خط مقاومت چهار یاران در بوتان به روز شده است

بروسک، چکدار، کامران و دلسوز از قهرمانان کوردستان که در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ به شهادت رسیدند، با عزم خود برای مقاومت در برابر اشغالگران، خط مقاومت چهار یاران در بوتان را به روز کردند.

شهدای بوتان

آتش جستجوی حقیقت و زندگی آزاد همیشه در کوه‌های سرکش کوردستان شعله‌ور است. زیباترین و موفق‌ترین جوانان این آتش را با عشق به آزادی پرورش می‌دهند. در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در منطقه بوتان چهار قهرمان به نام‌های بروسک کاتو، رستم چکدار کاتو، کامران طَیره‌باز و دلسوز گابار تا آخرین نفس خود با ارتش وحشی ترکیه جنگیدند. آنها با نثار جان خود در راه آزادی کوردستان به کاروان جاویدان پیوستند.

قهرمان بوتان، بروسک کاتو (باسری جین)، در خانواده‌ای میهن‌دوست به دنیا آمد که فرهنگ باستانی بوتان را زنده نگه می‌دارند. بروسک کاتو که به خاطر همین خصوصیت وفادار به ذات خانواده‌اش بزرگ شد، گفت: «مردم ما، جامعه ما تحت ظلم و ستم هستند، هویت، زبان، فرهنگ و هستی ما در حال نابودی است. وظیفه من حفظ ارزش‌های جامعه است و بسیار افتخار می‌کنم که برای این هدف می‌جنگم» و در سال ۲۰۱۱ به صفوف گریلاها پیوست. بروسک کاتو پ‌ک‌ک را این‌گونه تعریف کرد: «پ‌ک‌ک جنبشی است از اخلاق، زیبایی‌شناسی، صداقت، برابری، وجدان، عدالت و انسان‌های صمیمی که بر پایه خودسازی بر اساس فلسفه رهبر آپو، گام‌های سریعی در راهپیمایی انقلابی برداشته است.»

بروسک به مدت ۱۳ سال یک مبارزه بی‌وقفه انجام داد

پس از منطقه گاره به منطقه زاپ رفت. او با جنگیدن در شرایط سخت، حدود ۳ سال در زاگرس، از نظر نظامی، حیاتی و ایدئولوژیکی توانمند شد. بروسک کاتو که تجربه زیادی در زاپ به دست آورده بود، پس از شروع حملات داعش علیه روژاوا و شنگال به روژاوا رفت تا به عنوان یک مبارز آپویی با تبهکاران مبارزه کند. او در بسیاری از عملیات‌ها که برای پاکسازی روژاوا از وجود تبهکاران طرح شده بود، شرکت کرد. بروسک که در هر میدانی با شجاعت فراوان علیه داعش جنگید، ماموریت خود را در روژاوا در سال ۲۰۱۷ با موفقیت به پایان رساند و به کوه‌های کوردستان بازگشت. او در آکادمی شهید ابراهیم حضور یافت و به ویژه در تاکتیک‌های گریلای دوران جدید، تعمیق چشمگیری را تجربه کرد. پس از دوره آموزشی به منطقه کاتو که در آنجا متولد و بزرگ شده بود اعزام شد و به مبارزه ادامه داد.

بروسک کاتو که بی‌باکانه با ارتش اشغالگر ترک می‌جنگید، می‌دانست که چگونه حتی در سخت‌ترین حملات از خود و رفقایش محافظت کند. زیرا جغرافیای سرکش کاتو بروسک را قادر ساخت تا روش‌های بسیاری را بیاموزد. اگر این کوه‌ها نبودند چگونه حماسه چنین فداکاری بر دل همه ما می‌نشست؟ او گریلایی بود به نیرومندی کوه‌ها و سرکش مثل صخره‌ها. به همین دلیل در هر درگیری با صخره‌ها و دره‌های عمیق خود از خود محافظت می‌کرد. او برای پایبندی به عهد مبارزه، لحظه لحظه زندگی خود را تقدیم به لبخند آزاد بر لبان فرزندان میهنش کرد. او ۱۳ سال بدون وقفه مبارزه‌ای بزرگ در هر زمینه‌ای انجام داد.

