دیدار فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک از دیرالزور

فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک با نیروهای شورای نظامی دیرالزور، نیروهای امنیت داخلی، شورای مدنی، شیوخ و ریش سپیدان دیرالزور دیدار کرد. در این نشست استراتژی سال ۲۰۲۲ اعلام و پیشنهادات و نظریات فرماندهان و مسئولان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک و نوروز احمد فرمانده نیروهای سوریه دمکراتیک با مقامات شورای نظامی دیروالزور و نیروهای امنیت داخلی دیدار کردند. در این دیدار مظلوم عبدی در رابطه با فشارها و محدودیتهای که مناطق شمال-شرق سوریه با آن مواجه هستند بحث و گفتگو کرد. مظلوم عبدی همچنین در این دیدار اعلام کرد که دولت ترک فشارهای خود را بر منطقه ادامه داده و در پی کسب رضایت نیروهای بین‌المللی برای حمله به این منطقه است.

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود از پیمان بین‌المللی جدیدی برای کاستن از شدت جنگ و برخوردها در سوریه خبر داده و در این باره گفت: نیروهای سوریه دمکراتیک بر مبنای این پیمان جدید عمل می‌کنند تا آرامی و ثبات در منطقه تثبیت شود. از طرف دیگر، رژیم سوریه تلاش‌های خود را برای از میان برداشتن ثبات ادامه داده و این اقدامات زمینه را برای فعالیتهای جدید داعش هموار کرده و خطرهای ان را افزایش می‌دهد.

مظلوم عبدی در بخش دیگری از گفتگوی خود با مقامات شورای نظامی دیرالزور اظهار داشت: لازم است که تلاش‌ها برای مبارزه علیه داعش و هسته‌های مخفی آن افزایش یافته و نیروهای سوریه دمکراتیک در این باره برای سال ۲۰۲۲ استراتژی جدیدی را طراحی کرده‌اند. در ادامه‌ی خواستار افزایش تلاش‌های نیروهای نظامی و امنیت داخلی برای ممانعت از قاچاق در کناره‌های رودخانه فرات و تمام نواحی مرزی شده و از نیروهای امنیت داخلی درخواست نمود که برای نهادینه شدن ثبات و صلح در منطقه دیرالزور بر تلاش‌های خود بیفزایند. در این باره مظلوم عبدی اظهار داشت که ما تلاش می‌کنیم که تمام الزامات این کار را تامین کنیم تا بر قدرت نیروهای امنیت داخلی افزوده شود. وی در بخش دیگری از این دیدار با نمایندگان نهادهای مدنی دیرالزور و شیوخ و ریش سپیدان منطقه هم دیدار کرد.

در این بخش از دیدار خود، مظلوم عبدی تحولات سال ۲۰۲۱ را ارزیابی کرد و استراتژی سال ۲۰۲۲ را در خصوی منطقه دیرالزور را مورد بحث و ارزیابی قرار داد. عبدی در این باره اظهار داشت: ما به عنوان نیروهای سوریه دمکراتیک و تمام نهادهای فرماندهی و مدیریتی، در رابطه با سیاستهایمان در سال ۲۰۲۲ تحقیق و پژوهش به عمل آورده و نتایج آن را با شما در میان می‌گذاریم. در بعد نظامی با موانع فراوانی روبرو هستیم، داعش هم اکنون هم در منطقه حضور دارد، تهدیدات دولت ترک و تبلیات سوء رژیم همچنان ادامه دارد. بر اساس استراتژی نظامی و سیاسی سال ۲۰۲۲، ما در مقابل تمام این تهدیدات باید مبارزه و فعالیت کنیم.

مظلوم عبدی در رابطه با وضعیت مدیریتی و خدمات رفاهی هم اعلام کرد که آنها در خاتمه سال ۲۰۲۱ قدم‌های مبارزه علیه فساد را در نهادهای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه آغاز کرده و این روند ادامه پیدا می‌کند. لازم است که وضعیت خدمات‌رسانی و بهداشتی منطقه دیرالزور هم بهبود پیدا کند. عبدی در ادامه با اشاره به بحران سوخت خاطرنشان کرد: ۵۵ درصد نفت استخراجی را به مازوت تبدیل می‌کنیم، اما با این وجود بی‌نظمی بسیاری مشاهده می‌شود. در نتیجه سود مادی از نفت به دست نمی‌آید. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم که با قاچاق مازوت مبارزه کنیم.

عبدی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص دیالوگ با رژیم دمشق هم عنوان کرد: هر گونه دیالوگی با رژیم اسد از طریق مشارکت نمایندگان ساکنان دیرالزور، رقا و منبج و تمام عناصر و مولفه‌های شمال-شرق سوریه امکان‌پذیر است. تمام این عناصر و مولفه‌ها و خصوصا دیرالزور در آزادی شهر با ما همراه و همکار بودند، در نهایت با هم از این منطقه دفاع می‌کنیم. ادعاهایی که اعلام می‌کنند رژیم وارد منطقه شده است، تلاشی بود از سوی رژیم برای افزایش نیروهای خود در منطقه و همچنین از میان بردن امنیت و ثبات آن. ما تاکید می‌کنیم که راه حل سیاسی و صلح آمیز برای سوریه وجود دارد، اما نه آن راه حلی که رژیم دنبال آن است. ما مشکلی نداریم که به بخشی از سیستم کلی در سوریه بپیوندیم، اما در عین حال ما از ویژگیهایی برخوردار هستیم و از این ویژگی‌ها و خصوصیات دفاع می‌کنیم. پذیرش خودمدیریتی و نیروهای سوریه دمکراتیک از این ویژگیها هستند. راه حل نظامی نمی‌تواند درست باشد.

مظلوم عبدی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که سال ۲۰۲۲ سال پیشبرد و گسترش مبارزات در تمام شوراهای شمال-شرق سوریه خواهد بود. علیرغم گسترش تهدیدها، وضعیت شمال-شرق سوریه در مقایسه با وضعیت امنیتی کشورهای همسایه مانند عراق و مناطق دیگر سوریه و مناطق تحت اشغال دولت ترک امن‌تر بوده است. اما در عین حال در برخی از مناطق دیرالزور همچنان شاهد حضور هسته‌های مخفی داعش هستیم. لازم است با تلاش‌ها و فعالیتهای مشترک بتوانیم این هسته‌های مخفی را از میان برداریم. لازم است شیوخ قبایل، خلق و نیروهای امنیتی و نظامی ما در دیرالزور با هم فعالیت مشترک خود را ادامه داده و امنیت و ثبات منطقه را عملی کنند.

مظلوم عبدی فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک در خاتمه نشست خود با مقامات نظامی و امنیتی و شیوخ قبایل منطقه اعلام کرد که این نیروها با ائتلاف بین‌المللی نقشه راهی را تنظیم کرده‌اند، موفقیت این نقشه راه نیازمند اتحاد و انسجام ساکنان منطقه با نهادهای امنیتی است.