بیانیه تَو-دَم برای ۱۲ مارس: ما مقاومت خود را گسترش خواهیم داد

تَو-دَم به مناسبت ۲۰مین سالگرد قیام ۱۲ مارس بیانیه‌ای منتشر کرد و برای گسترش دادن مبارزه و مقاومت فراخوان داد.

تَو-دَم در ابتدای بیانیه خود شهدای قیام ۱۲ مارس ۲۰۰۴ را به یاد آورد و گفت: «قیام خلق کورد در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ با پیشاهنگی عمل به رویدادی تاریخی و همبستگی ملی بود که جرقه آن از قامشلوی مقاومتگر زده شد و تمامی شهرهای روژاوا را در بر گرفته و در دیگر شهرهای سوریه و پایتخت‌ پخش شد. این قیام در برابر سیاست‌های رژیم بعث شوونیست یک پیروزی بود.»

رویداد قامشلو یک بازی خطرناک بود. این توطئه‌ از پیش آماده و سازماندهی شده بود و در چارچوب سیاست توافق نامه آدانا عملی می‌شد. این توافق نامه از مهم‌ترین طرح‌هایی بود که از راه توطئه‌ بین‌المللی بدان عمل شد و هر دو دشمن یعنی ترک فاشیست و بعث شوونیست در سوریه را بهم رساند تا سیاست‌ انکار کوردها و قتل عام آنان را عملی سازند.  

هدف آنان این بود تا خلق کورد را به جنگ‌ و خونریزی و بازی‌های سیاسی و مذهبی بکشانند تا که در میان جوامع و فرهنگ‌های اصیل تاریخی فتنه‌ای به پا کنند، قصد داشتند به روابط میان کورد و عرب و روابط اجتماعی و فرهنگی میان ملل مختلف در سوریه ضربه‌ای وارد آورند و نقشه‌های سیاسی و امنیتی را اعمال کنند و برضد اراده خلق‌های منطقه تحمیل کنند.»

در ادامه این بیانیه گفته شده: «اما اراده خلق مقاومتگر ما نشان داد که موضع ملی نیرومندی را در برابر ابزارهای سرکوب نهادهای امنیتی با تمامی شاخه‌هایشان با قهرمانی و مقاومتی بی‌همپا اتخاذ کرده‌اند. هزاران شهروند دستگیر شدند و درنتیجه هزاران شهروند نیز شهید گشتند، بمانند احمد حسن، ابو جودی، استاد عثمان دادولی، هوریه نناس نازلیه کیچیل و کارمندان کورد از ادارات آموزش و تعمیرات رسمی حکومت نیز اخراج گشتند. سوریه با اعمال این سیاست‌ها بر علیه خلق کورد ، صفحه‌ای نو را در ارتباطات ترکیه-سوریه به وسیله تکیه به قتل‌عام ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی ورق زد. به همراه این موارد دولت اشغالگر ترکیه از جوانب اقتصادی، سیاسی و امنیتی سوریه را اشغال کرد، بسیاری از بازارهای تجارتی و صنعتی سوریه را با هدف تحمیل ذهنیت فرهنگی ترکی بر فرهنگ‌های اجتماعی سوریه، تحت کنترل درآورد.

قیام ۱۲ مارس، روح شوونیست و نژادپرست ذهنیت بعث بر ضد کوردها و دیگر خلق‌های سوریه همچنین سطح تاثیرات و تسلیم گرفتن اراده آن رژیم شوونیست در برابر فاشیسم ترکیه در زیر نام توافق آدانا را عیان ساخت. تا به امروز این رژیم اراده خود را از دست داده است و نمی‌تواند برای مشکلات خود راه‌حلی بیابد، بیشتر از این هم رژیم بعث به کمینگاه و تله‌ای برای تضعیف کسانی تبدیل شده که از این رژیم پشتیبانی می‌کنند.»

تَو-دَم همچنین افزود: «تصمیم ۲۲۵۴ درباره سوریه، سوریه را به اسیر ترکیه اشغالگر مبدل می‌کند و این از فعالیت دیالوگ و گفتگوی داخلی یک خلا سیاسی و مانعی بزرگ را ایجاد نموده است. سوریه درمیان نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای به عرصه کشمکش و تناقضات مبدل شده و بدلیل این نقش منفی و نامناسب دوئل مرتبط و دوئل ضمانت کننده رهیافت و تامین استقرار سیاسی، جامعه سوریه به سمت فاجعه می‌رود. طولانی کردن زمان و عمر بحران به معنای فاجعه‌ای انسانی به معنای حقیقی بوده که به همراه فروپاشی روزانه اقتصادی می‌باشد.

ما عهد می‌بندیم که راه شهدای قتل‌عام و قیام ۱۲ مارس و تمامی شهدای آزادی را ادامه دهیم. مبارزه و مقاومت خود را گسترش دهیم و به مثابه خلق‌های سوریه اشغالگری ترکیه در مناطق خود را متوقف کنیم و لازم است رژیم سوریه نیز به حالتی واقع‌گرایانه درمورد این وقایع حرکت کند تا که چیزهایی که از سوریه مانده در برابر فاجعه‌های سیاسی و ملی محتمل حفاظت شوند. لازم است رژیم سوریه گمان خود را به دیالوگ و گفتگوی ملی در چارچوب سیستم دمکراسی تغییر دهد، اراده خلق‌های آزاد در سراسر سوریه را قبول کند.»