تبهکار هلندی داعش: حمله کوردها به وجود ما خاتمه داد/ ترکیه تمام نیازهای ما را تأمین کرد

یاگو آلسانده ریدیژک تبهکار هلندی داعش اکنون در دست نیروهای سوریه دمکراتیک است. ریدیژک گفت: من هنوز هم نفهمیده‌ام که حمله داعش به کوردها برای چه بود، هیچ فایده‌ای نداشت... حمله به کوردها به کار ما پایان داد."

   یاگو الساندره ریدیژک اهل هلند همسر تبهکار انگلیسی داعش شمیما باگوم است. دولت انگلستان تابعیت شامیما باگوم را لغو کرد. یکی از تبهکاران داعش است که در روستای باقوز به اسارت نیروهای سوریه دمکراتیک درآمد. ریدیژک در جنایت‌های بسیاری در سوریه دست داشته است.

   در بازداشتگاههای فوق امنیتی واقع در مناطق خودمدیریتی شمال و شرق سوریه با الساندره ریدیژک (٢٧ ساله) مصاحبه‌ای انجام دادیم. او سال ٢٠١۴ به سوریه آمده و به داعش ملحق شده است. ریدیژک مایل به افشای نام خویش در میان داعش نیست، او ر ٢١ ژانویه ٢٠١٩ همراه با همسرش شمیما باگوم در منطقه باقوز به اسارت نیروهای سوریه دمکراتیک درآمد.

به هشت سال حبس در هلند محکوم شد

   بنابر گزارش‌های استخباراتی هلند این تبهکار داعش (ریدیژک) نقش فعالی در داعش داشته و در قتل‌عام‌های فراوانی مستیقما دست داشته است. به اتهام عضویت در داعش پرونده‌ای در هلند برای او تشکیل شد و به ٨ سال حبس محکوم گردید. او قبل از پیوستن به داعش تحت تأثیر یک زن مسلمان در شهر آرنهایم هلند قرار گرفت، مذهب خود را تغییر داد و پس از آن مساجد سلفی‌ها در آرنهایم را شناخت.

مساجد ترکها و مراکشی‌ها (فاس‌ها)

   ریدیژک می‌گوید که در آرنهایم پیوسته به مساجد مراکشی‌ها و یک مسجد ترکها به نام مسجد ایاصوفیا رفته است، آموزش‌های این مساجد زندگی وی را تغییر داد. ریدیژک می‌گوید که در سال ٢٠١٣ با افرادی رابطه برقرار کرد تا به گروههای جهادی در سوریه بپیوندد. او از بیان جزئیات کامل طفره می‌رودو در مورد ورود به سوریه می‌گوید:"در ماههای پایانی سال ٢٠١۴ برای پیوستن به داعش وارد آلمان شدم، با هواپیما به استانبول آمدم و سپس به دیلوک رفتم، در فرودگاه دیلوک نیروهای پلیس ترکیه چند سئوال از من پرسیدند، با اینکه می‌دانستند که به سوریه می‌روم اما من را آزاد کردند. سپس با افرادی از داعش که از طریق اینترنت با آنها رابطه داشتم من را از یک هتل در شهر دیلوک تحویل گرفته و به منطقه‌ای دیگر بردند. در این منطقه دهها شهروند از کشورهای متعدد که به داعش ملحق شده بودند گرد هم آمده بودند. غروب یک روز همراه با دیگر اعضای داعش بدون هیچ مشکلی از مرز سوریه عبور کردیم. مسئولان نظامی داعش در داخل خاک سوریه از ما استقبال کردند و ما را در شهر جرابلس به یک مهمانخانه بردند.

