ترکها نخواهند داد. وی افزود:"خانه و اموالمان را به تاراج بردند. دارایی بگذار برود مهم این است که شرف و ارزش انسان حفظ شود. ما هیچگاه از شرف و ارزش خود چشم پوشی نکرده و برای صیانت از آن می‌جنگیم."