رستم با مواضع اصولی و مصمم خود یک مبارز شجاع بود

گریلا رستم چکدار کاتو (سفر تمل) نیز در جغرافیایی که بروسک در آن متولد شد به دنیا آمد. رستم چکدار کاتو که در روستای سَتکاره از توابع شهرستان اَلکه در شرنخ در خانواده‌ای پایبند به میهن‌دوستی و ارزش‌های کوردی به دنیا آمد، مانند هر کودک کورد در آن سرزمین‌ها با آرزوی گریلا شدن خود را برای آینده‌ای آزاد آماده کرد. او نمی‌توانست صبر کند تا هر چه زودتر بزرگ شود و به صفوف مقاومت بپیوندد. رستم چکدار کاتو که علاقه‌اش به پ‌ک‌ک را در دل می‌پروراند و واقعیت دشمن را می‌دید، به عنوان فرزند خانواده‌ای که در معرض فشار و ظلم دولت ترکیه بود، از رفتن به مدارس نظام سرباز زد. او در سنین جوانی کار ملیشیایی را با موفقیت انجام داد و وظایف خود را به خوبی انجام داد. چکدار کاتو که به دلیل مطالعات راهبردی فراوان رویاهای گریلا شدن خود را به تعویق انداخته بود، با پیوستن به صفوف مبارزه در منطقه کاتو ژیرکا در بوتان در سال ۲۰۱۳ افتخار گریلا بودن را تجربه کرد.

چکدار کاتو که با ارائه تجربیات به دست آمده به رفقایش سعی در انجام وظایف رفاقتی خود داشت، پس از سه سال کار موفق در منطقه کاتو ژیرکا عازم مناطق حفاظتی مدیا می‌شود. پس از حمله تبهکاران داعش به روژاوا، به فریاد مردمش شتافت و مدتی در روژاوا به جنگ پرداخت. چکدار کاتو که در حماسه مقاومت در روژاوا شرکت کرده بود، بعداً به منطقه بهدینان برگشت. پس از حمله اشغالگران به هفتانین در کارزار انقلابی «جنگ خابور» شرکت کرد و با رفقایش عملیات‌های موفق بسیاری انجام داد. او به عنوان جانشین بارگران، زلال‌ها و اَسمَرها انتقام رفقای شهیدش را از دشمن گرفت.

چکدار کاتو که می‌خواست در منطقه‌ای که دوران کودکی خود را در آنجا گذرانده گریلا شود، به سمت کوه‌های بوتان روی آورد. او به عنوان فرزند دلیر بوتان با مواضع اصولی و مصمم در مبارزات خود به مبارزی دلیر تبدیل شد. رستم چکدار کاتو فرزند دلاور بوتان که از کودکی تا آخرین لحظه زندگی خود در برابر دشمن کوتاه نیامد و وظایف خود را به درستی انجام داد، ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در حمله دشمن در منطقه بوتان به شهادت رسید.

دلسوز در مسیر پیروزی گام برداشت

دلسوز گابار (آروین حسینی) که عاشق آرمان میهن و آزادی بود با پیروی از حق راه مبارزه را برگزید.

دلسوز گابار در خانواده‌ای با فرهنگ کوردی در منطقه شاهو در روژهلات کوردستان به دنیا آمد. از آنجایی که او در خانواده و محیطی میهن‌دوست بزرگ شده بود، در سنین جوانی شروع به شنیدن نام پ‌ک‌ک کرد. دلسوز گابار که از کودکی سیاست‌های نظام را زیر سوال می‌برد، از نزدیک شاهد ظلم و ستم رژیم ایران بر مردم کورد در روژهلات کوردستان بود. دلسوز گابار که ۱۱ سال در مدرسه نظام درس خوانده و بعداً مدرسه نظام را نپذیرفت، از سنین پایین برای کمک به معیشت خانواده به کار کولبری پرداخت. او بیشتر با واقعیت دشمن مواجه می‌شد و فکر می‌کرد که باید مانند هر جوان شریف کورد با دشمن مبارزه کند و بجنگد. او در سال ۲۰۱۸ با عزمی راسخ به صفوف گریلا پیوست. او به محض شروع راهپیمایی آزادی به دلیل پایبندی‌اش به رهبری و شهدا نام دلسوز گابار را بر خود نهاد.

