شیخموس احمد: مسدود کردن دروازه مرزی تل کوچر تاثیری منفی بر کمپ‌های پناهندگان دارد

شیخموس احمد در رابطه با تاثیرات منفی مسدود کردن دروازه مرزی تل کوچر بر کمپ‌های آوارگان در فصل زمستان هشدار داده و تاکید کرد که آنها تلاش می‌کنند نیازمندی‌های آوارگان را در حد امکان تامین کنند.

در مناطق شمال-شرق سوریه نزدیک به یک میلیون آواره از مناطق مختلف سوریه و عراق زندگی می‌کنند. تمام این آوارگان به دلیل جنگ به مناطق شمال-شرق سوریه که از امنیت و ثبات برخوردار است گریخته‌اند. در مناطق خودمدیریتی ۱۵ کمپ برپا شده است که هزاران خانواده زندگی می‌کنند.

از طرف دیگر در روستاهای تابعه رقا، دیرالزور، طبقا و منبج کمپ‌های پراکنده‌ای وجود دارند که صدها هزار آواره دیگر که بیشتر آنان از مناطق دیگر سوریه و خصوصا دیرالزور هستند  سکونت گزیده‌اند. با فرا رسیدن فصل سرما و به دلیل بحران موجود در سوریه این آوارگان دچار رنجهای مضاعف شده‌اند.

طرحی برای حمایت از تمام آوارگان

شیخموس احمد ریاست مشترک دفتر امور پناهندگان و آوارگان شمال-شرق سوریه تایید کرد که این دفتر از طرحی برای ارائه کمک به پناهندگان شمال-شرق سوریه برخوردار بوده و آماده است تا وسایل مورد نیاز پناهندگان و آوارگان را در فصل زمستان تامین کند.

شیخموس احمد در ادامه اظهار داشت: هیات امور اجتماعی و دفتر امور پناهندگان و آوارگان روزانه و در تمام ۲۴ ساعت روز تلاش می‌کند تا وسایل مورد نیاز پناهندکان و آوارگان در کمپ‌ها را تامین کرده و با سازمان‌های رسمی و غیر رسمی در منطقه هماهنگی می‌کند تا لباس‌های زمستانی و خوراک را برای ساکنان کمپ‌ها تامین کند.

شیخموس احمد در ادامه خاطرنشان ساخت که دفتر امور پناهندگان و آوارگان خودمدیریتی شمال-شرق سوریه طرحی را برای سازماندهی ارائه کمک‌ها اماده کرده است تا وسایل و مایحتاج روزانه برای پناهندکان و آوارگان در فصل زمستان را پیدا کرده و توزیع کند. چادرهایی وجود دارند که باید تعویض شوند، زیرا مستهلک شده‌اند. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به وجود هماهنگی بین خودمدیریتی و WHO برای تامین غذای کودکان و از جمله شیر و درمان اشاره کرده و درخواست کرد که لازم است پایگاههای بهداشتی بیشتر در کمپ‌ها مستقر شده و نسبت به ویروس کرونا سطح آماده باش افزایش پیدا کند.

شیخموس احمد همچنین خاطرنشان ساخت که دفتر امور پناهندگان و آوارگان توزیع نفت و مواد سوختی در کمپها را ادامه داده و این فرایند از نیمه دوم تایستان آغاز شده است. وی تایید کرد که پیش از آغاز فصل زمستان تمام خانواده‌های پناهندگان باید سهمیه نفت خود را دریافت کرده باشند.

تاثیرات منفی محاصره منطقه و مسدود کردن دروازه های مرزی بر کمپ‌های پناهندگان

در ژوئن سال جاری شورای امنیت سازمان ملل متحد مکانیزم عبور کمک‌های انسانی به سوریه از طریق دروازه باب الحوا را که تحت کنترل تبهکاران وابسته به ترکیه و هیات التحریر الشام – جبهه النصره پیشین- است تمدید کرد و دروازه تل کوچر همچنان بروی عبور کمک‌های انسان‌دوستانه مسدود باقی ماند. تصمیم سازمان ملل متحد از تاثیرات منفی بر ۵ میلیون ساکن روژآوا و مناطق شمال-شرق سوریه برخوردار بوده است، زیرا این منطقه تا کنون پذیرای چند صد هزار پناهنده و آواره در منطقه بوده است.

شیخموس احمد خاطرنشان ساخت که چون دروازه تل کوچر مسدود بوده و کل منطقه روژآوا نیز تحت محاصره است، خودمدیریتی برای کسب کمک‌های انسان دوستانه و از جمله خوراک با دشواری‌های بسیاری روبرو است. زیرا مسدود نمودن دروازه‌های مرزی تاثیری منفی را بر وضعیت کمپ‌ها کرده است. لازم است که جامعه جهانی نسبت به این تصمیم تجدید نظر کند.

شیخموس احمد، ریاست مشترک دفتر امور پناهندگان و آوارگان در شمال-شرق سوریه، در خاتمه اظهار داشت: ما با تمام نیروی خود تلاش می‌کنیم که پیش از فرا رسیدن زمستان  کمکهایمان را به تمام کمپ‌ها ارسال کنیم.

منبع: ANHA