۳۲ کودک در میان کشته شدگان عفرین

طی یک سال و نیم گذشته حداقل ۲۲۷ نفر از شهروندان عفرینی توسط نیروهای دولت اشغالگر ترک کشته شده‌اند. ۳۲ کودک از جمله این کشته شدگان هستند.

بیش از یک سال و نیم از حملات اشغالگرانه دولت ترک به عفرین گذشته است. در جریان این مدت، دولت ترک در عفرین به جنایات و قتل‌عامهای وسیعی دست زده است. سازمان حقوق بشر، شاخه عفرین از روز نخست حملات اشغالگرانه دولت ترک، تمامی موارد را که به نقض حقوق بشر یا جنایات جنگی مربوط بوده‌اند به صورت سند تنظیم کرده است.

طبق آمار سازمان حقوق بشر، شاخه عفرین، دولت اشغالگر ترک از روز نخست این حملات، مصادف با ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸ علیه کانتون عفرین، ۱۶۷ مرد، ۲۸ زن و ۳۲ کودک را به قتل رسانیده است و در جریان این اقدامات غیر قانونی ۶۳۸ نفر مجروح شده‌اند، که از این میان نیز ۸۷ نفر کودک و خردسال می‌باشند.

سازمان حقوق بشر در این مدت حداقل ۶ هزار حالت آدم‌ربایی و خصوصا ربایش زنان و کودکان را ثبت کرده است. از سرنوشت بیش از ۳ هزار نفر از ربوده شدگان نیز اطلاعی در دست نیست.

همزمان با این اقدامات اشغالگری دولت ترک منابع طبیعی و آثار تاریخی را نیز تخریب کرده است. اشغالگری ترک بیش از ۱۵ هزار اصله درخت زیتون ۷۰ ساله، ۱۵ هزار اصله درخت عرعر و ۱۰ هزار اصله درخت گریپ‌فروت و بیش از ۳ هزار درخت دیگر را بریده است.

سازمان حقوق بشر در این رابطه اعلام کرده است که ۳ تا ۵ میلیون درخت بدون حفاظت رها شده‌اند و از سوی اشغالگران در حال تاراج هستند، از سوی دیگر خاطرنشان ساخته است که با فرارسیدن موسم هرس درختان، این شمار رو به افزایش می‌رود.

پیش از اشغالگری عفرین ۳۰۰ کارگاه استخراج و فرآوری روغن زیتون و ۱۷ کارگاه تولید صابون در منطقه عفرین وجود داشتند، اکنون از این مقدار ۱۶۰ کارگاه استخراج زیتون و ۱۰ کارگاه تولید صابون باقی مانده‌اند. اشغالگری دولت ترک و تبهکاران وابسته به آن، مالیات سنگینی را بر مالکان آنها وضع کرده‌اند. به همین دلیل هم اکنون فعالیتهای مربوط به کاشت درخت و تولید صابون در این کانتون افت کرده است. از سوی دیگر تولید محصولات تجاری ٢۵ درصد کاهش یافته است.

اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان حقوق بشر در رابطه با نقض حقوق بشر و اشغالگری در عفرین شامل تمامی اقدامات گروههای تبهکار و دولت اشغالگر ترک نمی‌باشد، زیرا در بسیاری از مناطق دسترسی به اقدامات ناقض حقوق بشری امکان ندارد.