حقوقدانان و نهادهای مدنی خواهان آزادی فیزیکی رهبر آپو هستند

حقوقدانان و اعضای نهادهای بین المللی سکوت سی.پی.تی را محکوم کردە و خواهان اطلاع از وضعیت سلامتی اوجالان شدند.

دهها عضو اتحادیە وکلای رقا، کمیتە دفاع از رهبر عبدالە اوجالان، آکادمیهای جامعە دمکراتیک و کمیتە سلامت و بهداشت منبج، طبقا، رقا و دیرالزور در میدان پاناروما، جنوب شرق شهر رقا گردهم آمدە و بیانیەای را صادر کردند.

ریاست مشترک وکلای رقا، خالد حسن این بیانیە را قرائت کرد.

در این بیانیە آمدە است کە رهبر خلق کورد، عبدالە اوجالان در دوران اخیر، در سە مرحلە برای تحقق صلح و دمکراسی راەحلهایی را پیشنهاد کرد، برای آتش بس فراخوان داد و بە منظور خاتمە دادن بە خشونت دولت اشغالگر ترک خواهان مذاکرە شد، اما در مقابل، دولت اشغالگر ترک بە نحوی منفی بە وی پاسخ دادە و بە جای موافقت با این خواستەها، انزوایی سنگین را بر وی تحمیل کرد.

در این بیانیە همچنین آمدە است کە امروز بیش از هر زمان دیگرمشخص شدە است کە تحقق آزادی فیزیکی رهبر آپو، حل مسئلە کورد، تحقق امنیت و صلح در ترکیە و منطقە همە با هم در ارتباط بودە و مبنای اساسی برای تحقق صلح و همزیستی بە شمار می روند.

در این بیانیە با اشارە بە موضع سی.پی.تی نیز آمدە است: علیرغم آنکە سی.پی.تی اعلام نمودە است کە جرایم فراوانی علیە رهبر آپو انجام شدە است، اما این نهاد نتوانستە است وظایف خود را در این بارە انجام دادە و حتی بر عکس، در تشدید انزوا بر رهبر آپو نیز بە یکی از همکاران دولت ترک بدل شدە است. حتی در این بارە محتوای دیدار با رهبر آپو و شرایط وی را نیز منتشر نکردەاند. بە دلیل همین سکوت بودە است کە ترکیە در این بارە انزوا را تشدید کردە است. اما آنچە کە در واقع روی میدهد، این است کە  انزوا از سوی دولت ترک تحمیل نشدە است، زیرا از چنین قدرتی برخوردار نیست. زیرا حاکمیت کنونی برای بقای خود در مسند قدرت تلاش میکند.

در بخش دیگری از این بیانیە از سی.پی.تی درخواست شدە است کە  محتوای دیدار از امرالی را آشکار کردەو همچنین از نهادهای حقوقی بین المللی نیز درخواست کردە است کە تعهدات و مسئولیتهای خود را در این بارە بە جا بیاورد. بر دولت ترک فشار بیاورد تا بە وکلای رهبر خلق کورد اجازە بدهد کە با اوجالان دیدار داشتە باشند.

در بخش دیگری از این بیانیە آمدە است در حمایت از برخودان امرالی لازم است تمام میادین حقوقی و قانونی مبارزە گسترس پیدا کند، فعالیتها و تجمعاتی در این بارە برگزار شدە و آزادی رهبر آپو تامین شود. در خاتمە این بیانیە آمدە است کە در طبقا و منبج تجمعاتی در این بارە انجام خواهند شد.

در ١٢ دسامبر بە منظور محکومیت انزوای تحمیل شدە بر رهبر خلق کورد، در  منبج تجمعی برگزار میشود.

در ١٤ دسامبر دسامبر بە منظور محکومیت انزوای تحمیل شدە بر رهبر خلق کورد، در  رقا تجمعی برگزار میشود.

در ١٦ دسامبر نیز دسامبر بە همین منظور در  طبقا تجمعی برگزار میشود.