باد تغییرات در انقلاب زنان روژاوا-۲

انقلاب روژاوا به مبارزه خود برای آزادی و دموکراسی در هر بعد ادامه می‌دهد که با همبستگی جوامع متشکل از تفاوت‌های قومی و آیینی تقویت شده است.

انقلاب روژاوا انقلابی است که در آن هویت‌های چند قومیتی و آیینی مانند کورد، عرب، ارمنی، آشوری-سوریانی-کلدانی، چرکس، ترکمن، مسلمان، مسیحی، ایزدی، سنی و علوی به منصه ظهور می‌رسد و همبستگی در قالب یک الگوی مدیریت دموکراتیک و سازماندهی اجتماعی به رهبری زنان به یکپارچگی تبدیل شده است. در انقلاب روژاوا، که زنان بهای گزافی پرداختند، زنان در هر بعد سازماندهی کردند و به سازماندهی خود ادامه می‌دهند.

در قسمت دوم گزارش، تشکل‌های زنان از قانون زنان تا قانون خانواده، از فرهنگ تا ورزش را پوشش خواهیم داد.

مهم‌ترین گام اول قانون زنان است

زنان در انقلاب روژاوا در هر جنبه‌ای از جامعه شرکت کردند و گام‌های مهمی در مبارزه برای برابری جنسیتی و آزادی برداشتند. آنها با حضور فعال در عرصه‌های سیاسی، در امور اداری حرفی برای گفتن داشتند و حق اداره خود را به دست آوردند. در عین حال، آنها در عرصه اقتصادی مشارکت فعال داشته، کسب و کار خود را تأسیس کردند و آزادی اقتصادی به دست آوردند. زنانی که در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی دستاوردهای قابل توجهی کسب کردند، در آموزش و پرورش به حقوق مساوی دست یافته و در همه اقشار جامعه به طور آزادانه به فعالیت‌های آیینی و فرهنگی دست پرداختند. تأسیس خانه زن در قامشلو برای اولین بار در ۸ مارس ۲۰۱۱ در بدنه کنگره استار نقش مهمی در این دستاوردها دارد. قانون زنان مصوب ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ که تضمین‌کننده حقوق زنان، حمایت از حقوق زنان بدون تکیه بر ذهنیت مردسالار برای حل مشکلات جامعه و تضمین عدالت و برابری در جامعه است، مشتمل بر ۲۶ ماده به رهبری کنگره استار است. بدین ترتیب اولین گام در جهت تامین حقوق زنان برداشته شد.

قانون خانواده برای یک خانواده دموکراتیک

با قانون خانواده گام مهمی در جهت تحکیم ساختار خانواده و حفظ حقوق اعضای خانواده در شمال و شرق سوریه برداشته شد. این قانون به تأثیر مثبت بر جامعه و انجام سالم‌تر روابط خانوادگی کمک کرد. قانون خانواده که تضمین‌کننده حقوق شهروندی است و چند‌همسری و ازدواج کودکان را ممنوع می‌کند، تحریم‌های شدیدی را در مورد موضوعاتی مانند خشونت خانگی اعمال می‌کند و همچنین اقداماتی برای حمایت از زنان و کودکان انجام می‌دهد. علاوه بر این، مقررات دقیقی در مورد موضوعاتی مانند طلاق و ازدواج با هدف برقراری عادلانه روابط خانوادگی ارائه می‌شود. قانون خانواده مشتمل بر ۴۱ ماده و مشتمل بر ۶ عنوان نکاح، طلاق، آثار طلاق، نفقه اقارب، جرایم مربوط به خویشاوندی و خانواده است.

شورای عدالت زنان شمال و شرق سوریه

شورای عدالت زنان در کنفرانس عدالت زنان که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، اعلام گردید. زنان که کارزار جدیدی را راه‌اندازی کردند، برای تأمین عدالت و برابری، تأمین دموکراسی در چارچوب مقررات قانون و گسترش سازماندهی این تصمیم را گرفتند. شورای عدالت زنان دومین کنفرانس خود را در شهر رمیلان با حضور ۳۵۰ عضو و نمایندگان نهاد در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ برگزار کرد. به منظور افزایش سطح سازماندهی فعالیت‌های شورای عدالت زنان، برای اطمینان از همکاری و انجام یک کار هماهنگ، شورای عدالت اجتماعی زنان شمال و شرق سوریه در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ که دومین کنفرانس برگزار شد، اعلام گردید. شورای عدالت اجتماعی زنان شمال و شرق سوریه؛ از ۴ بخش تشکیل شده است: خانه زنان، دیوان عدالت، کمیته سازش و آکادمی. زنان به طور منحصر به فرد در عدالت اجتماعی سازماندهی شده‌اند یا ۵۰ درصد در عدالت اجتماعی حضور دارند. دارای اصولی مشتمل بر ۱۷ ماده از جمله مبارزه و تلاش زنان برای انکشاف نظام عدلی مطابق با قواعد اخلاقی و سیاسی جامعه است.

