رامی عبدالرحمان: ترکیه علت بنیادین احیای ترور در سوریه است

رامی عبدالرحمان مدیر SOHR اعلام کرد که جامعه بین‌المللی نمی‌خواهد که پرونده داعشیان زندانی حل شود؛ و همچنین اعلام کرد که ترکیه علت بنیادین احیای ترور در سوریه است.

۲۰ ژانویه تبهکاران داعشی به زندان منطقه صناعیه در حسکه حمله کردند. نیروهای داعش با حمله به این زندان تلاش داشتند تا چند هزار زندانی آن را فراری بدهند. اما نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای امنیت داخلی طرح‌های آنان را خنثی کردند. همزمان با حمله به زندان، دولت اشغالگر ترک به روستاهای منطقه عین عیسی و تل تمر حمله کرد. در رابطه با حمله به زندان و واکنش‌های صورت گرفته علیه آن، حکومت دمشق ادعا کرد که نیروهای سوریه دمکراتیک غیرنظامیان را به قتل رسانده و کسانی هم که زندانی بوده‌اند یا کودکان هستند یا افراد مسن هستند.

رامی عبدالرحمن مدیر مرکز سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه SOHR روز گذشته طی گفتگوی ویژه خبری با خبرگزاری هاوار به پرسشهای این وبسایت پاسخ داد.

رامی عبدالرحمن در این گفتگو اعلام کرد که حملات هسته‌های مخفی داعش اساسا در راستای منافع دولت ترک قرار داشته و در ادامه افزود: این حملات در راستای منافع روسیه و ایران هم قرار می‌گیرند، از این طریق این نیروها اعلامی می‌کنند که مناطق شمال-شرق سوریه از امنیت برخوردار نیستند و نیروهای سوریه دمکراتیک قادر به تامین امنیت و کنترل آن نیستند. با چنین گفته‌هایی زمینه  را برای اشغال منطقه آماده می‌کنند. این موضوعی است واضح برای همه.

رامی عبدالرحمن ادعاهای دولت ترک مبنی بر عدم امنیت در منطقه را  تکذیب کرده و در ادامه پرسید چرا باید البغدادی و معاون وی در مناطق تحت کنترل ترکیه قرار داشته باشند؟

ترکیه علت اصلی توسعه ترور بین‌المللی در سوریه است

رامی عبدالرحمن در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که تبهکاران داعش به طور گسترده‌ای به ارتش میهنی سوریه پیوسته‌اند که وابسته به ترکیه بوده و افراد تندرو از طریق ترکیه وارد خاک سوریه می‌شوند. و همچنین اظهار داشت که ترکیه علت اصلی گسترش ترور در سطح بین‌المللی در خاک سوریه است.

رامی عبدالرحمن مدیر مرکز یازمان دیده بان حقوق بشر سوریه SOHR در رابطه با حملات صورت گرفته به زندان منطقه صناعیه حسکه هم اعلام کرد که منطقه شمال-شرق سوریه با حملات و فشارهای بسیار سنگینی روبرو است، دولتهای جهانی نمی‌خواهند که اتباع زندانی خود را تحویل بگیرند و در این باره افزود: بنابه همین دلیل جامعه بین‌لمللی لازم است که مسئله این بمب زمانبندی شده را حل کند، لازم است که تصور کنند در صورتیکه یکبار دیگر فرار این زندانیان صورت بگیرد با چه وضعیتی روبرو می‌شوند.

۱۲ هزار شهید در نبرد علیه ترور

رامی عبدالرحمن در ادامه خاطرنشان سخت که افرادی که به داعش پیوسته‌اند، لازم است از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک مورد محاکمه قرار بگیرند، در مقابله با فساد مبارزه شود. در شمال-شرق سوریه در نتیجه جنگ با ترور، ۱۲ هزار نفر به شهادت رسیده‌اند.

رامی عبدالرحمن در خصوص ادعاهای حکومت دمشق که نیروهای سوریه دمکراتیک با قتل غیر نظامیان و کودکان در زندان صناعیه و آوارگی ساکنان منطقه زندان را کنترل کرده و دست به جنایت زده‌اند هم اظهار داشت: مسئله خنده‌داری است که رژیم سوریه از کودکان حرف می‌زند. با هواپیماهای دولت سوریه است که کودکان به قتل می‌رسند، در زندان‌های دولت سوریه است که هزاران نفر مفقود شده‌اند، افراد بیشماری وجود دارند که به دلیل شکنجه در زندان‌های دولت سوریه به قتل رسیده‌اند.  این اظهارات دولت سوریه در حالی است که ساکنان منطقه غویران در واکنش و پاسخ به حملات داعش خودشان مشارکت کرده بودند، لازم به طرح چنین مدعاهای بی‌پایه‌ای نیست.

در بخش دیگری از سخنان خود عبدالرحمن ضمن اشاره به برخی از روشنفکران طرفدار اپوزیسیون ترکیه گفت: آنها ادعا می‌کنند که رویدادهای اخیر در منطقه غویران طرحی است که از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک به منظور بهره‌برداریهای بین‌المللی صورت گرفته است. مگر عاقلانه است که نیروهای سوریه دمکراتیک از طریق چنین طرحی شروانهای خود را از دست بدهد؟ چرا زمانیکه مسئله نیروهای سوریه دمکراتیک هستند، انها نسبت به هر چیزی مشکوک می‌شوند؟ اما هیچ کس در رابطه با مناطق اشغال شده عفرین چیزی نمی‌گوید؟ ما می‌توانیم بگوییم که مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دمکراتیک از امن‌ترین مناطق سوریه هستند.

چرا در سال ۲۰۱۹ از اشبال الخلافه چیزی نمی‌گفتند؟

رامی عبدالرحمن مدیر مرکز سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه SOHR در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت: با حملات صورت گرفته به زندان منطقه صناعیه برخی از سازمانهایی که دم از حقوق می‌زنند، گفتند که لازم است کودکان از جنگ زندان غویران دور شوند و برای حفظ آنها به مناطق امن دیگری منتقل شوند. این ادعاها در حالی صورت می‌گیرند که از سال ۲۰۱۹ به بعد، زمانیکه اشبال الخلافه به زندان غویران منتقل شدند، این سازمانها کجا بودند؟ چرا در آن زمان صدایی از آنها بلند نشد؟ البته ما هم می‌گوییم که باید به مناطق دیگری منتقل شوند تا از سوی اعضای داعش مورد استفاده و بهره‌برداری قرار نگیرند.

رامی عبدالرحمن در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به اظهارات نیروهای ائتلاف بین‌المللی و بریتانیا در رابطه با وضعیت زندان صناعیه گفت: لازم نیست از نیروهای سوریه دمکراتیک تشکر شود و وضعیت ایجاد شده محکوم شود. بلکه نیاز است تا حمایت‌های واقعی نظامی، تکنیکی و مالی صورت بگیرد. نمی‌توان این وضعیت را محکوم کرد، اما همزمان ترکیه نیروهایی را که مشغول نبرد با ترور هستند، درگیر حملات خود کند.

رامی عبدالرحمن مدیر مرکز سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه SOHR در خاتمه گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت که لازم است جامعه بین‌المللی در مقابل  این بمب زمانبندی شده موضع شفافی اختیار کند و برای آن راه حلی پیدا کند. لازم است که زندانیان تبهکار کشورهای خود را بازکردانده و در آنجا محاکمه کنند، این زندانیان نباید در سوریه بمانند.