دلسوز که با روابط رفاقتی مبتنی بر فداکاری توانست بر زندگی دشوار کوهستانی فائق آید، اصل رفاقت رهبر آپو را مبنا قرار داد و روابط خود را بر همین اساس برقرار کرد. پیوسته خود را برای شرایط سخت و دشوار آماده می‌کرد و خود را از نظر نظامی و ایدئولوژیکی آموزش و رشد می‌داد. او مدام در آرزوی رفتن به باکور بود. او برای ابراز عشق به کوه گابار شهرت گریلایی‌اش را به گابار تغییر داد. او در بسیاری از مناطق منطقه قندیل به عنوان گریلا مشغول به کار شد و تمرکز خود را برای رفتن به گابار عمیق کرد. او آموزش‌های تخصصی در مورد تاکتیک‌های گریلای دوره جدید دریافت کرد و به منطقه باکور که آرزویش را داشت رفت. دلسوز که مردم و جغرافیای بوتان را بسیار دوست داشت، در مدت کوتاهی این منطقه را آموخت. در مبارزه با دشمن اشغالگر نقش و مأموریت داشت. او با رساندن مقاومت و جنگ خود به بالاترین سطح در منطقه بوتان یکی از هزاران قهرمان کشورش شد.

کامران در هر کاری با روحیه و قویا شرکت کرد

رفیق کامران طَیره‌باز (یلماز سالا) در سال ۱۹۹۵ در خانواده‌ای میهن‌دوست در شهر مقاومت‌گر کوردستان، جولمرگ به دنیا آمد. کامران طَیره‌باز با بزرگ شدن در محیطی که ارزش‌های میهن‌دوستانه و کوردی زنده نگه داشته شده بود، در سنین پایین با پ‌ک‌ک آشنا شد. او در برابر حملات ویرانگر علیه خلق کورد و پ‌ک‌ک سکوت نکرد و به عنوان جانشین سنتی که در برابر ظلم سر فرود نیاورد، گریلا شدن را هدفش قرار داد. کامران که سال ۲۰۱۳ به این آرزویش جامه عمل پوشاند و به صفوف گریلا پیوست، بسیار تحت تأثیر جغرافیای باشکوه زاگرس قرار گرفت. کامران که مانند رفقایش چکدار، بروسک و دلسوز توانست به سطح گریلای مدرنیته دموکراتیک برسد، با تمرکز بر دفاعنامه‌های رهبر آپو خود را به ایدئولوژی رهبری مجهز کرد.

کامران طَیره‌باز که قبل از پیوستن به گریلا تحت تأثیر روابط رفاقتی در پ‌ک‌ک قرار گرفته بود، در هر کاری با روحیه و قویا شرکت می‌کرد. او در شرایط سخت منطقه جیلو جنگید و در حمله اشغالگران در سال ۲۰۱۷ مجروح شد. او پس از اتمام دوران درمان، مبارزه را از همان جایی که متوقف شد ادامه داد. به جبهه‌های داغ جنگ روی آورد و در هر منطقه‌ای که بود ضربه بزرگی به دشمن وارد کرد. در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ در بوتان تا آخرین گلوله‌اش در برابر حمله دشمن مقاومت کرد. به عنوان مبارزی فداکار و دلیر به کاروان شهدا پیوست. شهید کامران و قهرمانانی چون او همیشه در سرزمین کوردستان وجود خواهند داشت.

در سال ۱۹۸۲ در زندان شماره ۵ آمد، فرهاد کورتای، نجمی اونَر، اشرف آنییک و محمود زنگین تاریکی شب را با آتش زدن بدن خود شکستند. این چهار یاران با این عملیات‌شان به خط مقاومت جنبش آزادی کوردستان تبدیل شدند. این خط‌مشی هزاران قهرمان را در کوردستان خلق کرد. بروسک، چکدار، کامران و دلسوز قهرمانان کوردستان که در ۲۰ ژوئن ۲۰۲۴ به شهادت رسیدند بار دیگر روحیه مقاومت چهار یاران را به روز کردند. با نشان دادن همین قاطعیت و موضع گیری، اشغالگران را شکست دادند. این چهار قهرمان دلیر بار دیگر موفقیت روحیه مقاومت را اجتناب‌ناپذیر کردند و از این حقیقت به قیمت جان خود صیانت کردند. با پرتو این قهرمانان راه آزادی کوردستان بیش از پیش روشن خواهد شد.