عگید روژ: چهار بخش کوردستان برای عفرین جنگیدند

یکی از شاهدان مقاومت دوران ۲۰۱۸، روزنامه نگار عگید روژ، گفت: «امید ۵۰ ساله رهبر آپو برای اتحاد چهار بخش کوردستان در عفرین محقق شد، زیرا خون کوردهای چهار بخش کوردستان در عفرین ریخته شد.»

خبرنگار عگید روژ که ۹ سال در کانتون شهبا-عفرین برای گزارش صدا و مقاومت مردم و مبارزان آزادی تلاش زیادی کرده است، از روند حملات اشغالگرانه دولت ترکیه و شرکای آن به عفرین و مقاومت افسانه‌ای مردم در برابر حملات اشغالگرانه با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کرد.

سفر ۹ ساله

خبرنگار عگید روژ ابتدا یادی از همه شهدای انقلاب کرد و گفت: «۹ سال است که در عفرین و منطقه شهبا به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کنم تا صدای همه رنجهای مردم، کودکان و همه مبارزانی باشیم که ۵۸ روز شجاعانه علیه اشغالگران ترکیه جنگیدند. در مقاومت دوران نیاز به خبرنگاری قوی بود و همه خبرنگارانی که در مقاومت دوران شرکت کردند و آنرا دنبال نمودند، زحمات زیادی کشیدند.»

روژ با بیان اینکه مردم عفرین در جریان حملات اشغالگرانه ۵۸ روز مقاومت تاریخی انجام دادند ، گفت: « ۵۸ روز مردم عفرین با هزینه‌های سنگین مقاومتی افسانه‌ای انجام داده و جای خود را در تاریخ کوردستان باز کردند. یک حمله بسیار سنگین با سلاح‌های سنگین انجام شد. همچنین جنگ ویژه از طریق رسانه‌ها علیه مردم در حال انجام بود. ما روی این کار کردیم که ما به عنوان خبرنگار در برابر چنین حمله شدید و جدی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چگونه می‌توان حقیقت را در مورد حملات اشغالگرانه و رنج مردم بیان کرد. در این راستا وظیفه سنگینی بر دوش خبرنگاران گذاشته شد. ما در تفاوت نقش و رسالت ارتباطی بودیم، برای این جلسات اولیه‌مان را برگزار کردیم، دوربین‌ها و قلممان را به دست گرفتیم، چگونه کار کنیم، این داستان را چگونه مستند کنیم، چگونه آن را در تاریخ ثبت کنیم، برای همه‌ی این‌ها برنامه‌ریزی شد.»

در آسمان کوچکی مانند عفرین ، ۲۷ هواپیما پرواز می‌کردند

روژ از اولین لحظات مقاومت دوران صحبت کرد و اظهار داشت که در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۸، ۷۲ هواپیما در آسمان عفرین در حال پرواز بودند. در آسمان کوچکی مثل عفرین ۲۷ هواپیما در حال پرواز بودند. هواپیماهای جنگی مخصوصاً تأثیر زیادی روی روحیه کودکان گذاشتند. هدف دولت اشغالگر ترکیه شکستن اراده مردم بود. مردم روزها در برابر حملات شدید مقاومت کردند. ما از اولین لحظات حمله به محله اشرفیه عفرین را فیلمبرداری کردیم، مردم ما روی پشت‌بام‌ها در مقابل آن هواپیماها بودند. در آن حملات اولیه، مهمترین چیز این بود که ما حرکت آن هواپیماها و حملاتی را که انجام شد، مستند کردیم و با مردم به اشتراک گذاشتیم.»

مقاومت مبارزان ی.پ.گ/ی.پ.ژ هدف اصلی ما بود

روژ با بیان اینکه زندگی مبارزان ی.پ.گ/ ی.پ.ژ هدف اصلی آنها در مقاومت دوران بوده است، ادامه داد: « مبارزان ی.پ.گ و ی.پ.ژ جان گرانبها و زیبای خود را تقدیم مردم کردند و با قهرمانی خود تاریخ را نوشتند. به همین دلیل سعی کردیم زندگی و مقاومت آنها را به گوش جهانیان برسانیم. صحنه‌های موثری در حال ظهور بود، ما هم سعی کردیم با دوربینهایمان هر لحظه را ثبت کنیم. مادران مقاومتگر عفرین با هلهله مبارزان را بدرقه می‌کردند، همه صحنه‌ها ضبط شده بود. علاوه بر این، ده‌ها خبرنگار در این راستا به شهادت رسیدند، جان شهدای نمادینی که با اشغالگری جنگیدند و جان خود را در راه حفاظت از مردم خود فدا کردند، و مردم مقاومتگر کانتون جزیره و باشور کوردستان و حلب که از خارج منطقه به آنجا آمده بودند، این لحظات با شور و شوق فراوان دنبال شد. می‌توان گفت که جریان مردم در خیابان‌های عفرین متحد بود.»

روژ با بیان اینکه جوانان کورد از سراسر کوردستان در عفرین جنگ آزادی را به راه انداختند، گفت: «عفرین، عفرین کوردستان است و به همین دلیل می‌گویند عفرین عروس کوردستان است. در مقاومت دوران، مبارزان چهار بخش کوردستان، خونشان بر خاک عفرین یکی شد. مردم چهار بخش کوردستان به عفرین آمدند. آرزوی رهبر آپو بود که روزی چنین اتحادی شکل بگیرد. جوانان از سراسر کوردستان برای حفاظت از سرزمین عفرین خون خود را ریختند. این نکته‌ی مهمی است. انسان نمی‌داند تجمع مردم کوردستان را چگونه تعریف کند، زیرا در همه جای تاریخ وقتی جنگ می‌شود مهاجرت شروع می‌شود اما در عفرین برعکس بود. هیچ روزی در تاریخ مانند این روز نوشته نشده است. برای آن می‌توان گفت که جنگ ۵۸ روزه عفرین دستاورد ۵۰ سال ایدئولوژی و جنبش آزادی رهبر آپو بود. امید رهبر آپو در جنگ مقاومت برآورده شد. مبارزانی از سراسر کوردستان و خارج از کوردستان آمدند و برای عفرین جنگیدند و به آن مقاومت پیوستند».

وعده تداوم خط شهدا تا پای جان ادامه خواهد داشت

عگید روژ، خبرنگار در پایان با بیان اینکه مقاومت آنها در برابر اشغالگران در منطقه شهبا ادامه دارد، گفت: «ما دوباره قول داده‌ایم که به کار و فعالیت خود ادامه دهیم. همچنین شاهد حوادث مقاومت، مبارزه، امید و درد بسیاری در منطقه شهبا بودیم. ما شاهد همه قتل عامهایی بودیم که مردم ما از سر گذراندند، مانند قتل عام تل رفعت و عاقبه. علاوه بر بمباران‌های روزانه که منطقه ما با آن مواجه است، آن را دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم واقعیت دولت اشغالگر ترکیه را برای جهانیان آشکار کنیم.»