نوروز احمد: عملیات علیه هسته‌های مخفی داعش آغاز شده است

نوروز احمد از اعضای فرماندهی کل ق.س.د اعلام نمود که نیروهای تحت امر این فرماندهی عملیات خود را علیه هسته‌های مخفی داعش آغاز کرده‌اند. نوروز احمد همچنین از نیروهای بین‌المللی هم درخواست کرد که برای محاکمه اعضای داعش دادگاهی بین‌المللی را برگزار کنند.

نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای امنیت داخلی بعد از حمله ۲۰ ژانویه به زندان منطقه صناعی در حسکه، عملیات خود را آغاز کردند. نیروهای سوریه دمکراتیک بعد از حملات سنگین، در روز چهارشنبه زندان غویران را تحت کنترل خود درآوردند. اما با حمله همزمان داعش به زندان غویران، نیروهای تبهکار داعش به مناطق دیگری از روژآوا هم حمله کرده بودند. عملیات نیروهای سوریه دمکراتیک هم در ۲۶ ژانویه، همزمان با پیروزی برخودان کوبانی خاتمه پذیرفت. در رابطه با این حمله و اقدامات بعدی نیروهای سوریه دمکراتیک، نوروز احمد گفتگویی را با خبرگزاری مزوپوتامیا انجام داده است.

پیش از این هم دست به حمله زده بودند

نوروز احمد در این گفتگو خاطرنشان ساخت که حملاتی که پیش از این صورت گرفته‌اند، از سوی نیروهای امنیتی خنثی شده بودند. در جریان این حملات امرا و فرماندهان ارشد داعش در باغوز هم دستگیر شده بودند و در زندان منطقه صناعی زندانی شده بودند. داعش به این افراد اهمیت می‌دهد. داعش برای فراری دادن این افراد همیشه در حال تلاش بوده است. تمام هسته‌های مخفی داعش و هم دولت ترک همیشه از طریق راهکارهای مختلف این حملات را ادامه داده‌اند و در همین راستا به سریکانی، گری سپی و مناطق دیگر حمله کرده‌اند. اما نیروهای ما این حملات را خنثی کرده‌اند و به اهداف خود نرسیده‌اند. جالب توجه است که این حملات در زمانیکه اردوغان می‌گفت ما با استراتژیهای مختلف به آنها حمله می‌کنیم، انجام می‌گیرد. در واقع این حملات تا کنون از لحاظ سازماندهی بسیار گسترده بوده‌اند.

گروههای تحت کنترل ترکیه

نوروز احمد در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که برخی از گروه‌ها در مطنقه تحت کنترل ترکیه هستند و برخی دیگر هم تحت کنترل عراق و سوریه وارد منطقه شده‌اند. با آغاز این حملات تمام این گروه‌ها وارد عمل شدند، حمله تنها به زندان محدود نشد. بدون شک هدف آنها اشغال تمام زندان و حسکه بود. تبهکاران مهم در این زندان بودند. تلاش می‌شد تا هم آنها را فراری بدهند و هم آنها را در این حملات مشارکت بدهند. تلاش می‌شد تمام منطقه را اشغال کنند. داعش بار دیگر در حال سازماندهی است و می‌خواهد بار دیگر خلافت را احیا و اعلام کند. حمله انها با این تعداد زیاد نشانه این واقعیت است.

تهدید زندان

نوروز احمد در ادامه گفتگوی خود اظهار داشت که این زندان همچنان با تهدید مواجه است و در ادامه افزود: ما به کرات به این تهدید اشاره کرده بودیم. هر اقدامی که ممکن بود ما برای حفظ آن انجام داده بودیم. بدون شک از امکانات کمی برخوردار بودیم و امکانات موجود برای حفظ آن کافی نبوده است. پیش از این هم به این مسئله اشاره کرده بودیم. اما علیرغم کمبودها نیروهای ما آنجا را حفظ کردند. ما به کرات خواهان برگزاری دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه تبهکاران داعش شده‌ایم. زیرا این بار و این مسئولیت تنها بر عهده خودمدیریتی نباید باشد.

