رشید: آزادی کوردها را در شخصیت رهبر آپو هدف قرار می‌دهند

حیدر رشید عضو حزب اتحاد دموکراتیک با بیان اینکه آزادی خلق کورد در شخص رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان هدف قرار می‌گیرد، گفت: «اندیشه‌های رهبری و مبارزات پ‌ک‌ک امروز به سدی در برابر پروژه‌های نیروهای هژمونیک تبدیل شده است.»

رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ با توطئه بین‌المللی دستگیر شد. حیدر رشید عضو حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) در مورد توطئه بین‌المللی صحبت کرد.

حیدر رشید در آغاز سخنان خود درباره دلایل توطئه صحبت کرد و گفت: «اندیشه‌ای که در جهان در حال پیشرفت است و طرحی که نیروهای هژمونگرا برای خود تعیین کرده‌اند و هدف آنها رهبر آپو بود. این هم اهمیت و ارزش رهبر عبدالله اوجالان را از نظر فلسفه و عمل نشان می‌دهد. بسیاری از افراد دانشمند قدرت توضیح دادن دارند اما در عمل کم می‌آورند و کاستی‌هایی دارند. اما رهبر آپو آنچه را که در فلسفه خود می‌گوید، ابتدا در شخصیت خود به اجرا در می‌آورد. رهبری در یکی از صحبت‌های خود می‌گوید : «آنچه را که برای خودم خوب می‌بینم، برای رفقا و جامعه خود هم خوب می‌بینم.» بر اساس این اصل رهبر آپو دید که در کوردستان آزادی شخصیت و جامعه وجود ندارد. رهبر آپو هم در ارزیابی‌های خود این موضوع را به زندان روباز تشبیه کرده و می‌گوید : «اگر کسانی در کوردستان بگویند من در جامعه‌ای آزاد هستم، خود را فریب می‌دهند، چون زندان روباز از زندان بسته شده خطرناک‌تر است.» با این گفته رهبر آپو می‌خواهد نشان دهد که در زندان روباز کسانی که اسیر و بی‌اراده هستند، خود را آزاد و دارای اراده می‌بینند، در واقع خود و جامعه خود را فریب می‌دهند.»

یک سیاست بزرگ در برابر کوردها در حال اجرا است

رشید در ادامه سخنان خود رشید اعلام کرد که سیاستی که در برابر کوردستان اجرا می‌شود، یک سیاست هژمونیک است و چنین ادامه داد: «در فلسفه رهبر آپو مشاهده شد که ستمی که علیه مردم کورد و کوردستان اجرا می‌شود یک سیاست بسیار بزرگ و یک تصمیم هژمونیک است. به همین دلیل رهبر آپو تحقیقات خود را در باره کوردستان گسترش می‌دهد و در سال ۱۹۷۸ زمانی که حزب کارگران کوردستان تشکیل می‌شود، پس از آن در سال ۱۹۷۹ در واشنگتن یک جلسه برگزار می‌شود و در این جلسه، حزب کارگران کوردستان را برای خاورمیانه به عنوان یک تهدید می‌دانند. در آن سال‌ها در کوردستان چندین حزب و گروه تشکیل شدند اما آمریکا به جز حزب کارگران کوردستان واکنش اینچنینی در مقابل تشکیل هیچ حزب و گروه‌ دیگری نشان نداد. دلیل این موضوع هم این است که حزب کارگران کوردستان و اندیشه‌های رهبر آپو هم در کوردستان و هم در تمام خاورمیانه در خلاف منافع آمریکا است. به این ترتیب در سال ۱۹۸۸ تصمیم به خاتمه دادن به قیام حزب کارگران کوردستان گرفته می‌شود. آنها می‌خواهند این موضوع را از طریق ارتباط ارتش آمریکا و ترکیه انجام دهند.»

نیروهای هژمونیک از رهبر آپو و حزب کارگران کوردستان می‌ترسیدند

حیدر در ادامه سخنان خود نقش آلمان را در توطئه بررسی کرد و گفت: «در آن زمان رئیس آلمان خود طرح توطئه را راه‌اندازی کرد. هدف آنها شخصیت رهبر آپو نبود، هدف اندیشه و فلسفه رهبر آپو بود که با لطف رهبر آپو مردم کورد بیدار می‌شدند. این موضوع هم بر خلاف منافع نیروهای هژمونیک در کوردستان بود. به همین دلیل نیروهای هژمونیک تشکیل حزب کارگران کوردستان را برای خود به عنوان یک تهدید می‌دانستند. آمریکا ابتدا از ترکیه شروع کرد و آن را به سمت خود کشید. چون هدف آنها نزدیک به هم بود، ترکیه هم می‌خواست این کار را انجام دهد. در طرحهای آنها راه و روش‌های خارج کردن رهبر آپو از خاورمیانه وجود داشت. به همین دلیل ابتدا کاری کردند که رهبر آپو به کشورهایی که تحت تأثیر آمریکا و ناتو بودند، برود . اولین کشوری که حزب کارگران کوردستان را در لیست خود قرار داد، آلمان بود.»

حیدر در سخنان خود به نقش یونان در این توطئه پرداخت و ادامه داد: «در این توطئه دولت یونان می‌خواست بازار خود را اداره کند تا آمریکا حمایت اقتصادی بیشتری از آن بکند. به همین دلیل خیانت از یونان شروع شد و می‌توان آن را خیانت بزرگ نامید. چنین اقداماتی در تاریخ یونان هرگز انجام نشده است.»

در ادامه سخنان خود حیدر رشید این موضوع را بیان کرد: «در نتیجه این وقایع اهمیت رهبر آپو در پروژه دموکراسی و فلسفه مشخص می‌شود. اندیشه رهبر آپو بر اساس اجتماعی، دموکراسی و برابری ملت‌ها است و تمام جهان تحت تأثیر سرمایه‌داری غارتگر، در برابر فلسفه رهبر اوجالان یکی شدند. در نتیجه در روز ۱۵ فوریه ۱۹۹۹ رهبر آپو به ترکیه تحویل داده شد. تحویل دادن رهبری در روز ۱۵ فوریه بخشی از نسل‌کشی کوردها است. در سال ۱۹۲۵ شیخ سعید و یارانش در این روز دستگیر شدند. می‌خواهند به کوردها بگویند که اگر قیام کنید، در این روز قتل‌عام می‌شوید. می‌خواهند این تاریخ را روی کوردها اجرا کنند. در شخصیت رهبر عبدالله اوجالان آزادی کوردها را هدف قرار دادند.»

رشید با بیان اینکه زندگی در امرالی عادی نیست و رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بیان می‌کند که حضور او برای آزادی مردم کوردستان، جامعه و جنبش آزادی مهم است و سخنان خود را اینگونه پایان داد: «برای همین رهبر عبدالله اوجالان راه زندگی را پیش روی خود قرار داد. یکی از اهداف دستگیری رهبر آپو همین پروژه بود و در این پروژه سعی کردند مردم کورد را از آزادی و زندگی انسانی دور نگه دارند. تفکرات و فلسفه رهبر آپو و مبارزه پ‌ک‌ک با پروژه‌های آن‌ها به سدی در مقاباشان تبدیل شده است و از آنها حسابخواهی می‌کند.»