۵٨١ دانشجوی دانشگاه روژاوا فارغ‌ التحصیل شدند

مراسم فارغ ‌التحصیلی ۵٨١ دانشجوی دانشگاه روژاوا برگزار شد.

دانشگاه روژاوا به مناسبت فارغ التحصیل شدن ۵٨١ دانشجوی سال‌های ٢٠١٨ تا ٢٠٢١ خود مراسمی را در سالن کلاسیکو در شهر قامشلو برگزار کرد. صدها دانشجو و خانواده‌های آنان، نمایندگان اداره خودگردان شمال و شرق سوریه، نمایندگان سازمان‌های مدنی و همچنین نمایندگان نیروهای نظامی در این مراسم شرکت کردند.

مراسم با سخنان عبدالعلی المصطفی ریاست مشترک دانشگاه روژاوا آغاز شد. المصطفی این روز را روزی تاریخی خواند و افزود:"جوامع کورد، عرب، ارمنی و سریانی نیاز به تغێیر ذهنیت اقتدارگرایی ارند و تجارب جهانی بسیاری در این زمینه وجود دارند."

المصطفی خاطرنشان کرد که تغییر به زمان طولانی نیاز دارد و برخی از تغییرات در طول نسل‌ها روی می‌دهد. وی افزود:"دانشجویان دانشگاه‌های شمال و شرق سوریه پیشاهنگان این تغییر و تحولات هستند. رنج و خون شهیدانمان نشانه تحول هستند. ما باید در ازای این رنج فعالیت‌های خود را گسترش دهیم، از حقوق خود صیانت کنیم و آزادی را یاد بگیریم."

ژوزف لحدو معاون ریاست مشترک شورای اداری شمال و شرق سوریه در سخنانی اظهار کرد:"دشمنانمان می‌گفتند که دانشگاه‌های روژاوا هیچ گاه به پیروزی دست نمی‌یابند، اما در سایه پرسنل دانشگاه و رنج شهیدان ما توانستیم این کار را با موفقیت به انجام برسانیم."

ژوزف لحدو خاطرنشان کرد که دانشگاه‌های روژاوا در شرایط محاصره، جنگ ویژه روانی، تهدید‌ها و حملات علیه مناطق آنان به آموزش دانشجویان ادامه دادند و گفت:"شما موظف به جنگ در برابر تروریسم و نژادپرستی هستید."

در ادامه سلوه عبود، سخنگوی مجلس دانشجویان دانشگاه روژاوا در سخنانی گفت:"علی‌رغم حملات اشغالگرانه دانشجویان از عفرین به شهر قامشلو آمدند تا تحصیلات خود را به اتمام برسانند. دانشجویان ما در مقابل نقشه‌های دشمنان ایستادگی کردند. ما این روز را به خانواده شهیدان و تمام کوردستانیان تبریک می‌گوییم."

همچنین روهان مصطفی رئیس مشترک اداره ارتباطات دانشگاه‌های روژاوا در مراسم فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه روژاوا در اظهاراتی این روز را تبریک گفت و افزود:"رنج‌های دانشجویان و پرسنل دانشگاه‌های ما هیچ زمانی فراموش نخواهند شد."

پس از سخنرانی روهان مصطفی ۵٨١ دانشجو از جمله ٢۴ دانشجوی آکادمی مزوپوتامیا فارغ التحصیل شدند. دانشجویان دانشکده‌های ادبیات و علوم اجتماعی (رشته‌های ژنولوژی، ادبیات کوردی، هنر و ترجمه)، دانشکده مهندسی کشاورزی، دانشکده نفت و شیمی(رشته‌های پتروشیمی و نفت)، دانشکده‌ علوم آموزشی (رشته ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، تاریخ، جغرافیا، تربیت معلم)، دانشکده اقتصاد و دانشکده عمران فارغ التحصیل شدند.

مدارک فارغ التحصیلی دانشجویان دانشگاه روژاوا از سوی اساتید و نمایندگان دانشگاه به آنان تقدیم شد.

مراسم سپس با رقص و پایکوبی ادامه یافت. دانشجویان پس از پایان مراسم آرامگاه شهدای دلیل ساروخان را زیارت کردند.