خباشی: اتحاد کورد و عرب مبنای دمکراتیک شدن خاورمیانه خواهد بود

دکتر مختار خباشی معاون ریاست مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک عربی اعلام نمود که اتحاد کورد و عرب در مرحله کنونی می‌تواند مبنایی برای دمکراتیک شدن خاورمیانه باشد.

خباشی در گفتگویی ویژه با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که اتحاد کورد-عرب در مقابله با دخالت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در منطقه عربی بسیار مهم بوده و دخالت‌های ترکیه و ایران و روسیه در سوریه نشان دهنده اهمیت این منطقه است.

دکتر مختار خباشی معاون ریاست مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک عربی در این گفتگوی ویژه با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که روسیه و آمریکا به کرات مسئله کورد را برای تحقق اهداف و منافع ویژه و استراتژیک خود در داخل سوریه بکار گرفته‌اند و در ادامه اظهار داشت: اگر این در گرفته شود و شکلی از همکاری یا نوعی از فدرالی بین هویتهای کورد و عرب در داخل سوریه ایجاد شود، مبنایی ایجاد می‌شود تا راه بر مکانیزمهای دخالت سیستم امنیتی در امور کورد و عرب گرفته شود.

مختار خباشی در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که کورد یک ملت است، باید کشورهای عربی به کورد نزدیک شده و آن را به عنوان بخشی از سیستم امنیت ملی عربی دانند. همچنین باید ما در ایجاد مکانیزمهای همکاری و ارتباط بین کورد تلاش کنیم تا بتوانیم به نوعی از همکاری و پیوندهای بیشتر دست پیدا کنیم.

خباشی همچنین افزود: سیستمی که در امریکا وجود دارد سیستم فدرال است و از سوی حکومت مرکزی به رسمیت شناخته شده است، اما آمریکا در سطح جهانی در حوزه نظامی و اقتصادی دولت درجه اول جهانی محسوب می‌شود. همین سیستم در امارات متحده عربی نیز برقرار است. این کشور هم بر اساس سیستم فدرالی اداره می‌شود، پس چرا چنین سیستمی نباید در کشورهای دیگر عربی هم برقرار شود؟

مختار خباشی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که تحقیقات فراوانی وجود دارند که در رابطه با خودمدیریتی‌های منطقه‌ای به نحوه اداره فدرال و کنفدرال اشاره کرده‌اند. آنچه که برای ما مهم است این است که پروژه‌ای که در خدمت امنیت ملی قرار داشته باشد، باید بتواند کورد و تمام قومیتها و مذاهب دیگر را بخشی از خود قلمداد کند.