فرهنگ و هنر در برابر نسل‌کشی فرهنگی: هلال زرین

جنبش فرهنگ و هنر زنان هلال زرین تاریخ زنان، حقیقت و حفاظت از آنها را روشن کرد. از روش‌های هنری برای گرد هم آوردن افراد با باورداشت‌ها، فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف در شمال و شرق سوریه و سوریه و ترویج آزادی زنان و فرهنگ جامعه جمعی استفاده کرد. جنبش فرهنگ و هنر زنان هلال زرین که به فعالیت‌های خود برای زنان برای ساختن زندگی آزاد با رنگ و اراده خود ادامه می‌دهد، در قالب جنبش فرهنگی هلال زرین برجسته شد که در سال ۲۰۱۶ در شهر قامشلو سازماندهی شده است. عنوان هلال زرین با تصمیم کنفرانس در سال ۲۰۲۰ اعطا شد. این جنبش که در ۷ کانتون سازماندهی شد، فعالیت‌های فرهنگی و هنری بسیاری از جمله موسیقی و ساز، تئاتر، فولکلور و نقاشی انجام داد. کمیته دیپلماسی در حالی که دیپلماسی فرهنگی را از طریق فرهنگ و هنر توسعه داد، با نهادهای فرهنگی و هنری، زنان هنرمند و روشنفکر در سطوح بین‌المللی و خاورمیانه ارتباط برقرار کرد و فرهنگ انقلاب روژاوا را ترویج داد. جنبش فرهنگ و هنر هلال زرین که فعالیت‌های فیلم-سینما و استودیو را نیز انجام می‌دهد، آموزش موسیقی، فولکلور، تئاتر و نقاشی را برای کودکان ۶ تا ۱۵ ساله برگزار می‌کند.

پیشگامی در ورزش

در سال ۱۹۸۳، کوردهای روژاوا خود را از روستا به روستا سازماندهی کردند و مسابقات فوتبال، والیبال و بسکتبال برگزار کردند. رایج‌ترین آن فوتبال بود. البته در آن زمان بانوان فوتبال بازی نمی‌کردند. این سازمان ورزشی که قدمت آن به سال ۱۹۸۳ بازمی‌گردد، در سال ۲۰۱۴ با مشارکت زنان با انقلاب روژاوا شروع به رشد کرد. ورزشکاران زن که زیر چتر اتحادیه ورزش شمال و شرق سوریه سازماندهی شده بودند نیز در ورزش‌های تیمی (فوتبال، والیبال، بسکتبال) و ورزش‌های انفرادی (شطرنج، کاراته، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، دو و میدانی، شنا، پرتاب تیر، پرش با چوب، تنیس) جای گرفتند. باشگاه‌های ورزشی زنان با عنوان‌های پیمان، واشوکانی، باشگاه ورزشی ودنگ در منطقه جزیر، باشگاه ورزشی نسرین، باشگاه ورزشی تبقا در کوبانی و باشگاه ورزشی الفرات در رقه سازماندهی شدند. باشگاه‌های ورزشی که ورزشکاران زن نیز در آن شرکت می‌کنند عبارتند از زیبان، سردم، جوانان تبقا، جوانان منبج، باکور، الفورات و باشگاه ورزشی نسرین.

اقتصاد کمونال (اشتراکی)

با انقلاب روژاوا، زنان شاغل در عرصه اقتصاد پروژه‌های مهمی را در این زمینه انجام داده‌اند. این کمیته که زیر پروژه‌های بسیاری برای زنان ایجاد ‌کرده است در زمینه‌های بازرگانی، کشاورزی، نساجی، غذا و صنعت به ویژه تعاونی‌ها مثمر ثمر بود. زنانی که با تعاونی‌ها پا به عرصه اقتصاد گذاشتند، کمیته اقتصاد را در سال ۲۰۱۵ تأسیس کردند. شاخه اقتصادی که ابتدا در کانتون جزیر تشکیل شد، مدل اقتصادی را ایجاد کرد که در حال حاضر در ۷ کانتون به جامعه خدمت می‌کند.

فردا: روکن احمد، رئیس مشترک جنبش جامعه دموکراتیک (TEV-DEM)، که شاهد اولین فرآیندهای انقلاب بود، انقلاب زنان روژاوا و تهدیدات انقلاب را ارزیابی خواهد کرد.