ازدواج با شمیما باگوم ١۵ ساله

   ریدیژک پس از سه روز از جرابلس به رقا برده می‌شود و پس از دو ماه آموزش نظامی به شیوه‌ای فعالانه در کارهای داعش جای گرفته است. ریدیژک در مقطعی که در رقا بوده است با یک زن عضو داعش به نام شمیما باگوم (١۵ ساله) و تبعه انگلستان ازدواج می‌کند. به گفته وی دو تن از دوستانش در جنگ باقوز و یکی دیگر از دوستانش در بازداشت‌گاه ق.س.د به دلیل بیماری مرده است. او مدعی است که در مدت کوتاهی در میان اعضای داعش سرشناس شد. ریدیژک اعتراف می‌کند که اسلحه را بکار گرفته اما از سخن گفتن در مورد محل استفاده از اسلحه و نقش وی در جنایت‌های داعش سر باز می‌زند.

در رقا اجساد قربانیان را به نمایش می‌گذاشتند

   اگر چه ریدیژک نمی‌خواهد بگوید که در جنایت‌های داعش مستقیما دست داشته اما سخنان او اعتراف ضمنی به این است که داعش بر مبنای قوانین خود در مرکز شهر رقا دست به قتل‌عام مردم می‌زدند و می‌گوید:"داحش اجساد غیرنظامیان کشته شده را برای ایجاد رعب و وحشت در مرکز شهر به نمایش می‌گذاشت. هر انسانی که کشته می‌شد جرم وی هم با نوشته‌ای روی جسدش قرار داده می‌شد. تمام کشته شدگان انسانهای مسلمان غیرنظآمی بودند. اغلب آنان به جاسوسی متهم شده بودند."

روایتی از زندانهای داعش

   ریدیژک ادعا می‌کند که به دلیل قطع رابطه با داعش بازداشت شده و حتی هفت ماه را هم در زندان‌های این گروه بسر برده است. او می‌گوید که مورد شکنجه بسیاری قرار گرفته و می‌افزاید:"قتل‌عام‌ها در خارج از زندان بود اما در زندان‌ها وضعیت وحشتناکتری جریان داشت. نمی‌توانم از آنها سخن بگویم. بسیاری از چیزهایی که در مورد داعش نمی‌دانستم در زندان آنها را فراگرفتم. اما نمی‌توانم انها را بیان کنم."

 داعش را سازمان تروریستی نمی‌داند

   ریدیژک می‌گوید که از پیوستن به داعش پشیمان است اما داعش را سازمانی تروریستی نمی‌داند. با اینکه در جنایت‌های فراوانی هم شرکت کرده است اما خود را گناهکار نمی‌داند.

حمله به کوردها اشتباه بود

   ریدیژک حمله داعش علیه کوردها را خطای تاریخی دانسته و می‌گوید:"من هنوز هم نفهمیدم که چرا داعش به کوردها حمله کرد. در این سرزمین هیچ نیرویی به استثنای کوردها نمی‌توانست ما را از میان بردارند. از این رو نمی‌دانم چرا این خطای بزرگ روی داد. حمله به کوردها هیچ فایده‌ای برای داعش در بر نداشت. حمله به کوردها به ما پایان داد."

ترکیه تمام نیازهای ما را تأمین کرد

   ریدیژک می‌گوید که ترکیه تمام نیازهای داعش را فراهم کرده و می‌افزاید:"به عنوان نمونه ما علیه رژیم سوریه جنگیدیم، اما در عین حال ما نفت به رژیم سوریه می‌فروختیم. با ارتش آزاد سوریه هم رابطه داشتیم. بخش بزرگی از نیازهای تسلیحاتیمان را از راه این گروه فراهم می‌کردیم. همچنین بخش بزرگی از نفت را به ترکیه می‌فروختیم. داعش تمام نیازهای خود را از طریق ترکیه فراهم می‌کرد. به عقیده من مابین داعش و رژیم ترکیه پیمان مخفیانه‌ای وجود داشت. مبنای این پیمان چنین بود؛«تو مزاحم کار من نباش و با کوردها بجنگ، من هم در مقابل تمام نیازهای تو را برآورده می‌کنم». اینگونه بود. داعش هم به ترکیه نفت می‌داد و هم نیازهایش را از راه این کشور تأمین می‌کرد."