گزارش جدید سازمان ملل متحد درباره‌ی‌ سوریه: حملات ترکیه در چارچوب جنایت جنگی قرار دارند

کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره‌ی‌ سوریه اعلام کرد که حملات دولت ترکیه به شمال و شرق سوریه نقض قوانین بین‌المللی است و حملات به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی در چارچوب جنایات جنگی است.

کمیسیون مستقل تحقیقات بین‌المللی سازمان ملل متحد در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو کنفرانس خبری درباره‌ی‌ سوریه برگزار کرد، این کمیسیون گزارش خود در مورد سوریه را از ۱ جولای تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ منتشر کرد.

این گزارش بر اساس تحقیقات میدانی، مصاحبه با ۵۲۸ نفر و نهادهای مختلف مدنی و تصاویر ماهواره‌ای تهیه شده است.

در این گزارش به این اشاره کرده‌اند که از سال ۲۰۲۰ موج بی سابقه‌ای از خشونت در سوریه وجود دارد و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی حمله صورت می‌گیرد و جنایات جنگی انجام می‌شود.

پائولو پینیرو رئیس این کمیسیون در این کنفرانس اعلام کرد که در ۴ سال گذشته جنگ و درگیری شدت گرفته است و سوریه به آتش بس نیاز دارد. ۹۰ درصد خلق سوریه در فقر زندگی می‌کنند، در چندین منطقه‌ی سوریه قوانین بین‌المللی نقض می‌شوند و جنایت جنگی صورت می‌گیرد.

پائولو در ادامه اعلام کرد که از ماه جولای دولت ترکیه حملات خود به شمال و شرق سوریه را افزایش داده است، زیرساخت‌های غیرنظامی را مورد هدف قرار داده و قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند، از طریق حملات پهبادی غیرنظامیان کشته شده‌اند و به این معناست که حملات جنایت جنگی هستند.

سپس اعضای این کمیسیون گزارشی ۳۶ صفحه‌ای را ارائه کردند و در آن به جنایات جنگی دولت ترکیه توجه شده بود.

 در ادامه اشاره شده است، از ۵ الی ۹ اکتبر به مراکز نظامی نیروهای سوریه دمکراتیک (ق‌س‌د) و همچنین به زیرساخت‌های نفت و گاز حمله شد. همچنین اردوگاه مهاجران نیز مورد هدف قرار گرفته است. همچنین به دلیل این حملات، خدمات‌رسانی به خلق منطقه دچار مشکل شده است. به ویژه برق و آب خلق منطقه قطع شده است. حدود یک ملیون نفر چند هفته در بی آب به سر بردند. از طریق این حملات غذا و آشامیدنی و سلامت خلق منطقه مورد هدف قرار گرفتند.

همچنین در این گزارش به حملات پهبادی و مورد هدف قرار گرفتن روزنامه‌نگاران و نمایندگان اداره‌ی خودمدیریتی اشاره شده است.

همچنین اعلام شد که این حملات نقض قوانین بین‌المللی است و مورد هدف قرار دادن مستقیم غیرنظامیان جنایت جنگی محسوب می‌شود.

در این گزارش به تخلفات در مناطق تحت اشغالی دولت ترکیه و تبهکاران وابسته به آن اشاره شده و تاکید کرده‌اند که جنایت جنگی و ضد بشری توسط ارتش ملی سوریه و نیروهای وابسته به آن علیه کوردها ادامه دارد. خلق منطقه به صورت سیستماتیک از حقوق و آزادی‌های خود محروم می‌شوند، با شکنجه و تجاوز روبرو می‌شوند و به طور اجباری مجبور به مهاجرت از سرزمین خود می‌گردند. همچنین چندین نفر در مناطق اشغالی دستگیر شده و توسط مقامات ترکیه بازجویی و شکنجه شده‌اند.

در این گزارش تاکید شده است که دولت ترکیه مسئول تخلفات حقوق بشری و جنایات جنگی در مناطق اشغالی است، باید مقامات ترکیه از تخلفات جلوگیری نمایند، در غیر این صورت قوانین و حقوق بین‌المللی را نقض می‌کنند. دولت ترکیه مجبور است از انجام شکنجه و برخورد بد جلوگیری نماید و در مورد این موارد و اتفاقات تحقیق کند.