ق‌س‌د: برای شکست دادن داعش به همکاری بین‌المللی قویتری احتیاج است

ق‌س‌د به مناسبت سالگرد شکست داعش در باخوز بیانیه‌ای داد و گفت که تهدید داعش هنوز ادامه دارد و برای مقابله با این تهدید نیز به همکاری بین‌المللی قویتری لازم است.

فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک (ق‌س‌د) به مناسبت ۵مین سالگرد حمله‌ی باخوز که برعلیه تبهکاران داعش صورت گرفت و مورخ ۲۳ مارس ۲۰۱۹ موجودیت تبهکاران داعش بروی جغرافیا نابود ساخت، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

در این بیانیه که در سایت رسمی اینترنتی ق‌س‌د منتشر شده است، یاد شهدای حمله باخوز گرامی داشته شده و گفته شده: «شهدای ما با خون خود را پیروزی باخوز تضمین کردند. در این حمله حماسه‌های قهرمانی را خلق کردند.»

در این بیانیه اشاره شده که در مرحله مبارزه برعلیه تبهکاران داعش ایستار خلق و اقشار شمال و شرق سوریه نیز دارای اهمیتی بسیار بود و در شکست داعش نقش ایفا کردند.

در ادامه بیانیه خاطر نشان شد که نیروهای سوریه دمکراتیک برعلیه وحشی‌ترین سازمانی که انسانیت شاهد آن بوده مقاومتی تاریخی را انجام داده است و اینچنین ادامه داد: «جهانیان شاهد بودند. مبارزین ما به آرمانی که برای آن می‌کوشند باوری عظیمی دارند، صاحب چنین نیروی روحیه بودند که افسانه‌ای دروغین را شکست دهند و فضایی را که تبهکاران با کشتن قربانیان بنا نهاده بودند را به تمامی از میان بردارند.»

در این بیانیه تاکید شده که تبهکاران داعش ضربات سهمگینی از نیروهای ق‌س‌د خوردند، کنترل‌ آنها بر جغرافیا کم شد و بدین ترتیب در باخوز از غیرنظامی به مانند سپر انسانی سواستفاده می‌کردند و در مقابل این اعمال تبهکارانه‌ی داعش، ق‌‌س‌د خاطر نشان کرد: «داعش وحشی‌ترین تبهکارانش را در باخوز جمع کرده بود. وقتیکه فهمیدند پایان آنها فرا رسیده است، از غیرنظامیانی که ربوده بودند به مانند سپر انسانی سواستفاده کردند. اما نیروهای ما ماهرانه و حول معیار انسانی با غیرنظامیان رفتار و برخورد نمودند. چند بار به عملیات را متوقف کردند که کریدور انسانی ایجاد کنند تا غیرنظامیان را از سازمان تروریستی رهایی بخشند. غیرنظامیان طبق قانون و معیارهای انسانی در مناطق تحت حفاظت جای داده شدند. همچنین ما اعضای تسلیمی این سازمان را هم به بازداشتگاه ویژه منتقل نمودیم.»

اهمیت پیروزی در باخوز با سخنانی بمانند: «نیروهای ما توانستند میلیون‌ها غیرنظامی را از دست تروریست‌ها رهایی بخشند و تمامی جهان را نیز از پلشتی‌های اینان رهایی بخشیدند.» بیان شده و همچنین اشاره شد که در این عملیات به سازمان تبهکاری که در مناطق بسیاری از عراق و سوریه پخش شده و برای بسیاری از دیگر کشورها به تهدیدی مبدل شده بودند به پایان داده شد.

تهدید هنوز ادامه دارد

در این بیانیه اعلام شد که سازمان داعش هنوز هم برای منطقه و جهان تهدیدی بزرگ است و گفته شده: «تبهکاران در تلاشند تا از راه اعضای مخفی خود را از نو سازماندهی کنند و خیالات برگرداندن جغرافیای تحت کنترل خود را عملی کند. حملاتی از راه بمبگذاری و قتل غیرنظامیان که در نهاد‌های مدنی و اداری کار می‌کنند، هدف گرفتن پیشگامان عشایری که با آنان سازش نمی‌کنند هنوز هم ادامه دارند.»

در این بیانیه توجه‌ها به عملیات‌های نظامی ق‌س‌د که برعلیه اعضای تبهکاران ادامه دارد معطوف شد، اما تا زمانیکه منابع ایدئولوژی داعش خشکانده نشود در منطقه و جهان موفقیت لازمه به دست آورده نمی‌شود و گام‌هایی که باید برداشته شوند را چنین بیان نمود: «در سراسر جهان به یک همکاری نیرومند میان کشورها و نیروهای ما باید انجام شود. مشارکت نیروهای ائتلاف بین‌المللی برای جنگ برعلیه ترور و پشتیبانی کردن لازمه برای ادامه دادن مبارزه برعلیه داعش کارهایی مهم هستند. همچنین برای از نو بنا نهادن منطقه که ترور در سال‌های قبل فروپاشی بزرگی را در آن ترتیب داده بود، همکاری بین المللی بیشتری لازم است. بدین ترتیب برای بنا نهادن نهادهای کلی به مشارکت وسیعتر بین‌المللی نیاز وجود دارد. برای رهیافت از پرونده‌های مجرمان و دستگیرشدگان سازمان تروریستی و برگرداندن آنان به کشورهایشان همکاری مهم است. ایجاد دادگاه بین‌المللی در منطقه‌ما که نظارت بر دادگاهی کردنشان طبق قوانین بین‌المللی انجام شود نیز احتیاج است. همچنین جستجو راه‌حلی برای پرونده خانواده‌های داعش که در کمپ هول  هستند کاری مهم است و لازم است به تاخیر نیفتند. علیرغم اینکه نیروهای ما تلاش کردند منابعی که تبهکاران در درون کمپ بنا کردند را بخشکانند نیز هنوز هم این کمپ بمانند یک بمب است. این خود جای نگرانی است و لازم است هرکسی بدان مشغول شود.»

در پایان این بیانیه به پشتیبانی دولت اشغالگر ترکیه به تبهکاران داعش در منطقه دیروالزور توجه نشان داده شده که قصد دارد داعش را در آن مناطق زنده نگه‌ دارد و گفته شد: «ما می‌بینیم که شکست دادن سازمان تروریستی به همکاری نیرومند جامعه بین‌المللی نیاز دارد.»