عملیات علیه هسته‌های مخفی

نوروز احمد در بخش دیگری از این گفتگو اعلام کرد که پیش از این هم در رابطه با این زندان با نیروهای ائتلاف ضد داعش گفتگوهای لازم انجام شده است و تلاش‌های مشترکی را در این باره صورت داده‌اند. وی در ادامه اظهار داشت: اما این تلاش‌ها در حد انتظار ما نبوده‌اند. حمله کنونی هم نشان از این واقعیت دارد. مسئله مهم این بود که کنترل زندان بار دیگر به دست ما افتاده است. عملیاتهای ما علیه هسته‌های مخفی داعش همچنان ادامه دارند. نه فقط در حسکه، بلکه در اطراف شهر و شهرهای دیگر، عملیات پاکسازی هسته‌های مخفی داعش آغاز شده است.

درخواست برای برگزاری دادگاه بین‌المللی

نوروز احمد از اعضای فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که گام نخست در پاکسازی زندان از نیروهای داعش و سپس کنترل زندان بود. زیرا تعداد آنها بسیار فراوان بود. تلاش کردند تا از سلاح‌های سنگین وارد شوند. اما نیروهای ما به واکنش سریع دست زده و مانع از اقدامات بعدی آنها شدند. هم اکنون منطقه تحت کنترل ما قرار دارد. بدون شک این عملیات دشواری‌های خاص خود را داشته است، زیرا بسیاری از غیر نظامیان هم ناخواسته در میان این نبرد قرار داشتند. زندانیان فراری و نیروهای داعش در میان خانه‌های مردم در محلات اطراف خود مستقر شده بودند. همزمان زندانیانی هم وجود داشتند که سن کمی داشتند. خواستند تا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. ما نخواستیم که غیرنظامیان آسیبی ببینند. ما خواستیم کودکان را هم ازاد کنیم. این اقدام در گام نخست مهم بود.

اکنون در جای امن‌تری قرار گرفته‌اند. مورد حفاظت واقع شده و تدابیر لازم اتخاذ شده‌اند. این مسئله هم نیازمند امکانات است. یعنی این افراد در کوتاهترین زمان ممکن به کشور خود بازگردانده شود. برای آنکه این افراد محاکمه شوند و جنایات آنان مشخص شوند، لازم است که جامعه جهانی با ما همکاری داشته باشد. این تنها وظیفه ما نیست بلکه کاری است که باید در سطح بین‌المللی با آن هماهنگی شود. در این چارچوب این زندانیان باید هم محاکمه شوند و هم باید به کشورهای متبوعشان برگردانده شوند. یکی از اقدامات اصلی ما در این راستا قرار دارد. بدون شک برای تحقق این اهداف باید پیش از هر چیز امنیت این منطقه حفظ شود. ما از فرصتها و امکانات چندانی در این باره برخوردار نیستیم. این افراد طی عملیات مشترک ما و نیرهای ائتلاف دستگیر شده‌اند. یعنی دستگیری نیروهای داعش تنها مسئولیت ما به شمار نمی‌رود.

تحقیقات ادامه دارد

نوروز احمد در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که: ما همیشه برای محاکمه داعشی‌ها از جامعه جهانی درخواست کرده‌ایم. باید پیش از اینکه آنها دست به سازماندهی‌های بزرگتر بزنند، مانع از اقدامات آنها شد. زیرا این افراد برای تمام جهان یک تهدید به شمار می‌روند. کشورهایی که اتباع آنها در اینجا هستند و از داعش آسیب دیده‌اند، باید برای دست‌یابی به جهانی آرامتر و باثبات‌تر با ما همکاری کنند و مسئولیتهای خود را در این رابطه بر دوش بگیرند. این مسئله مهم است. بدون شک ما در رابطه با این حمله تحقیقاتمان را انجام می‌دهیم. در جریان این حمله ما دچار اسیب شدیم و فداکاریهای بسیاری را هم انجام دادیم. تا کنون هم ده هزار نفر از نیروهای به عملیات پاکسازی پیوسته‌اند.

تاثیرات ترکیه بر این حمله

نوروز احمد در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: تحقیقات ما در خصوص این حمله و ابعاد آن ادامه دارند. زمانیکه تحقیقاتمان به پایان رسیدند، نتایج ان را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانیم. در مجموع تبهکارانی که خود را به نیروهای ما تسلیم کرده‌اند اعلام کرده‌اند که از مناطق تحت کنترل ترکیه وارد حسکه شده‌اند. در زمان این حملات ما مشاهده کردیم که دولت ترک هم همزمان دست به حمله زد. این مسئله بسیار مهم بود. در نتیجه تحقیقات ما ابعاد این مسئله روشتر خواهد شد.