نشست سه‌گانه رژیم‌های ایران، ترکیه و روسیه برای تداوم بحران در سوریه

روسیه، ایران و ترکیه برای تداوم بحران در سوریه دور تازه‌ای از نشست‌های سه‌گانه خود را از صبح امروز در سوچی آغاز کردند

روسیه، ایران و ترکیه برای تداوم بحران در سوریه دور تازه‌ای از نشست‌های سه‌گانه خود را از صبح امروز در سوچی آغاز کردند

 

به نقل از خبرگزاری روسی "تاس" هیئتی از نمایندگان هر سه دولت امروز در شهر سوچی گردهم آمده‌اند تا در رابطه با قانون اساسی سوریه گفت‌وگو کنند.

 

الکساندر لاورنتیف فرستاده ویژه روسیه در امور سوریه و سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه این كشور، حسین انصاری معاون وزیر خارجه ایران و سدات اونل معاون وزیر خارجه ترکیه در این نشست هئیت‌های سه دولت را رهبری می‌کنند. در نشست مذکور دو هیئت از دولت سوریه و مخالفان آن، استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، و همچنین یک «ناظر» از اردن نیز شرکت کرده‌اند. آمریکا هیچ نماینده‌ای به این نشست نفرستاده است.

 

این نشست دو روز (٨ و ٩ مرداد/ ٣٠ و ٣١ ژوئیه) به درازا می‌کشد. به گفته وزارت خارجه روسیه نمایندگان سه کشور در مورد مسائل مربوط به تشکیل "کمیته قانون اساسی" سوریه، مناطق کاهش تنش و "مسائل انسانی"(!) گفت‌وگو می‌کنند.

 

نشست‌هایی به نام سوریه و به کام تبهکاران در سوریه

طبق روال نشست‌های مرتبط با بحران سوریه در آستانه، اینبار در سوچی نمایندگان سه دولت ایران، ترکیه و روسیه در رابطه با چگونگی تأ‌مین منافع خود در سوریه، تداوم اشغالگری رژیم ترکیه در این کشور، استفاده از پناهندگان سوری برای امتیازگیری سیاسی، لحاظ‌کردن دیدگاههای نژادپرستانه رژیم‌های خود در قانون اساسی تازه سوریه و تداوم وضعیت مخاصمه مابین طیف‌های گوناگون جوامع سوری گفت‌وگو خواهند کرد. نشست‌های مشابه آستانه در ژنو از سوی نیروهای وابسته به غرب با هدف دستیابی به اقتدار در سوریه تاکنون هیچ دستاوردی بجز قتل‌عام، ویرانی و آوارگی را برای خلق‌های جنگ‌زده سوریه در پی نداشته‌اند.

 

شایان ذکر است که مثلث ایران – ترکیه و روسیه در نشست‌های قبلی آستانه به توافق رسیدند که عفرین را با همکاری شاخه القاعده سوریه و سکوت سازمان ملل اشغال نمایند. ائتلاف شرورانه رژیم فاشیستی ترک، جمهوری اسلامی و دولت روسیه به مرگ ٣٠٠ غیرنظامی از جمله ٧٠ کودک خردسال و زخمی‌شدن ١٢٠٠ نفر طی دو ماه حمله وحشیانه از هوا و زمین به ساکنان مظلوم عفرین انجامید.

 

بازگشت به دیکتاوری میسر نیست

روز گذشته صالح مسلم عضو کمیته روابط خارجی جنبش دمکراتیک در گفتگو با خبرگزاری فرات ضمن تأکید بر خواسته حفظ کشور سوریه خاطرنشان کرده بود که سوریه نخواهد توانست با تأکید بر یک زبان، یک ملت و یا یک پرچم اداره شود.