"قانون اساسی را که در تدوین آن جای نگرفته‌ایم به رسمیت نمی‌شناسیم"

احزاب و جریان‌های شمال و شرق سوریه در مورد بیانیه دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش در رابطه با تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند

   ٣٠ حزب و جریان سیاسی شمال و شرق سوریه در واکنش به بیانیه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه بیانیه‌ی مشترکی صادر کردند.

بیانیه جریانها و احزاب شمال و شرق سوریه به این شرح است:

   "آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد بتازگی از توافق جریانهای سوریه برای تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی این کشور خبر داده است. انتونتو گوترش از این توافق به عنوان نقطه‌ عطف در پروسه سیاسی و حل بحران نام برده است. اظهارات آنتونیو گوترش در نشستی مطبوعاتی و در مرکز سازمانی ملل در نیویوریک صورت گرفته که در آن گفته است:«در حال حاضر توافقی مابین تمام جریان‌ها در مورد تشکیل کمیته وجود دارد و گر پترسون فرستاده سازمان ملل آخرین جزئیات را با نمایندگان طرفین در میان گزارد، امیدواریم که به زودی این امر به نتیجه رسد.»

   اظهارات مذکور پس از نشست سه جانبه ترکیه، روسیه و ایران در روز دوشنبه در آنکارا مطرح شد که در آن بر تشکیل فوری کمیته قانون اساسی سوریه تأکید شده بود. فلذا این امر نشان می‌دهد که طرفهایی که به چنین نتیجه‌‌ای رسیده‌اند نه جریانهای سوری بلکه طرفهای ترک، روس و ایران هستند. سعی دارند راه حل سیاسی را بر اساس منافع خویش در سوریه و نه بر مبنای منافع و خواسته‌‌های خلق‌های سوریه پیش کشند.

​​​​​​​   یکی از مهمترین جریان‌های سوریه در حل بحران و تدوین قانون اساسی آینده، دمکراسی عمومی و نمایندگی تمام طیف‌ها و خلق‌ها دارای جایگاهی مهم در معادلات تمام سوریه است خودمدیریتی شمال و شرق سوریه می‌باشد که متشکل از تمامی نیروهای سیاسی دمکراتیک شمال و شرق سوریه است، ولی این جریان از مشارکت در تدوین و سازماندهی قانون اساسی محروم شده است، یقینا کمیته‌ تشکیل شده برای تدوین قانون[اساسی] نماینده تمامی جریان‌های سوری نیست و تنها نماینده برخی گروههاست که بر مبنای خطمشی دولت‌های نشست آستانه اداره می‌شوند. این امر برخلاف تصمیمات سازمان ملل و دستیابی به یک راه حل سیاسی مبتنی بر رضایت طرفین بر اساس قطعنامه ٢٢۵۴ سازمان ملل متحد می‌باشد. بنابراین عواقب کار این کمیته منفی خواهند بود و به تعمیق هر چه بیشتر بحران و پیچیده‌تر شدن آن می‌انجامد.

​​​​​​​   ما به عنوان نیروها و سازمانهای سیاسی در شمال و شرق سوریه ضمن تأکید بر اهمیت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه، مجدداً تأکید می‌کنیم که بدون گفتگوی فعالانه و جدی سوری- سوری و مشارکت همه طرفهای سوری چاره‌یابی محقق نخواهد شد. مشارکت آن نیروها [ائتلاف آستانه] سوریه را به عرصه بازی برای منافع بین‌الدولی مبدل می‌کند که در آن منافع خلق‌های سوریه به فراموشی سپرده می‌شود. ما این قانون اساسی را ناقص، شکننده و به دور از امیدها و ارمانهای مردم سوریه برای تحقق آزادی و تغییر می‌دانیم. چناچنه هرگونه قانون اساسی از سوی این کمیته [طرف‌های نشست آستانه] تدوین شود آنرا به رسمیت نمی‌شناسیم، زیرا نمایندگی تمام [خلق‌ها و طیف‌های] سوریه را در بر نمی‌گیرد. بر این مبنا از سازمان ملل می‌خواهیم که نمایندگان ما در مذاکرات سوریه و همه کمیته‌های مربوطه جای گیرند."

نیروها و احزاب سیاسی امضا کننده:

١- حزب اتحاد دمکراتیک- پ.ی.د.

٢- حزب صلح دمکراتیک کوردستان.

٣- اتحادیه لیبرال کوردستان.

۴- حزب کمونیست کوردستان.

۵- حزب دموکرات کوردستان - سوریه.

۶- حزب اتحاد میهنی کوردستان.

٧- حزب تغییر دمکراتیک کوردستان.

٨- جنبش احیای کوردستان.

٩- اتحادیه کارگران کوردستان.

١٠- حزب سبز کوردستان.

١١- حزب دمکرات کوردستان سوریه.

١٢- حزب چپ کورد در سوریه.

١٣- حزب چپ دمکراتیک کوردستان در سوریه.

١۴- حزب توافق دمکراتیک کوردهای سوریه.

١۵- حزب وحدت دمکراتیک کوردها در سوریه (یکیتی).

١۶- جنبش اصلاحات - سوریه.

١٧- حزب دمکرات کوردستان سوریه (الپارتی).

١٨- حزب اتحاد سریانی.

١٩- جبهه میهنی عرب.

٢٠- حزب اخوت کوردستان.

٢١- هیئت هماهنگی ملی - جنبش تغییر دمکراتیک.

٢٢- حزب دمکرات کوردستان سوریه.

٢٣- حزب مدرنیته و دمکراسی برای سوریه.

٢۴- اتحادیه میهنی رایگان - روژاوا.

٢۵- جنبش آینده کوردستان.

٢۶- جنبش دمکراتیک (tev-dem).

٢٧- کنگره ستار.

٢٨- حزب محافظه‌کار دمکراتیک.

۲۹ - حزب دمکراتیک آشوری.

٣٠- حزب آینده سوریه.