جنایات جنگی ارتش ترک در روژآوا

گزارشهای میدانی نشان می‌دهد که ارتش ترکیه بدون هیچ تردیدی در این حملات، مرتکب جنایت جنگی شده است.

   مقاومت شرف در مقابل حملات اشغالگرانه در ١٠مین روز -به رغم اعلام آتش‌بس ۵ روزه- همچنان در سریکانی ادامه دارد. در طول این جنگ مهیب که هدفی جز نابودی کامل را در نظر نداشت، ارتش ترکیه و تبهکاران بنیادگرایش، به منظور درهم شکستن اراده نستوه رزمندگان، از سلاحهای غیر متعارف و ممنوعه جنگی استفاده کردند. هر چند بنابه وضعیت حاد منطقه و عدم دسترسی به امکانات آزمایشگاهی، تشخیص نوع سلاحهای بکار رفته در بدن مجروحان با سختی امکان پذیر است اما گزارشهای میدانی نشان می‌دهد که ارتش ترکیه بدون هیچ تردیدی در این حملات، مرتکب جنایت جنگی شده است.

   امنستی انترنشنال امروز با انتشار گزارشی از ارتکاب ارتش دولت ترک به جنایات جنگی پرده برداشته و در این گزارش آمده است که نیروهای نظامی و ائتلاف مورد حمایت ترکیه در جریان تهاجم به روژاوا و شمال-شرق سوریه، مرتکب کشتار جمعی، حملات غیر قانونی شده و در موارد متعددی به نقض حقوق غیرنظامیان پرداخته و مرتکب جرایم جنگی شده‌اند. این مرکز با کسب اطلاعات از شاهدان مانند روزنامه نگاران، سرویسهای اورژانس و ... که بین روزهای ١٢ تا ١۶/ ٢٠ تا ٢۴ مهرماه در منطقه حضور داشته‌اند اعلام داشته است که دولت ترکیه به خشونت سبعانه و حملات کلی به تمامی ساکنان منطقه و از جمله خانه‌ها، نانواییها، مدارس دست زده است.

   در این رابطه سعید کومی نایدو رئیس امنستی انترناشنال اظهار داشت که حملات ارتش ترکیه به شمال-شرق سوریه باعث از میان رفتن جان شهروندان سوری شده است تا جاییکه آنها مجبور به فرار از خانه‌های خود شده و در ترس مداوم از بمبارانهای غیرقانونی، آدم‌ربایی و قتل قرار دارند. نیروهای نظامی ترکیه و متحدان آن نسبت به زندگی غیرنظامیان کاملا سنگدلانه عمل کرده و حملاتی مرگبار و غیر‌قانونی را در مناطق مسکونی که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شده است، انجام داده‌اند.

​​​​​​​   در بخش دیگری از این گزارش آمده است در یکی از این حملات سبعانه در ١٢ اکتبر کارمندان هلال احمر کوردستان مورد حملات هوایی قرار گرفته‌اند.

   در پایان این گزارش امده است که آمریکا بزرگترین صادر کننده جنگ افزار به ترکیه است. همزمان با آن کشورهای ایتالیا، آلمان، برزیل و هند نیز جنگ افزارهای این کشور را تامین می‌کنند. در همین گزارش آمده است که امنیتی اینترناشنال از تمامی کشورها می‌خواهد که بلافاصله از تحویل اسلحه به ترکیه و دیگر طرفین این منازعه در سوریه خودداری نمایند.