پ‌ی‌د: قیام ۱۲ مارس پایه و اساس انقلاب روژاوا است

پ‌ی‌د به مناسبت بیستمین سالگرد قتل‌عام و قیام قامشلو بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «این قیام یکی از عوامل اساسی انقلاب سوریه و همچنین اساس انقلاب ۱۹ جولای ۲۰۱۲ است.»

حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) به مناسبت بیستمین سالگرد قیام قامشلو بیانیه‌ای کتبی منتشر کرد.

در ابتدای این بیانیه به درگیری در سوریه، غزه، یمن، سودان و اوکراین و مردم خاورمیانه و شرق آسیا اشاره کرده و گفت «این درگیری‌ها و آشوب‌ها نشان می‌دهد که مشکل در قالب دولت مرکزی است که خود را در خاورمیانه تحمیل کرده و امیدهای مردم منطقه، بویژه خلق کورد، واقعیت تاریخی، سیاسی و جغرافیایی آنها را نادیده گرفته است.»

در این بیانیه با بیان اینکه قیام ۱۲ مارس ۲۰۰۴ آنگونه که رژیم دمشق ادعا می‌کند، حالت هرج و مرج نبوده است، ادامه داد: «قیام ۱۲ مارس یک قیام واقعی است که از قامشلو آغاز شد و در نتیجه این قیام ۴۰ نفر شهید، ده‌ها نفر زخمی و صدها کورد توسط نیروهای امنیتی سوریه دستگیر و شکنجه شدند. این قیام به اکثر مناطق روژاوای کوردستان و شمال و شرق سوریه، دمشق و حلب سرایت کرد و واکنش بزرگی ایجاد نمود. قیام یکی از عناصر اصلی انقلاب سوریه است که از اواسط مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و همچنین اساس انقلاب ۱۹ جولای ۲۰۱۲ است. هدف انقلاب جلب توجه به این واقعیت است که سوریه نیاز به تغییر و دموکراسی دارد و مسئله کوردها در سوریه را به عنوان یک مسئله میهنی حل کند و مشکلات منطقه را حل نماید.

در این بیانیه یاد شهدای قیام ۱۲ مارس گرامی داشته شده و گفته شد که هدف نظام مرکزی، ایجاد درگیری بین جوامع سوریه و بازی با ارزش‌های انقلاب محقق نشد.

در این بیانیه به مناسبت بیستمین سالگرد قیام قامشلو، نیروهای کورد از همه نیروها، احزاب و افراد میهن‌دوست خواستند تا وحدت خود را ایجاد کرده و به موقعیت سیاسی خود پی ببرند و به منافع تنگ نظرانه سیاسی پایان دهند. همچنین برای حفاظت از دستاوردهای انقلاب شمال و شرق سوریه فراخوان داده شد.

در ادامه بیانیه گفته شد، راه حل مناقشه در سوریه قطعنامه ۲۲۵۴ است و در مورد سیستم مدیریت خودمدیریتی نیز آمده است: «اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه نمونه مهمی است که اهداف آن دستیابی به ثبات و صلح در منطقه و سوریه است».