خودمدیریتی شمال و شرق سوریه: قیام قامشلو بذر اساسی انقلاب ما است

اداره خودمدیریتی دمکراتیک در بیانیه‌ای خیزش ١٢ مارس را گرامی داشته و خواستار صیانت از دستاوردهای آن شده است

خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریهبه مناسبت قیام ١٢ مارس ٢٠٠۴ بیانیه‌ای صادر کرد.

بیانیه اداره خودمدیریتی دمکراتیک با اشاره به تلاش رژیم بعث برای ایجاد فتنه میان خلق‌ کورد و عرب در روز ١٢ مارس ٢٠٠۴ حین مسابقه فوتبال میان دو تیم فتوه و جهاد، از شهادت ده‌ها کورد و زخمی شدن شماری زیادی از هم‌میهنان توسط نیروهای امنیتی رژیم بعث سوریه سخن به میان آورده است.

اداره خودگردان می‌افزاید:"قتل‌عام قامشلو از سوی افرادی صورت گرفت که سالها بود دمکراسی در سوریه را ممنوع اعلام کرده بودند. حکومت سوریه همچون همیشه با ذهنیت دولت شوونیستی با قیام ١٢ مارس برخورد کرد و همچنان بر ایجاد دشمنی و ایجاد فتنه میان خلق‌ها اصرار کرد. این حکومت که متکی بر نظام یکدست سازی بوده و ضددمکراسی می‌باشد در تلاش بود تا مانع همبستگی خلق‌ها شود، زیرا ماهیت آن بر بنیان سیاست تجزیه خلق‌ها شکل گرفته است."

بیانیه می‌افزاید:"این موضوع با ظهور گروه‌های تندرو همچون داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های دیگر وابسته به رژیم ترکیه که در خاک سوریه خودنمایی کردند و مانع چاره‌یابی مسائل شدند مرتبط است.

انقلاب شمال و شرق سوریه و اداره خودمدیریتی دمکراتیک نظامی دمکراتیک متکی بر ایده اتحاد افکار تمامی خلق‌ها و ایجاد وحدت میان آنهاست. این انقلاب اتحاد اجتماعی را پدید آورد که اکنون در مقابل تمامی دشمنان آزادی و خلق‌های منطقه ایستادگی می‌کند."

اداره خودمدیریتی دمکراتیک در بخشی دیگر از بیانیه گفته است:"قربانیان قتل‌عام ٢٠٠۴ نظام دمکراتیک شمال و شرق سوریه را بر اساس ملت دمکراتیک آفریدند و این نظام امروز بصورت اداره‌ای دمکراتیک بنیانگذاری شده است. این پروژه مناسب‌ترین پاسخ به قتل‌عام قامشلو و تمامی اقدامات نابودگرانه علیه اراده جوامع و ایجاد فتنه مابین طیف‌های جامعه بود. مدل خودگردانی مدلی مناسبت در خاورمیانه است که می‌تواند تنها به انقلاب شمال و شرق سوریه محدود نباشد و در تمامی منطقه به مرحله اجرا گذاشته شود. زیرا گامی تاریخی برای احیای روابط اصیل میان خلق‌های منطقه است که از سوی دولت‌های مرکزی و ملی‌گرا تخریب شده بود. همچنین مدلی است که ضامن موفقیت پروژه ملت دمکراتیک است که برادری خلق‌ها، پلورالیسم و ایجاد جامعه‌ای اخلاق‌مدار و سیاسی را مبنا قرار می‌دهد. این پروژه سوریه را به پیشاهنگ دمکراسی در منطقه مبدل نموده و این منطقه را یکبار دیگر به مرکزی تمدن دمکراتیک بدل خواهد کرد."

اداره خودگردان سپس می‌افزاید:"ما اداره خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه برای تحقق آشتی و امنیت در تمامی سوریه تلاش می‌کنیم. ما بر چاره‌یابی دمکراتیک، مذاکره و مبارزه علیه ترور اصرار می‌کنیم تا از تجزیه سوریه جلوگیری کنیم و اتحاد خلق‌های آن را ایجاد نموده تا سوریه را از هر حمله‌ای مصون دارند. بر این اساس ما از گردانندگان رژیم سوریه و افکار عمومی دمکراتیک می‌خواهیم که برای تحقق تکوین میهن دمکراتیک و ایجاد نظام دمکراتیک پلورال غیرمرکزی گام بردارند."

اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در خاتمه بیانیه گفته است:"به این مناسبت ما یاد و خاطره تمامی شهیدان قامشلو را با ادای احترام گرامی می‌داریم. قیام قامشلو بذر اساسی انقلاب ماست. ما با شهیدانمان و خلقمان در شمال و شرق سوریه پیمان می‌بندیم از خط مشی شهیدان ١٢ مارس و مبانی انقلاب ١٩ ژولای برای تحقق سوریه دمکراتیک و کثرتگرا صیانت به عمل آوریم. ما پیمان می‌بندیم که برای دستیابی به امنیت منطقه، نابودی ترور، رهایی عفرین و مناطق دیگر اشغالی از لوث اشغالگری ترک و مزدوران آن مبارزه کنیم."